23948sdkhjf

Verdensledende selskap innen belysning kutter 2500 tonn plast

Hvert år ender mer enn åtte millioner tonn plast i havet. Plastforurensning er et av vår tids største miljøproblem, og det utgjør en stor trussel mot havets dyreliv. Signify (tidligere Philips Lighting) stopper derfor all bruk av plastemballasje for forbrukerprodukter fra 2021.

Signify, som er verdensledende innen belysning, tar kampen mot plastforurensning og kutter 2500 tonn miljøbelastende plast fra sin produksjon. All bruk av plastemballasje for forbrukerprodukter skal fases ut fra 2021, som en del av Signifys miljøvennlige emballasjestrategi. Allerede nå bruker selskapet 80 prosent resirkulerbart emballasjepapir.

Les også: BASF og Security Matters samarbeider om å utvikle sirkulær plastøkonomi

-Plastavfall har en svært negativ påvirkning på planeten vår og det biologiske mangfoldet. Vi tar ansvar og vil føre an bruken av alternativer til plast. Dette gjør vi både for miljøet og for våre miljøbevisste kunder, sier Eric Rondolat, administrerende direktør i Signify.

Med dette initiativet sparer Signify miljøet for 2500 tonn plast hvert år. Dette tilsvarer 125 millioner PET-flasker1. Hvis samme antall flasker stilles på en rekke, utgjør det 8000 kilometer, som vil si tur/retur Tromsø-Sør-Spania.

Den nye plastfrie emballasjen er i tillegg mindre, noe som reduserer CO2-utslipp fra transport og materialbruk med 6000 tonn i året. Dette er samme CO2-mengde som 270.000 fullvoksne trær absorberer per år2.

I 2019 ble Signify for tredje år på rad utnevnt som industrileder i Dow Jones bærekraftsindeks. Signify er CO2-nøytral i de fleste markeder (15 ut av 19), og jobber for å være 100 prosent CO2-nøytral i alle markeder i løpet av 2020.

Som en del av Signifys bærekraftprogram «Brighter Lives, Better World», har selskapet allerede fjernet plastinnstikk fra emballasjen til Philips Hue-lyskilder. Utskiftningen av blisterpakninger til papirbasert emballasje vil skje gradvis i forskjellige regioner og på tvers av produktkategorier. Signify starter med LED-pærer i Europa fra tredje kvartal 2020 og fortsetter i resten av verden fra begynnelsen av 2021.

Kilde: Pressemelding fra Signify

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.078