23948sdkhjf

Tester brenselscellers potensial for fremdrift av fartøyer

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

ABB og SINTEF Ocean er i gang med banebrytende forskning for å teste ut brenselsceller som hovedenergikilde til fremdrift av skip.

Det nye forskningsprosjektet vil finne svar på skalering av brenselcelleteknologi for handelsskip og passasjerferger.

Les også: Bygger pilot for biobasert plast

Testmetodene utvikles ved SINTEF Oceans laboratorium i Trondheim. En brenselscelle på 30 kW benyttes for å modellere drift og kontroll av et komplett maritimt kraftsystem i et MW-skala fremdriftssystem. ABBs egen programvare sammen med SINTEF Oceans fartøyssimulator vil imitere og kjøre ulike lastprofiler og diesel/batteri/brenselcelle-kombinasjoner, som testes i et nedskalert laboratoriemiljø.

Forsøkene vil utforske mer enn det tekniske ved oppskalering og optimalisert brenselscelle/batterikombinasjon.

- SINTEF bidrar til hydrogenforsyning og infrastruktur, mens å ha et testlaboratorium gir ABB og SINTEF Ocean mulighet for å øke kompetansen for integrasjon, kontroll og sikkerhet med brenselcelleteknologi i maritime applikasjoner, sier Anders Valland, forskningssjef for maritime energisystemer ved SINTEF Ocean. - SINTEF har omfattende kapabiliteter for brenselcelleteknologi, maritime energisystemer, elektriske kraftsystemer og kraftelektronikk som gir oss et fortrinn i utvikling av innovative løsninger.

- Brenselcelleteknologi modnes raskt. Vi forventer at testingen fører til en brenselcelleplattform å bygge videre på slik at teknologien kan innta en posisjon i maritim sektor som er konkurransedyktig mot fossilt drivstoff, sier Jostein Bogen, produktsjef for energilagring og brenselceller i ABB. - Å identifisere ukjent oppførsel og håndtere slike utfordringer i kontrollerte omgivelser, istedenfor å risikere overraskelser om bord på skip, blir sentralt i forsøkene.

Les også: Vil utvikle verktøy for varmforming ved additivproduksjon

Et annet hovedmål er å etablere hvordan man kan forbedre kontroll av brenselcelleanlegg i kombinasjon med energilagring og optimalisering av effektivitet, pålitelighet og levetiden for brenselceller.

- Vi jakter på avgjørende og praktiske løsninger for å utvikle brenselcelleteknologi som hovedkilde for fremdrift av skip, forteller Kristoffer Dønnestad, forsknings- og utviklingsingeniør ved ABB. - Forskningen er ikke begrenset til flyt og håndtering av drivstoffet, det vil si hydrogen, men også hvordan et hydrogenskip med bunkringsinfrastruktur kan se ut.

Laboratoriet i Trondheim har spilt en nøkkelrolle i ABBs forskning og byr på detaljer for innovasjon og bidrar utvikling av de mest avanserte maritime teknologier, inkludert likestrøms kraftsystemet ABB Onboard DC GridTM.

Når hydrogen benyttes som drivstoff vil protonutvekslende membran brenselceller (PEM) separere elektroner og protoner, med protoner som passerer gjennom mens elektronene gir elektrisitet. Hydrogen konverteres direkte til elektrisitet og varme uten forbrenning. PEM brenselceller arbeider på lavere temperatur, er lettere og mer kompakte enn sine fast-oksid brenselcelle-brødre.

Les også: Ny generasjon polyimidfibre

ABB er ledende på bærekraftige, maritime løsninger og er involvert i elfergeprosjekter og hybridskip. Ifølge Bogen blir batteriløsninger sentrale for å møte Norges krav om nullutslippsanløp i verdensarvfjorder fra 2026.

Han tror ikke store skip som går over lange distanser trenger å vente til 2050 med utslippsfri produksjon av strøm, varme og rent vann.

- Ved å bruke fornybar energi for å produsere hydrogen til brenselceller og batterilagring blir hele energikjeden ren, avslutter han.

Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Gode tall fra Tomra

Fant plastbiter i fjæra fem år etter utslipp

Norge og India skal jobbe mot plastforurensing

Grilstad erstatter 150 tonn ny plast med resirkulert

EU sier nei til plastgjenvinning

Nyhetsbrev

Rekordmange kildesorterer plastemballasjen sin

Planlegger karbonfiberfabrikk i Sverige

Omdirigerer produksjonen fra Kina til Europa

Strekkdybde på 120 mm

Biobasert og biologisk nedbrytbart

Forsker på vektløse solceller

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Fjerner plastvinduer

Svakere resultat fra Hexagon

Ukas vits: Damesko

De minste plastpartiklene er mest skadelige

SE VIDEO: Logistikk-investering for fremtiden

Nestlé med krafttak mot plastavfall

Coca-Cola ber folk pante flaskene sine

Vil ha fossilfrie løsninger for plast i bygg

Plastpose vil koste sju kroner i Sverige

Ukas vits: Krypende bukse

Rensetiltak fjerner mikroplast fra veivann

PVC-resirkulering truet?

Ukens vits: Glassmesteren

Forskning: Slik blir plast sirkulært og ressurseffektiv

Lanserer nytt IP-kamera

Ukens vits: Hevn

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hi #measuringhero

Når skiftet du bremsevæske sist?

WITTMANN och FarragTech nu under ett tak

Ansatt i 40 (!) år

Podkast: Plastkrisen er din skyld

Kurs og messer med Engel 2020

Visste du at...

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Podkast: Hvordan skal vi få has på plastberget?

RobotNorge lanserer ny og modernisert nettside

ISO 17025 - Akkreditert testing av beskyttende belegg

100% vegetabilske produkter

ZEISS QUIZ - Test om du er en #measuringhero!

Black Week: Salg av kapprester!

Future Materials Catapult Center

Invitatasjon til ZEISS Webinar - 4. desember 2019

LL-Hvit gjengepasta

Verdensledende innen komposittdesign

Termoplast

Ny sveisemaskin fra Leister

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

RobotNorge inngår storkontrakt med nabobedriften Q-Meieriene

Møt ePlast på OTD 2019

ePlast har PEEK på lager

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Send til en kollega

0.172