23948sdkhjf

Nye kystruteskip kan få komposittvinger i baugen

| Av Gemini/NTNU | Tips redaksjonen om en historie

Skip kan få vinger. Da bruker de mindre drivstoff og reisen blir mer komfortabel for passasjerene. Denne teknologien – som har sitt utspring fra NTNU – kan bli å finne på de nye kystruteskipene som nå blir testet i Trondheim.

– Nå ser dere foilene komme ut, sier Audun Yrke, teknisk direktør i Wavefoil.

Les også: Varmestabil PA fra terpentinolje

Han peker på to vinger/foiler som folder seg ut av baugen på den gule og hvite modellbåten. I vannet i skipsmodelltanken i Trondheim ser de hvite vingene både små og unnselige ut, men øyet kan bedra.

I over 150 år har det vært kjent at det kan være gunstig å plassere en vinge – eller en foil – langt fram på baugen på skip. Det både reduserer skipets energiforbruk og gir økt komfort for passasjerer ombord, men ingen har klart åutnytte denne kunnskapen i det virkelige liv. Før nå.

Det har den ferske bedriften Wavefoil klart.

I mars i år ble det kjent at Hurtigruten ikke lenger får ha kystruten mellom Bergen og Kirkenes for seg selv. Fra 2021 får rederiet selskap av Havila, som vil bygge fire nye miljøvennlige skip til strekningen. Denne muligheten tok Wavefoil umiddelbart.

Les også: Nytt PP / cellulosemateriale

– Vi tok kontakt med Havyard Group som designer de nye båtene, for å høre om de kunne være interesserte i å bruke vår teknologi i de nye skipene. Det syntes de hørtes interessant ut og sendte oss tegningene av de nye skipene, smiler daglig leder i Wavefoil Eirik Bøckmann. 

Det siste halvåret har det gått fort i svingene.

I sommer har Havila Group og SINTEF Ocean testet skrogene til de nye skipene i skipsmodelltanken i Trondheim. På baugen har modellbåten to foiler. De endelige resultatene etter testingen er ennå ikke klare.

– Men resultatene ser lovende ut og i tråd med forventningene. Vi regner med å oppnå drivstoffbesparelser på ruta Bergen–Kirkenes t/r på i gjennomsnitt fire til fem prosent. Vi klarer i hvert fall fire, sier Bøckmann.

Les også: Fremtidens glass i PLA

Han føyer til at det er mulig å oppnå høyere besparelser med større foiler, men det var det ikke plass til i de planlagte skrogene.

– En annen stor fordel med foilene er at de demper stampebevegelsen og vil øke komforten ombord på kystruteskipene utaskjærs. Komfort er veldig viktig for passasjerer på kystruten, og det i seg selv kan også bidra til økt omsetning.

Gründeren medgir at det hadde vært stas hvis selskapets første leveranse blir til skip som skal gå langs kystruten.

– Det ville vært fantastisk stort for oss.

Les også: 80 millioner til plastforskning

Historien til Wavefoil startet for åtte år siden. Da begynte Bøckmann å forske på en bølgefoil som kan spare drivstoff.

I 2015 fullførte han sin doktorgrad på emnet, gikk over til en postdoktor-stilling ved NTNU og ble kjent med masterstudent Audun Yrke. Han kom opp med den tekniske løsningen, for hvordan vingene kan bli en inkludert del av skipsskroget. 

– Løsningen er basert på at vingene er foldet inn vertikalt i baugen. De sitter i et skinnesystem. Når foilene foldes ut, vris de og låses i riktig posisjon, forklarer Yrke.

Sammen dannet Yrke og Bøckmann selskapet Wavefoil, og med seg på laget fikk de investeringsselskapet Cofounder.

Les også: Biobasert PVC nå på markedet

Mange modellforsøk har vist at løsningen fungerer i praksis og at det er mulig å oppnå energibesparelser opp til 20 prosent. Besparelser må beregnes for hvert enkelt skip og er avhengig av blant annet skipets lengde, bredde, dypgang, fartsområde, driftsprofil og type operasjoner.

Wavefoil har beregnet at foilene skal tåle opp til seks meter signifikant bølgehøyde. Blir det over det, foldes foilene inn. Er det flatt hav, har foilene heller ingen funksjon.

Selve foilen lages i en spesiell type glassfiber, som er sterkere enn vanlig glassfiber, men fortsatt noe elastisk.

