23948sdkhjf

Konkurransefordel med Industry 4.0

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Produsentene står overfor en nedtelling for å sikre seg en konkurransefordel av Industry 4.0. Det viser en ny undersøkelse som Siemens har foretatt.

 Dette er en noen av hovedfunnene i undersøkelsen:

Les også: Utvikler nytt verktøy for 3D-printing

  • Produsentene er i et kappløp mot tiden for å sikre seg en konkurransefordel ved å investere i Industry 4.0, før «vippepunktet» hvor flertallet tar det i bruk
  • Respondenter i en ny undersøkelse fra Siemens Financial Services anslår at «vippepunktet» – definert som når 50 prosent av det globale produksjonssamfunnet har konvertert til produksjonsplattformer for Industry 4.0 – nås innen de neste 5–7 årene for større produsenter og innen 9–11 år for SMB-produsenter.
  • Ved vippepunktet for innføring av Industry 4.0 kan det fortsatt oppnås fordeler ved investeringer i Industry 4.0, men omfanget av markedsfordeler forventes redusert.
  • Fremtidsfokuserte produsenter bruker stadig oftere Finance 4.0-løsninger – spesialiserte finansieringsteknikker (for eksempel betal-per-bruk, programvarefinansiering og betal for resultater) – som gir praktiske metoder for å hjelpe bedrifter å investere raskt i Industry 4.0 og få et forsprang.

Det er Siemens Financial Services (SFS) som har publisert den nye studien, som anslår «vippepunktet» der halvparten av produsentene i betydelig grad har migrert til Industry 4.0 produksjonsplattformer.

Kjernespørsmålet knyttet til digital transformasjon av produksjonsindustrien er ikke lenger «om» man skal investere i transformasjonen men heller «når». Tidligere studier fra SFS har beregnet den potensielle økonomiske verdien av digitalisering til mellom 6,3 prosent og 9,8 prosent av samlet årlig inntekt innen 2025. I de fleste markedene, hvor de som er tidligst ute – de første 50 prosent til å investere i nye teknologier eller bedriftsmodeller – de som vil kunne få mest mulig ut av dette konkurransefortrinnet, på bekostning av konkurrentene som ikke har tatt dem i bruk.

Den «trege» halvdelen av markedet blir også nødt til å investere i de nye teknologiene eller modellene, men muligheten for å få konkurransefordeler har gått tapt, siden «etterfølgerne» bare tilpasser seg den nye normen i markedet.

SFS gjennomførte intervjuer i hele verden – med produsenter, fagforeninger, bedriftsøkonomiske konsulenter og akademikere – for å beregne hvor lang tid det vil ta før dette «vippepunktet» med 50 % anvendelse blant produsentene nås. Dette gir en effektiv prognose for produsentenes mulighetsvindu for å oppnå den forventede avkastningen av deres investeringer i digital transformasjon. Større produsenter forventer å nå dette punktet i løpet av 5–7 år, og for SMB-produsenter forventes det ta å ta lengre tid – mellom 9 og 11 år.

Les også: Åpner verdens avanserte og robotiserte batterimodulfabrikk

Respondentene ble også spurt om hvilken andel av produsentene som kommer til å gjennomføre et betydelig pilotprosjekt for Industry 4.0. Dette gir en viktig innsikt i den nåværende innføringshastigheten, siden mange produsenter starter Industry 4.0 -prosessen med å prøve ut piloter med ny teknologi og nye løsninger før de setter i gang en fullstendig utrulling av digital transformasjon. Forskningen viste at 70–80 prosent av de store selskapene har gjennomført et betydelig pilotprosjekt for Industry 4.0-produksjonsløsninger, sammenlignet med 40–50 prosent av SMB-ene.

