23948sdkhjf

Nye kystruteskip kan få komposittvinger i baugen

| Av Gemini/NTNU | Tips redaksjonen om en historie

Skip kan få vinger. Da bruker de mindre drivstoff og reisen blir mer komfortabel for passasjerene. Denne teknologien – som har sitt utspring fra NTNU – kan bli å finne på de nye kystruteskipene som nå blir testet i Trondheim.

– Nå ser dere foilene komme ut, sier Audun Yrke, teknisk direktør i Wavefoil.

Les også: Tar plastgrep med norskutviklet PVC-løsning

Han peker på to vinger/foiler som folder seg ut av baugen på den gule og hvite modellbåten. I vannet i skipsmodelltanken i Trondheim ser de hvite vingene både små og unnselige ut, men øyet kan bedra.

I over 150 år har det vært kjent at det kan være gunstig å plassere en vinge – eller en foil – langt fram på baugen på skip. Det både reduserer skipets energiforbruk og gir økt komfort for passasjerer ombord, men ingen har klart åutnytte denne kunnskapen i det virkelige liv. Før nå.

Det har den ferske bedriften Wavefoil klart.

I mars i år ble det kjent at Hurtigruten ikke lenger får ha kystruten mellom Bergen og Kirkenes for seg selv. Fra 2021 får rederiet selskap av Havila, som vil bygge fire nye miljøvennlige skip til strekningen. Denne muligheten tok Wavefoil umiddelbart.

Les også: Bilbatterihus av CFRTP

– Vi tok kontakt med Havyard Group som designer de nye båtene, for å høre om de kunne være interesserte i å bruke vår teknologi i de nye skipene. Det syntes de hørtes interessant ut og sendte oss tegningene av de nye skipene, smiler daglig leder i Wavefoil Eirik Bøckmann. 

Det siste halvåret har det gått fort i svingene.

I sommer har Havila Group og SINTEF Ocean testet skrogene til de nye skipene i skipsmodelltanken i Trondheim. På baugen har modellbåten to foiler. De endelige resultatene etter testingen er ennå ikke klare.

– Men resultatene ser lovende ut og i tråd med forventningene. Vi regner med å oppnå drivstoffbesparelser på ruta Bergen–Kirkenes t/r på i gjennomsnitt fire til fem prosent. Vi klarer i hvert fall fire, sier Bøckmann.

Les også: Algoritmen styrer termoformingen

Han føyer til at det er mulig å oppnå høyere besparelser med større foiler, men det var det ikke plass til i de planlagte skrogene.

– En annen stor fordel med foilene er at de demper stampebevegelsen og vil øke komforten ombord på kystruteskipene utaskjærs. Komfort er veldig viktig for passasjerer på kystruten, og det i seg selv kan også bidra til økt omsetning.

Gründeren medgir at det hadde vært stas hvis selskapets første leveranse blir til skip som skal gå langs kystruten.

– Det ville vært fantastisk stort for oss.

Les også: Fremtidens vinger er laget av PE

Historien til Wavefoil startet for åtte år siden. Da begynte Bøckmann å forske på en bølgefoil som kan spare drivstoff.

I 2015 fullførte han sin doktorgrad på emnet, gikk over til en postdoktor-stilling ved NTNU og ble kjent med masterstudent Audun Yrke. Han kom opp med den tekniske løsningen, for hvordan vingene kan bli en inkludert del av skipsskroget. 

– Løsningen er basert på at vingene er foldet inn vertikalt i baugen. De sitter i et skinnesystem. Når foilene foldes ut, vris de og låses i riktig posisjon, forklarer Yrke.

Sammen dannet Yrke og Bøckmann selskapet Wavefoil, og med seg på laget fikk de investeringsselskapet Cofounder.

Les også: Nå kommer de luftløse dekkene

Mange modellforsøk har vist at løsningen fungerer i praksis og at det er mulig å oppnå energibesparelser opp til 20 prosent. Besparelser må beregnes for hvert enkelt skip og er avhengig av blant annet skipets lengde, bredde, dypgang, fartsområde, driftsprofil og type operasjoner.

Wavefoil har beregnet at foilene skal tåle opp til seks meter signifikant bølgehøyde. Blir det over det, foldes foilene inn. Er det flatt hav, har foilene heller ingen funksjon.

Selve foilen lages i en spesiell type glassfiber, som er sterkere enn vanlig glassfiber, men fortsatt noe elastisk.