– Det er for så vidt ingen begrensing på type fartøy og størrelse, men mellomstore passasjer- og cruiseskip, fiskefartøy og ferger i utsatte farvann, er mest aktuelle. Vårt mål er at alle nye passasjerskip om fem år skal ha vår foilmodul installert, sier Bøckmann.

– Litt ambisiøst?

– Ja, det er det.

Den nye bedriften har fått støtte både fra blant annet Forskningsrådet, Innovasjon Norge og NTNU Discovery.

Nå er Wavefoil klar for å produsere sin første fullskala enhet hos selskapet Delprodukt AS på Kvål i Trøndelag.

– Vi har planlagt produksjonsstart i september. I første omgang blir det en liten fullskalaenhet som blir 3,5 meter høy. Det er passelig for et skip på omlag 40 meter, sier Bøckmann.

Nå ansetter Wavefoil flere:

– Vi har ansatt Erlend Vastveit, som holder nå på å gå gjennom alle produksjonstegningene våre. Vi vil skru opp kvaliteten på utviklingsarbeidet vårt og skjære ned på antall feilspor gjennom nyansettelser, sier Yrke.

Han medgir at det er mye å holde styr på i en oppstartsfase.

Mye tid går blant annet med til å få finansieringen på plass. Nå frir Wavefoil til helt vanlige folk.

Den 24. august har selskapet en egen kick-off hos NTNU Accel i Trondheim. Her åpnes det for å kjøpe aksjer gjennom folkefinanseringsplattformen Folkeinvest, som er en webplattform utviklet nettopp for at startups skal kunne innhente kapital.

– Vi håper på denne måten å hente inn mellom to og fire millioner kroner, og at mange kan tenke seg å investere i teknologi for en mer miljøvennlig skipsfart, sier Bøckmann.

Kilde: Artikkel hentet fra Gemini/NTNU
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

WWF krever produsentansvar for all plast

Plastuenighet kan ende i retten

Svart plast byttes ut for miljøet

Fra taktekkerbransjen til plastindustri, VVS og V/A

Begrenset koronaeffekt på halvfabrikat i plast

Norsk plastbransje lite rammet av koronapandemien

Nyhetsbrev

Aluminium armert med resirkulert PET

Overflatemesse blir hel-nordisk

Ukas vits: Dekknavn

Sprite-flaskene blir ikke lenger grønne

Stor etterspørsel for tysk automatisering

Protec Scandinavia AS etablerer seg i Sverige

Vil ta måneder å rydde opp

Rydder plast i havna med droner

Europas plastgjenvinning i fare

Ukas vits: Gravid

Havskilpadde med 100 plastbiter inni seg

Foreslår internasjonalt forbud mot ny miljøgift

Europas og USAs BNP kan falle med 8 prosent

Ber om 65 millioner i krisehjelp

Plast medvirkende årsak til tapt dyreliv i fjorden

Kystverket ønsker tips fra publikum

Dystre utsikter for bilindustriens underleverandører

Engangsplastposer lider under koronakrisen

Utvider investeringen i polyesterplast

Ukens vits: Hos legen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Avfallsbeholder fra IDEA Kompetanse

POM-C BLÅ - perfekt for næringsmiddelindustrien

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

Sveisetrådkniv for PVC og linoleum

3D Scanning Systems - Innovative Solutions for 3D digitizin

Lindberg & Lund AS utvider med en ny avdeling

Produksjon av bilinteriør med trykkregulert vakuumteknologi

Vakuumsystemer for behandling av COVID-19-pasienter i Brasil

Lindberg & Lund AS med LIoyds godkjenning for Araldite 2015-

Improve your metrology skills, also @home.

Vi har blitt medlem i Næringsklyngen NCMT

Visste du at...

Rask levering på vårt store utvalg av gummiduk produkter

Betydelig fordel med tørr vakuumteknologi ved ekstrudering

Hastelevering av vakuumpumper til amerikansk helsevesen

Are you working from home?

Increase efficiency in the lab!

Kunnskapsbase for 50% gjenvinning av plast

Would you like to elevate your metrology skills from home?

Vakuumsystem levert til provisorisk akuttsykehus i Madrid

Norsk Katapult hjelper bedrifter med støtteordninger

I kampen mot koronaviruset: Tett samarbeid redder liv

Send til en kollega

0.14