23948sdkhjf

Nye kystruteskip kan få komposittvinger i baugen

| Av Gemini/NTNU | Tips redaksjonen om en historie

Skip kan få vinger. Da bruker de mindre drivstoff og reisen blir mer komfortabel for passasjerene. Denne teknologien – som har sitt utspring fra NTNU – kan bli å finne på de nye kystruteskipene som nå blir testet i Trondheim.

– Nå ser dere foilene komme ut, sier Audun Yrke, teknisk direktør i Wavefoil.

Les også: Smarte sammenleggbare bokser

Han peker på to vinger/foiler som folder seg ut av baugen på den gule og hvite modellbåten. I vannet i skipsmodelltanken i Trondheim ser de hvite vingene både små og unnselige ut, men øyet kan bedra.

I over 150 år har det vært kjent at det kan være gunstig å plassere en vinge – eller en foil – langt fram på baugen på skip. Det både reduserer skipets energiforbruk og gir økt komfort for passasjerer ombord, men ingen har klart åutnytte denne kunnskapen i det virkelige liv. Før nå.

Det har den ferske bedriften Wavefoil klart.

I mars i år ble det kjent at Hurtigruten ikke lenger får ha kystruten mellom Bergen og Kirkenes for seg selv. Fra 2021 får rederiet selskap av Havila, som vil bygge fire nye miljøvennlige skip til strekningen. Denne muligheten tok Wavefoil umiddelbart.

Les også: Flammehemmende TPE som liker polyamider

– Vi tok kontakt med Havyard Group som designer de nye båtene, for å høre om de kunne være interesserte i å bruke vår teknologi i de nye skipene. Det syntes de hørtes interessant ut og sendte oss tegningene av de nye skipene, smiler daglig leder i Wavefoil Eirik Bøckmann. 

Det siste halvåret har det gått fort i svingene.

I sommer har Havila Group og SINTEF Ocean testet skrogene til de nye skipene i skipsmodelltanken i Trondheim. På baugen har modellbåten to foiler. De endelige resultatene etter testingen er ennå ikke klare.

– Men resultatene ser lovende ut og i tråd med forventningene. Vi regner med å oppnå drivstoffbesparelser på ruta Bergen–Kirkenes t/r på i gjennomsnitt fire til fem prosent. Vi klarer i hvert fall fire, sier Bøckmann.

Les også: Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Han føyer til at det er mulig å oppnå høyere besparelser med større foiler, men det var det ikke plass til i de planlagte skrogene.

– En annen stor fordel med foilene er at de demper stampebevegelsen og vil øke komforten ombord på kystruteskipene utaskjærs. Komfort er veldig viktig for passasjerer på kystruten, og det i seg selv kan også bidra til økt omsetning.

Gründeren medgir at det hadde vært stas hvis selskapets første leveranse blir til skip som skal gå langs kystruten.

– Det ville vært fantastisk stort for oss.

Les også: – Norsk næringsliv kan oppnå milliarder i FoU støtte fra EU

Historien til Wavefoil startet for åtte år siden. Da begynte Bøckmann å forske på en bølgefoil som kan spare drivstoff.

I 2015 fullførte han sin doktorgrad på emnet, gikk over til en postdoktor-stilling ved NTNU og ble kjent med masterstudent Audun Yrke. Han kom opp med den tekniske løsningen, for hvordan vingene kan bli en inkludert del av skipsskroget. 

– Løsningen er basert på at vingene er foldet inn vertikalt i baugen. De sitter i et skinnesystem. Når foilene foldes ut, vris de og låses i riktig posisjon, forklarer Yrke.

Sammen dannet Yrke og Bøckmann selskapet Wavefoil, og med seg på laget fikk de investeringsselskapet Cofounder.

Les også: Norner går inn i Future Materials Catapult

Mange modellforsøk har vist at løsningen fungerer i praksis og at det er mulig å oppnå energibesparelser opp til 20 prosent. Besparelser må beregnes for hvert enkelt skip og er avhengig av blant annet skipets lengde, bredde, dypgang, fartsområde, driftsprofil og type operasjoner.

Wavefoil har beregnet at foilene skal tåle opp til seks meter signifikant bølgehøyde. Blir det over det, foldes foilene inn. Er det flatt hav, har foilene heller ingen funksjon.

Selve foilen lages i en spesiell type glassfiber, som er sterkere enn vanlig glassfiber, men fortsatt noe elastisk.

– Det er for så vidt ingen begrensing på type fartøy og størrelse, men mellomstore passasjer- og cruiseskip, fiskefartøy og ferger i utsatte farvann, er mest aktuelle. Vårt mål er at alle nye passasjerskip om fem år skal ha vår foilmodul installert, sier Bøckmann.