– Det er for så vidt ingen begrensing på type fartøy og størrelse, men mellomstore passasjer- og cruiseskip, fiskefartøy og ferger i utsatte farvann, er mest aktuelle. Vårt mål er at alle nye passasjerskip om fem år skal ha vår foilmodul installert, sier Bøckmann.

– Litt ambisiøst?

– Ja, det er det.

Den nye bedriften har fått støtte både fra blant annet Forskningsrådet, Innovasjon Norge og NTNU Discovery.

Nå er Wavefoil klar for å produsere sin første fullskala enhet hos selskapet Delprodukt AS på Kvål i Trøndelag.

– Vi har planlagt produksjonsstart i september. I første omgang blir det en liten fullskalaenhet som blir 3,5 meter høy. Det er passelig for et skip på omlag 40 meter, sier Bøckmann.

Nå ansetter Wavefoil flere:

– Vi har ansatt Erlend Vastveit, som holder nå på å gå gjennom alle produksjonstegningene våre. Vi vil skru opp kvaliteten på utviklingsarbeidet vårt og skjære ned på antall feilspor gjennom nyansettelser, sier Yrke.

Han medgir at det er mye å holde styr på i en oppstartsfase.

Mye tid går blant annet med til å få finansieringen på plass. Nå frir Wavefoil til helt vanlige folk.

Den 24. august har selskapet en egen kick-off hos NTNU Accel i Trondheim. Her åpnes det for å kjøpe aksjer gjennom folkefinanseringsplattformen Folkeinvest, som er en webplattform utviklet nettopp for at startups skal kunne innhente kapital.

– Vi håper på denne måten å hente inn mellom to og fire millioner kroner, og at mange kan tenke seg å investere i teknologi for en mer miljøvennlig skipsfart, sier Bøckmann.

Kilde: Artikkel hentet fra Gemini/NTNU
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Plastforum ønsker deg en god sommer!

Pipelife runder 50 år

Sier ja til plastskatt i Storbritannia

Sperre på kunstgressbaner?

Generasjonsskifte hos Stabil verktøyindustri

Chevron har bydd på Nova

Nyhetsbrev

Samlet inn 3,5 tonn plast

Online Newspaper Archive

Ukas vits: Helgeplaner

Skal forske på kompositt-gjenvinning

1

Ny teknologi reduserer friksjon under filmprosessen

Kamera som kan oppdage svart plast

Bytter ut rømmebeger av plast med papp

Strømkabelen til Tyskland på plass på havets bunn

Bærekraft i fokus på K-2019-messen

En av Norges største bedrifter tar Plastløftet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Fremtidens vinger er laget av PE

CDON og PostNord skal gjøre 3D-printing mer tilgjengelig

Forsøker å rydde opp plast i havet på nytt

Ukas vits: Dystre utsikter

Fuglefjell fullt av plastreir

Plukk plast, kom gratis inn på festival

Kortreiste rør til ikonisk Trondheim-prosjekt

Plastflasker som bussbillett

Bilbatterihus av CFRTP

Ukens vits: Kollegaen

Nytt materiale for implantater

Vil standardisere biologisk nedbrytbar plast

Fra fossil til bio-basert med HMF

Panteordningen feirer 20 år med rekord

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Effektive grep for å sikre vann- og avløpsnettet

Precision in plastics

Överdosering av additiver kostar 100.000-tals kronor per år

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Norsk møbelprodusent tidlig ute med ISO 50001-sertifisering

Norner Academy – kurs innen polymerteknologi

MakerBot PETG for industrielle applikasjoner

Webinar | Plastic production: Process optimization by using ZEISS solutions

Bærekraftige løsninger fra Norner

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Leister produserer plastekstrudere for industriell robotsveis

Laboratorietesting - Norner

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Utvider kompetansetilbudet i Stavanger

Store utfordringer krever nye innovasjoner - Norner Research

Plus Pack: Involvering av de ansatte ga suksess med ny UR-robotarm

WITTMANN robotar: Stor... Större... WX193!

Roboter fra Universal Robots med synssystem for matindustrien

Fleksibel UR10 fra Universal Robots øker produksjonen med robotikk i Orkla Foods Sverige i Kumla

Norner er nå representert i Danmark

Uppstart av ännu en Herbold tvättlinje för plastfilm

Universal Robots kommer til Grimstad

Samarbeidende roboter har for alvor gjort sitt inntog i mindre produksjonsb...

Norner styrker sitt fotavtrykk av polymer FoU-tjenester.

Send til en kollega

0.162