23948sdkhjf

Tester brenselscellers potensial for fremdrift av fartøyer

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

ABB og SINTEF Ocean er i gang med banebrytende forskning for å teste ut brenselsceller som hovedenergikilde til fremdrift av skip.

Det nye forskningsprosjektet vil finne svar på skalering av brenselcelleteknologi for handelsskip og passasjerferger.

Les også: Retter fokus på plaststrømmen fra asiatiske land

Testmetodene utvikles ved SINTEF Oceans laboratorium i Trondheim. En brenselscelle på 30 kW benyttes for å modellere drift og kontroll av et komplett maritimt kraftsystem i et MW-skala fremdriftssystem. ABBs egen programvare sammen med SINTEF Oceans fartøyssimulator vil imitere og kjøre ulike lastprofiler og diesel/batteri/brenselcelle-kombinasjoner, som testes i et nedskalert laboratoriemiljø.

Forsøkene vil utforske mer enn det tekniske ved oppskalering og optimalisert brenselscelle/batterikombinasjon.

- SINTEF bidrar til hydrogenforsyning og infrastruktur, mens å ha et testlaboratorium gir ABB og SINTEF Ocean mulighet for å øke kompetansen for integrasjon, kontroll og sikkerhet med brenselcelleteknologi i maritime applikasjoner, sier Anders Valland, forskningssjef for maritime energisystemer ved SINTEF Ocean. - SINTEF har omfattende kapabiliteter for brenselcelleteknologi, maritime energisystemer, elektriske kraftsystemer og kraftelektronikk som gir oss et fortrinn i utvikling av innovative løsninger.

- Brenselcelleteknologi modnes raskt. Vi forventer at testingen fører til en brenselcelleplattform å bygge videre på slik at teknologien kan innta en posisjon i maritim sektor som er konkurransedyktig mot fossilt drivstoff, sier Jostein Bogen, produktsjef for energilagring og brenselceller i ABB. - Å identifisere ukjent oppførsel og håndtere slike utfordringer i kontrollerte omgivelser, istedenfor å risikere overraskelser om bord på skip, blir sentralt i forsøkene.

Les også: - Etterspørselen etter plast vil øke

Et annet hovedmål er å etablere hvordan man kan forbedre kontroll av brenselcelleanlegg i kombinasjon med energilagring og optimalisering av effektivitet, pålitelighet og levetiden for brenselceller.

- Vi jakter på avgjørende og praktiske løsninger for å utvikle brenselcelleteknologi som hovedkilde for fremdrift av skip, forteller Kristoffer Dønnestad, forsknings- og utviklingsingeniør ved ABB. - Forskningen er ikke begrenset til flyt og håndtering av drivstoffet, det vil si hydrogen, men også hvordan et hydrogenskip med bunkringsinfrastruktur kan se ut.

Laboratoriet i Trondheim har spilt en nøkkelrolle i ABBs forskning og byr på detaljer for innovasjon og bidrar utvikling av de mest avanserte maritime teknologier, inkludert likestrøms kraftsystemet ABB Onboard DC GridTM.

Når hydrogen benyttes som drivstoff vil protonutvekslende membran brenselceller (PEM) separere elektroner og protoner, med protoner som passerer gjennom mens elektronene gir elektrisitet. Hydrogen konverteres direkte til elektrisitet og varme uten forbrenning. PEM brenselceller arbeider på lavere temperatur, er lettere og mer kompakte enn sine fast-oksid brenselcelle-brødre.

Les også: Skreddersydd bionedbrytbar PC

ABB er ledende på bærekraftige, maritime løsninger og er involvert i elfergeprosjekter og hybridskip. Ifølge Bogen blir batteriløsninger sentrale for å møte Norges krav om nullutslippsanløp i verdensarvfjorder fra 2026.

Han tror ikke store skip som går over lange distanser trenger å vente til 2050 med utslippsfri produksjon av strøm, varme og rent vann.

- Ved å bruke fornybar energi for å produsere hydrogen til brenselceller og batterilagring blir hele energikjeden ren, avslutter han.

Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Hallingplast AS vant Sivaprisen 2019

Ny veileder om reduksjon av plast

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Avduket kjempe-plastkrabbe

Silikon: Et materiale man kan stole på

Roper varsko om mikroplast i klær

Nyhetsbrev

Panteordningen feirer 20 år med rekord

Online Newspaper Archive

Ukens vits: Tidlig helg

Europas største, sprøytestøpte detalj?

Vil samarbeide med næringslivet for å redusere engangsartikler av plast

Polet innfører pant på plastflasker

Korte syklustider

Skreddersydd bionedbrytbar PC

Plastdebatt på Plastteknik: - Hvordan løser man plastproblemene?

Festos pneumatiske griper lærer via AI

Ukens vits: Urettferdig oppsigelse

Bli med Plastforum til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Norsk plastforslag får store konsekvenser

Må kutte 260 jobber

Delta i viktig spørreundersøkelse!

- PVC-fri løsning for medisintekniske slanger klar i 2020

Åpnet nytt plastlaboratorium

VIDEO: Stor interesse for Plastteknik Nordic i Malmö

- Beregn fiberretningen

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

- Sprukne mobilskjermer snart kun et minne

Ukens vits: Ekstra fridag

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Norner er nå representert i Danmark

Uppstart av ännu en Herbold tvättlinje för plastfilm

Universal Robots kommer til Grimstad

Samarbeidende roboter har for alvor gjort sitt inntog i mindre produksjonsbedrifter

Norner styrker sitt fotavtrykk av polymer FoU-tjenester.

Besøk oss på Control 2019!

Universal Robots: Beregne ROI og tilbakebetalingsperiode for en cobot-investering

Astrup lagerfører hardforkrommet stempelstang og sylinderrør

B-Loony Ltd. øker produktiviteten og reduserer kostnadene med Universal Robots

Møt Norner på K 2019: En verden av pionerer

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

ZEISS utvider seg!

Verktøymakeren AS - 20 år

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Fagdag Obocastulan

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart

Punktering av fem myter om samarbeidende roboter

Prøv den populære barrierekalkulatoren

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

Stor nyhet til de nordiske landene

JEC 2019

Composite tank helps reduce pollution

Send til en kollega

0.15