23948sdkhjf

Tester brenselscellers potensial for fremdrift av fartøyer

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

ABB og SINTEF Ocean er i gang med banebrytende forskning for å teste ut brenselsceller som hovedenergikilde til fremdrift av skip.

Det nye forskningsprosjektet vil finne svar på skalering av brenselcelleteknologi for handelsskip og passasjerferger.

Les også: Varmestabil PA fra terpentinolje

Testmetodene utvikles ved SINTEF Oceans laboratorium i Trondheim. En brenselscelle på 30 kW benyttes for å modellere drift og kontroll av et komplett maritimt kraftsystem i et MW-skala fremdriftssystem. ABBs egen programvare sammen med SINTEF Oceans fartøyssimulator vil imitere og kjøre ulike lastprofiler og diesel/batteri/brenselcelle-kombinasjoner, som testes i et nedskalert laboratoriemiljø.

Forsøkene vil utforske mer enn det tekniske ved oppskalering og optimalisert brenselscelle/batterikombinasjon.

- SINTEF bidrar til hydrogenforsyning og infrastruktur, mens å ha et testlaboratorium gir ABB og SINTEF Ocean mulighet for å øke kompetansen for integrasjon, kontroll og sikkerhet med brenselcelleteknologi i maritime applikasjoner, sier Anders Valland, forskningssjef for maritime energisystemer ved SINTEF Ocean. - SINTEF har omfattende kapabiliteter for brenselcelleteknologi, maritime energisystemer, elektriske kraftsystemer og kraftelektronikk som gir oss et fortrinn i utvikling av innovative løsninger.

- Brenselcelleteknologi modnes raskt. Vi forventer at testingen fører til en brenselcelleplattform å bygge videre på slik at teknologien kan innta en posisjon i maritim sektor som er konkurransedyktig mot fossilt drivstoff, sier Jostein Bogen, produktsjef for energilagring og brenselceller i ABB. - Å identifisere ukjent oppførsel og håndtere slike utfordringer i kontrollerte omgivelser, istedenfor å risikere overraskelser om bord på skip, blir sentralt i forsøkene.

Les også: Nytt PP / cellulosemateriale

Et annet hovedmål er å etablere hvordan man kan forbedre kontroll av brenselcelleanlegg i kombinasjon med energilagring og optimalisering av effektivitet, pålitelighet og levetiden for brenselceller.

- Vi jakter på avgjørende og praktiske løsninger for å utvikle brenselcelleteknologi som hovedkilde for fremdrift av skip, forteller Kristoffer Dønnestad, forsknings- og utviklingsingeniør ved ABB. - Forskningen er ikke begrenset til flyt og håndtering av drivstoffet, det vil si hydrogen, men også hvordan et hydrogenskip med bunkringsinfrastruktur kan se ut.

Laboratoriet i Trondheim har spilt en nøkkelrolle i ABBs forskning og byr på detaljer for innovasjon og bidrar utvikling av de mest avanserte maritime teknologier, inkludert likestrøms kraftsystemet ABB Onboard DC GridTM.

Når hydrogen benyttes som drivstoff vil protonutvekslende membran brenselceller (PEM) separere elektroner og protoner, med protoner som passerer gjennom mens elektronene gir elektrisitet. Hydrogen konverteres direkte til elektrisitet og varme uten forbrenning. PEM brenselceller arbeider på lavere temperatur, er lettere og mer kompakte enn sine fast-oksid brenselcelle-brødre.

Les også: Fremtidens glass i PLA

ABB er ledende på bærekraftige, maritime løsninger og er involvert i elfergeprosjekter og hybridskip. Ifølge Bogen blir batteriløsninger sentrale for å møte Norges krav om nullutslippsanløp i verdensarvfjorder fra 2026.

Han tror ikke store skip som går over lange distanser trenger å vente til 2050 med utslippsfri produksjon av strøm, varme og rent vann.

- Ved å bruke fornybar energi for å produsere hydrogen til brenselceller og batterilagring blir hele energikjeden ren, avslutter han.

Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Plastbransjen bidrar med smittevernutstyr

Kommune ber om hjelp etter utslipp av plastpellets

Slutter midt i pandemien

Sikret seg sin største kontrakt noensinne

KM stanser produksjonen inntil videre

Fortsatt stengt for Legos egne butikker

Nyhetsbrev

Færre operasjoner med lysfølsom hydrogel

Varmestabil PA fra terpentinolje

Utvider investeringen i polyesterplast

VVS Produsentene med «krise-brev» til politikerne

3D-printer beskyttelsesmasker

Ny familie med biobasert harpiks

Honningkakekjerne av resirkulert PET

Ukens vits: Hos legen

Vinner storkontrakt i Bangladesh

Halvparten av bedriftene mener de ikke har fått hjelp av krisepakken

Korona-verktøy for å hindre smitte

Ny teknologi vil øke gjenvinning av plast

1

Nedbrytbar pose kan erstatte dagens fruktposer

Lyser når den blir strukket ut

Etablering av full verdikjede for isopor i Norge

Gratis 3d-håndtak for å minske smittespredning

Ukas vits: Hos dyrlegen

Lanserer biogummi for dekk i 2021

Ukens vits: Nyheten

Fremtidens glass i PLA

Ukens vits: Biltur

80 millioner til plastforskning

11 anbefalinger mot marin forsøpling

Dansk firma etablerer seg i Norge

Satser på resirkulert TPE

Forsker på vektløse solceller

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Optimize measurement plans remotely with free ZEISS CALYPSO

Find what you need from the ZEISS Industrial Quality world.

Effektive løsninger for å slipe

Beskyttelsesskjermer i plast

Sikker service- og vedlikehold til tross for COVID-19

3A Core Materials – AIREX® og BALTEK®

PMMA- og PC-plater - Smitteforebyggende tiltak

Sentralsmøring gir et betydelig «return of investment»

Hi #measuringhero

KERS - Återvinning av bromsenergier

Hi #measuringhero - Expert Quiz

Rekordmange kildesorterer plastemballasjen sin

Utvid dine muligheter hos Pla-Mek

Hi #measuringhero

Hi #measuringhero

Når skiftet du bremsevæske sist?

WITTMANN och FarragTech nu under ett tak

Ansatt i 40 (!) år

Podkast: Plastkrisen er din skyld

Kurs og messer med Engel 2020

Visste du at...

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Podkast: Hvordan skal vi få has på plastberget?

RobotNorge lanserer ny og modernisert nettside

ISO 17025 - Akkreditert testing av beskyttende belegg

Send til en kollega

0.172