23948sdkhjf

Nå er Hallingplast også mellom to permer

Historien om Hallingplast er samlet mellom to permer i det som er blitt en flott gavebok, illustrert med mange historiske bilder og fortellinger.

Dette er ei bok vi virkelig gleder oss til å gi til ansatte, forretningsforbindelser, familie og venner. Gjennom 250 sider i storformat har vi fått med de vesentlige milepælene i vår historie og et bredt spekter med portretter av medarbeidere i ulike roller og funksjoner både i Hallingplast og i tilknytning til bedriften, forteller daglig leder i Hallingplast, Steinar Tragethon.

Arbeidet med boka har pågått over en treårsperiode, hvor lokalhistorikeren Thor Warberg bidro i starten av prosjektet med innhenting av informasjon om bedriftens tidligere år. Deretter tok frilansjournalist Odd Borgestrand over stafettpinnen og har gjennom det siste året lagt ned mange timer på bokprosjektet. I sluttfasen har også grafiker i Hallingdølen, Lisbeth Østenfor Løken, vært sentral i å utforme boken til et kjempefint sluttprodukt.

Menneskene i bedriften

Ei jubileumsbok kan lett bli et «skrytealbum», men vi har ønsket at boka først og fremst skulle bli et møte med mennesker som har vært med å bygge bedriften og det vi ønsker å stå for, sier Steinar Tragethon.

Odd Borgestrand har kommet tett på flere av medarbeiderne og styremedlemmene i sine portretter. Dette har vært med å berike boka til å bli mer enn en bedriftshistorie om bygninger og produkter.

Det hele begynte egentlig med bestefar Knut Tragethon, som sammen med børsemaker Ole P. Furuseth på Geilo tok patent på en vindusåpner til det kjente Husmor-vinduet i 1923. Historien forteller at de måtte reise helt til patentkontoret i Malmø for å sikre seg patentbrev, og da sikret de seg dette også for Sverige, Tyskland, Frankrike og Belgia. Nærmere 100 år etter er Hallingplast en betydelig eksportbedrift med leveranser til alle verdensdeler og eget datterselskap i Sverige.

Hallingplast bok

BIDRAGSYTERNE: Lisbeth Østenfor Løken i Hallingdølen har stått for den grafiske utformingen av jubileumsboka. Odd Borgestrand t.h)er hovedforfatter, her ute på oppdrag i forbindelse med senkingen av SESU XL-ledningen i Mjøsa i høst. Med i båten er Roar Sannem i Hallingplast (t.v) og Olav Solheim i COWI (i midten).  FOTO: HALLINGPLAST

Vekst, kvalitet og nøkternhet

Hallingplast har opplevd en eventyrlig vekst de siste årene. Samtidig er det nøkternhet og kvalitetsbevissthet som har rådet grunnen.

- Vår filosofi bygger på viktige grunnverdier som ærlighet og etterrettelighet. Vi skal være til å stole på, og vi skal levere kvalitet til rett pris. God kommunikasjon er også en del av forretningsstrategien, og her gjelder det også å vise fleksibilitet og vite at det er en styrke. I takt med våre tradisjoner skal vi være en innovativ bedrift med nærhet til våre kunder. Skal vi lykkes videre skal vi ikke sikte på å bli verdens beste, men strebe etter å ligge så høyt i sjiktet av leverandører at vi er en attraktiv partner. Vår oppgave også i årene som kommer er å levere gode produkter som lever i takt med naturen. Våre PE og PP produkter går inn under denne kategorien, slår Steinar Tragethon fast.

Hallinger kommer langt

Boka om Hallingplast er selvsagt også i betydelig grad boka om nøkkelpersoner gjennom historien. Grunnleggeren Kåre Tragethon og hans kompanjong Tov Skarpås har fått sin naturlige plass i boka.  Kåre Tragethons velkjente utsagn «Berre ein kan hallling, så kjem ein langt!» har vist seg å slå til for fullt.

Det sørget i første omgang brødrene Roald og Steinar Tragethon for, da de bygget opp bedriften etter sin far, helt til Roald brått og uventet gikk bort i 2006.

Det har vært en god og stabil utvikling i bedriften gjennom alle år. I 1980 ble det produserte 200 tonn med rør i løpet av hele året. 40 år senere produseres samme mengde på to døgn, og omsetningen som i 1969 var på 371.000 kroner har rundet godt og vel en halv milliard kroner. Pila peker fortsatt oppover både når det gjelder antall ansatte og omsetning.

Respekt for alle

Flere kunder har vokst sammen med Hallingplast og dermed hatt en god utvikling.

-Jeg lærte meg tidlig å yte like stor respekt for hver enkelt kunde og person, uavhengig av størrelse på ordrene. Etter hvert som vi vokste ble vi mere synlig også for større og tyngre aktører. Mange oppdaget at vi kunne være en god leverandør.  Vi har beholdt troen, og har gjennom 50 år bevist at det er mulig å være en produksjonsbedrift i distrikts-Norge. Det skal det lokale næringsliv i Hallingdal også ha en del av æren for. De har vært stabile og solide partnere, og da tenker jeg på alt fra rørleggere, elektrikere, smørbrødleverandør til våre gjester, renholdere i sosiale rom og kontoravdeling, hoteller og restauranter, mekaniske verksteder og sikkert også flere andre.

Selskapets første eksterne styremedlem, Johan Blyberg, som i en alder av 92 år fortsatt er aktiv i styret, formulerte helt sentrale ord om Hallingplast under bedriftens 50 års jubileum.  Da slo han fast at «Hallingplast er ikke bare en bedrift, - det er også en skole for bærekraftig infrastruktur.» Så kortfattet kunne historiefortellingen egentlig vært, sier Steinar Tragethon med et smil.

 

Kilde: Hallingplast

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095