23948sdkhjf

Packoorang vil bli verdensledende med sin satsning på gjenbruk av emballasje

Resirkulering av plast er bare nest best, mens gjenbruk sparer miljøet for et stort og unødig karbonavtrykk.

NY AVTALE: Den norske emballasjebedriften Packoorang har nylig inngått en avtale med den globale sportsaktøren Decathlon i Tsjekkia.

Selskapet jobber med sirkulære løsninger for ulike typer emballasje, også for paller blant annet. Gründerne i Packoorang ønsker å spare både miljøet og lommeboken til selskaper ved å unngå å resirkulere og produsere ny emballasje for hver emballasje som brukes.

– Emballasje benyttes til alle ordre som gjennomføres via klikk-og-hent. Ordrene fraktes i vår emballasje mellom lager og butikk. Forbrukeren henter så varene med egen emballasje, handlenett eller annet, sier Abbas.

Dette er en av bruksområdene på packoorang emballasjen som er det første produktet startupen utviklet, men som kan tilpasses slik kundene deres ønsker.

Derfor er gjenbruk så mye bedre enn resirkulering

– Resirkulering generelt bærer veldig tunge prosesser og gir mye unødvendig utslipp. Vi ønsker derfor å bidra til å bruke den emballasjen som allerede er produsert lengst mulig før den må resirkuleres. Målet er å holde den i sirkulasjon istedenfor at ny emballasje skal produseres, sier Abbas.

Hun forteller at ved å forenkle prosessene, kan de gjenbruke emballasjen som allerede er i omløp lengst mulig. På den måten sparer Packoorang både miljøet og bedriftene som blir deres kunder.

– Vår emballasje kan brukes hundrevis av ganger. Karbonavtrykket reduseres hver eneste gang emballasjen blir gjenbrukt, kontra det å produsere nytt, sier Abbas.

Abbas forteller videre at resirkulert plast også har et stort karbonavtrykk. Det er også veldig lite som FAKTISK resirkuleres. Det er mye grønnvasking rundt dette tema, dessverre. I tillegg til selve resirkuleringen, kommer frakten på toppen, og ofte produseres emballasjen flere tusen mil unna der den skal brukes.

– Vi har mer troen på å gjenbruke det som allerede er importert og som finnes lokalt, lengst mulig.

Vil spare 65 tonn emballasje i året

Med en forventning om at 60 prosent av ordre vil bestilles gjennom klikk-og-hent-løsningen, skal sportsaktøren kunne spare inntil 65 tonn med emballasje i året.

Det skriver de på ehandel.com.

Videre står det på ehandel.com at idéen dukket opp under etableringen av strategier for bærekraftig utvikling og sirkulær økonomi.

– Vårt logistikkteam, i samarbeid med butikkene, satte opp et ambisiøst mål om å maksimalt redusere bruken av engangsemballasje. Vi lanserte gjenbrukbare poser som nå sirkulerer mellom lageret og Decathlon hentepunktene, hvilket hjelper oss å redusere dusinvis av tonn pappavfall hvert år, sier Abbas til ehandel.com.

– Det er en ekte gamechanger i våre emballasjeløsninger og en helt ny, bærekraftig, kundeopplevelse, skriver Oliwia Guziel, Logistics Strategy Manager i Decathlon, på LinkedIn, ifølge ehandel.com.

Vil bli verdensledende på gjenbrukbar emballasje

Packoorang har møtt utfordringer i et B2C marked der nettbutikker har vært svært forsiktig i et vanskelig økonomisk marked det siste året i kjølvannet av krigen. Startupen har derfor snudd seg raskt om, satser nå hardt på B2B i første omgang, og har ambisjoner om å bli verdensledende på leveranser av gjenbrukbar emballasje til B2B-bruk innen tre år, skriver ehandel.com.

Kilde: Intervju med Plastforum og artikkel på ehandel.com.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.142