23948sdkhjf

Nytt verktøy kan revolusjonere norsk emballasje

Grønt Punkt Norge vil at norske vareprodusenter skal ta enda større ansvar for at emballasjen deres kan resirkuleres og materialgjenvinnes. Derfor har de utviklet Gjenvinningskalkulatoren som lanseres denne uka.

De siste årene har Grønt Punkt Norge i stadig økende grad hjulpet norske vareprodusenter og importører med å velge bærekraftig emballasje som er godt egnet for gjenvinning. Til tross for at mange setter dette høyt på agendaen, har det siste året vist at det fortsatt er et stort forbedringspotensial.

– Der det finnes gjenvinnbare alternativer er det nå ingen unnskyldning for å velge dårlig emballasje. Gjenvinningkalkulatoren er et verktøy som gjør det enkelt å designe emballasje som kan resirkuleres og bli til noe nytt, sier utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge.

Kalkulatoren blir lansert i dag, onsdag 14. oktober.

Jernia er blant de selskapene som har testet kalkulatoren, og ser store muligheter.

– Vi har et mål om minst mulig emballasje i våre butikker. Det vi må ha skal være resirkulert og resirkulerbart. Kalkulatoren vil gi oss et godt verktøy for å nå disse målene, sier administrerende direktør Espen Karlsen i Jernia.

Produsentene sitt ansvar

Returselskapet Grønt Punkt Norge har i dag 6.600 medlemsbedrifter og sørget i 2019 for at nærmere 30 000 tonn plastemballasje fra norske hjem ble resirkulert. Alle som selger produkter med emballasje er forpliktet til å være medlem i et godkjent returselskap, og gjennom det betale for innsamling og gjenvinning.

– Lenge har emballasje handlet om kult design som sørger for mest mulig salg. Nå ser vi et klart skille og mange er opptatt av at emballasje skal være bærekraftig og gjenvinnbar, i tillegg til å ta godt vare på innholdet, sier Daae.

– Og forbrukeren forventer det også, legger han til.

Klesprodusenten Tuftewear er også en av dem som gleder seg til å ta kalkulatoren i bruk.

– Norske forbrukere har blitt langt mer miljøbevisste de siste årene. Vi må ha gode svar til dem når det gjelder både produktene vi lager og emballasjen vi bruker. Nå kan vi bruke dette verktøyet til å gjøre enda flere miljøriktige forbedringer på emballasjen vår, sier markedsansvarlig Line Danielsen.

Eneste i Europa

Målet med kalkulatoren er å skape en felles standard for gjenvinnbar emballasje og hjelpe våre medlemsbedrifter som ikke har gjenvinningskompetanse internt.

– Så langt vi kjenner til finnes det ikke lignende verktøy som viser gjenvinnbarhet like presist for alle emballasjematerialer. Det gir norske produsenter en unik mulighet til å være i første rekke når det kommer til å produsere bedre og mer bærekraftig emballasje, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.

Returselskapet er overbevist om at kalkulatoren vil bidra til at langt mer av emballasjen som selges i norske butikker lar seg resirkulere. Noe som er viktig for å nå nye gjenvinningsmål. 

– Samtidig skal vi huske at emballasjens viktigste egenskap er å beskytte produktet. Av og til må gjenvinnbarheten til emballasjen gå på bekostning av matsikkerhet og krav til holdbarhet. Enkelte matvarer trenger barrier som ikke er forenlig med gjenvinnbarhet, sier utviklingssjef Johannes Daae.

Fakta

  • Gjenvinningskalkulatoren beregner plast- og kartong-emballasje i tillegg til bølgepapp, glass-, og metall.
  • I kalkulatoren legger produsentene inn informasjon om materialvalg for ulike deler av emballasjen som etiketten, barrierer, lokk og lim. Fortløpende får emballasjen en vurdering på hvor gjenvinnbar den er.
  • Kalkulatoren er et verktøy forbeholdt medlemmer i Grønt Punkt Norge.

 

Kilde: Pressemelding fra Grønt Punkt

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095