– Litt ambisiøst?

– Ja, det er det.

Den nye bedriften har fått støtte både fra blant annet Forskningsrådet, Innovasjon Norge og NTNU Discovery.

Nå er Wavefoil klar for å produsere sin første fullskala enhet hos selskapet Delprodukt AS på Kvål i Trøndelag.

– Vi har planlagt produksjonsstart i september. I første omgang blir det en liten fullskalaenhet som blir 3,5 meter høy. Det er passelig for et skip på omlag 40 meter, sier Bøckmann.

Nå ansetter Wavefoil flere:

– Vi har ansatt Erlend Vastveit, som holder nå på å gå gjennom alle produksjonstegningene våre. Vi vil skru opp kvaliteten på utviklingsarbeidet vårt og skjære ned på antall feilspor gjennom nyansettelser, sier Yrke.

Han medgir at det er mye å holde styr på i en oppstartsfase.

Mye tid går blant annet med til å få finansieringen på plass. Nå frir Wavefoil til helt vanlige folk.

Den 24. august har selskapet en egen kick-off hos NTNU Accel i Trondheim. Her åpnes det for å kjøpe aksjer gjennom folkefinanseringsplattformen Folkeinvest, som er en webplattform utviklet nettopp for at startups skal kunne innhente kapital.

– Vi håper på denne måten å hente inn mellom to og fire millioner kroner, og at mange kan tenke seg å investere i teknologi for en mer miljøvennlig skipsfart, sier Bøckmann.

Kilde: Artikkel hentet fra Gemini/NTNU
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Smarte sammenleggbare bokser

Flammehemmende TPE som liker polyamider

Maxbo kutter i plastbruken - vil ha mer resirkulering i bygg

Suksess for OCS i Danmark

- Kineserne kopierer hele tiden, og det er en utfordring

SE VIDEO: Kronprinsen dykker etter plast

Nyhetsbrev

Båt-skroting gir mindre plast i naturen

Ukens vits: Jobbintervju

Nordlands-bedrifter skal kjempe mot plast i havet

Skarvereir av plast

Ny polymer kan øke volumet mer enn 100 ganger

Verdens største 3D-printer

1

Miljø: Ønsker flere plastbedrifter i plastråstoff-prosjekt

Ikke noe plast i hval

VIDEO: Introduserer 3D-printing i VGS

Ukas vits: Hardt arbeid – utsatt for mye slit

Lego innvier første del av hovedkontor med lego

Økt nordisk samarbeid for et bedre havmiljø

Får 500.000 til resirkulering av gummikuler

Tysk leverandør etablert i Norge - ser stort potensiale

Halloween – en plastversting

Danskene sorterer plast direkte til forbrenning

SE VIDEO: Kan stanse plasten før det når havet

Vil sikre en forsvarlig varslingsprosess i tråd med Arbeidsmiljøloven

Ukens vits: Ærlighet

Bytter til resirkulerte plastflasker og fjerner plastemballasje

Gjør fremskritt med polypropylen-etterligninger

1

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

K 2019: Innovative avfuktere, tørkere og doseringssystemer

K 2019: Rotasjonsskap for myke materialer

- Et svakt arbeidsbudsjett

K 2019: Kompound for spesialbruk

K 2019: Lanserer ny AM-teknologi

Ukens vits: Ren idioti

Fra Ekornes til Pla-Mek

Se alle Bedriftenes egne nyheter

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

RobotNorge inngår storkontrakt med nabobedriften Q-Meieriene

Møt ePlast på OTD 2019

ePlast har PEEK på lager

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Webinar | 10 reasons why you should x-ray your parts

Book møte med oss på K2019

Besøk oss på OTD 2019

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

Plexx - Offshore technology days 2019

komposittverktøy

Inwiba Plastic Solutions AB blir WIBA Automation AB

Partner og deleier i Future Materials Catapult Center

Advanced FDM åpner for flere funksjoner

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

Print i ABS med nye MakerBot Method X

Ansvarlig design på Designers Saturday

Ny 80Tonn Engel Ecodrive Sprøytestøpemaskin hos Verktøymakeren A/S

Kompositt rør til on/offshore industri, prefabrikkering og montasje

Stort utvalg tynnplater og coil for mantling / isolering

- Rust deg til å møte fremtiden

Besøk oss på Aqua Nor 2019

Form-Tek AS med bionedbrytbar plast i teknisk krevende applikasjoner

FuturePack-konferanse

Økt fokus på rent drikkevann

Send til en kollega

0.204