Produsenter i samme region ble også intervjuet om deres syn på hvilken rolle spesialifinansiering spilte i å muliggjøre deres digitale transformasjon. Utfordringene med å gjennomføre digital transformasjon har en tendens til å sirkulere rundt spørsmålet om finansiering – forstå de kommersielle fordelene med Industry 4.0, vite at det kommer til å gi en pålitelig avkastning, og betaling for Industry 4.0-teknologi med en hastighet som er mindre enn, eller tilsvarer de forventede kommersielle gevinstene, noe som gjør investeringen bærekraftig og tilpasset kontantstrømmen. Finansieringsteknikkene som muliggjør bærekraftig digital transformasjon blir kalt «Finance 4.0». Disse teknikkene dekker hele spekteret av kravene, fra anskaffelse av digitalisert enkeltutstyr til å finansiere en hel ny fabrikk eller å kjøpe opp en konkurrent.

- Diskusjonen har forflyttet seg fra hvorvidt man skal investere i digital transformasjon til når og hvordan, sier Frode Juliussen, Key Account Manager, Salg, Norden, Siemens Financial Services.

- De fleste ledende produsenter, store og små, ser etter bærekraftige måter å investere i digital transformasjon, slik at de får konkurransefordelene av å være i gruppen som er tidlig ute – de første 50 prosent. Men det finnes en rekke utfordringer, hvorav mange handler om det praktiske rundt investeringer i nødvendig teknologi og maskineri, sier han,og legger til:

Les også: Det jaktes fortsatt på Norges smarteste industribedrift

 - Fremadtenkende produsenter bruker Finance 4.0-løsninger til å akselerere sin digitale transformasjon for å maksimere markedsfordelen og få et forsprang på konkurrentene.

 

 

[i] Siemens Financial Services, The Digitalization Productivity Bonus, 2017.

Kilde: Pressemelding fra Siemens
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fant mikroplast i Rocky Mountains

Fant mikroplast i snøen på Svalbard

FishGlobe får fortsette

Mistet finger i arbeidsulykke

20 ansatte permittert etter ras

NBF arrangerer bioplastseminarer i tre nordiske hovedsteder

Nyhetsbrev

Orkla pådriver for å gjenvinne plastemballasje

Online Newspaper Archive

Lanserer ny plan for plastgjenvinning

Protan kjøper opp og går inn i nye markeder

Kjøper opp tyrkisk tak- og membranprodusent.

Økt bruk av HRC: Menneske og robot hånd i hånd

Ny teknologi kan vri hjulene 360 ​​grader

Ukens vits: Superselgeren

Ny e-bok om plastavfall

Rasskader for 50 millioner

adidas tar teten med ny sko

McDonald’s "forsvarer" å gå bort fra plasten

Flyplass forbyr plastflasker

Vil bygge plast-gjenvinningsanlegg

3 av 10 sier de ikke har behov for å lære noe nytt i jobben

Økning i arbeidsledighet i juli

Papirsugerørene kan ikke gjenvinnes

Måler ditt forbruk

Grønnere LEGO-klosser

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Kamera som kan oppdage svart plast

En av Norges største bedrifter tar Plastløftet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Besøk oss på Aqua Nor 2019

Form-Tek AS med bionedbrytbar plast i teknisk krevende applikasjoner

FuturePack-konferanse

Økt fokus på rent drikkevann

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Effektive grep for å sikre vann- og avløpsnettet

Precision in plastics

Överdosering av additiver kostar 100.000-tals kronor per år

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Norsk møbelprodusent tidlig ute med ISO 50001-sertifisering

Kurs innen polymerteknologi - Norner Academy

MakerBot PETG for industrielle applikasjoner

Webinar | Plastic production: Process optimization by using ZEISS solutions

Bærekraftige løsninger fra Norner

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Leister produserer plastekstrudere for industriell robotsveis

Laboratorietesting - Norner

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Utvider kompetansetilbudet i Stavanger

Store utfordringer krever nye innovasjoner - Norner Research

Plus Pack: Involvering av de ansatte ga suksess med ny UR-robotarm

WITTMANN robotar: Stor... Större... WX193!

Roboter fra Universal Robots med synssystem for matindustrien

Fleksibel UR10 fra Universal Robots øker produksjonen med robotikk i Orkla ...

Send til en kollega

0.14