23948sdkhjf

Primo selger polsk fabrikk

Plastprodusenten Inter Primo har solgt sin eierandel på 49 prosent i det polsk-baserte selskapet Spyra Primo, som produserer rør.

Ny eier er J/V partner, Czeslaw Spyra og samarbedet med Primo vil fortsette som en leverandør-kunde relasjon. Spyra Primo hadde i 2019 en omsetning på 15 millioner Euro.

- Czeslaw Spyra tok for 28 år siden initiativet til dette samarbeide, og Czeslaws tekniske innsikt og framsynthet har skapt en økonomisk solid virksomhet på teknologisk forkant. Med perspektivene blant annet innenfor utrulling av fibernett i Europa de kommende år, mener vi at timingen nå er optimal til å la firmaet utvikle seg selvstendig, sier adm. dir. i Inter Primo, Claus Tønnesen, i en pressemelding.

Salget skjer for å fokusere på kjerneforretningen og strømlinje veksten gjennom synergier mellom organisasjonens ekstruderingsfabrikker i Europa, Russland og Kina. Primo leverer i dag profiler til så ulike forretningsområder som medisinbransjen, offshore, bilbransjen, byggenæringen og flere andre næringer.

- Vår strategi har de seneste 10 år vært å fokusere på det, som vi er best på, nemlig utvikling og produksjon av plastprofiler til en rekke bransjer og forretningsområder. Spyra Primo har en sunn forretning i å produsere rør, men det er ikke Primos kjernekompetanse, sier Claus Tønnesen.

Med salget av aksjene i Spyra Primo avsluttes en rekke med salg. Dette gjelder blant annet Primo Vinduer, Danmark, solgt i 2013, Norsk Formblåsning, Norge, solgt i 2013, Heinola Compounding Facility, Finland, solgt i 2020, og altså Spyra Primo.

Salgene er skjedd samtidig med nye oppkjøp, som ligger nærmere kjernevirksomheten. Slik ble Profilex - beliggende i Tyskland og Kina – kjøpt, og oppkjøpene endte i 2019 med overtakelsen av Essentra Extrusion i Nederland.

Global vekststrategi

- Primo er resultatet av organisk vekst og oppkjøp gjennom flere 10-år i plastindustrien. De seneste årene har vi fokusert på å etablere et sterkt samarbeid mellom våre produksjonsfasiliteter og spesialenheter på 13 steder i ni land, blant annet Russland og Kina. Det har vi lykkes med. Nå skal vi fokusere enda mer på å integrere vår salgsorganisasjon, slik at vi framstår som en samlet enhet i alle de markeder vi opererer i, forteller Claus Tønnesen.

Fokuseringen på Primos aktiviteter følges opp av investeringer i vitenskap om materialer, produksjons-setup og maskiner.

- Vårt mål er at vi skal kunne produsere de mest avanserte plastprofiler til de mest krevende kundene. Primo skal være en garantist for den høyeste kvaliteten, og vår ambisjon er å være enda mer toneangivende i bransjen enn vi er i dag, sier Claus Tønnesen.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.081