23948sdkhjf

Kompetanseløft skal gjøre svensk plastindustri best i verden

Konkurranse mot lavkostland er allerede ute! Morgendagens industri må tilby kompetanse- og utviklingsevne – for enhver pris. I 2010 skal svensk plastbearbeidende industri foreta et historisk kompetanseløft. Målet er å bli best i verden!
Når økonomien krasjer, bilbransjen faller i dyp krise samtidig som økt konkurranse fra lavkostland får store deler av vestlig verkstedindustri inn i defensive, gjerrige spor, står nå svensk plastbearbeidende industri opp og maner til djerv kamp mot dommedagsprofetiene. Midt i krisen har nemlig industrien lansert en svært aggressiv satsing på kompetanseutvikling. Det ambisiøse målet er ikke mindre enn at svensk plastindustri skal bli «verdens beste og mest konkurransedyktige plastindustri». Satsingen har fått betegnelsen «Polymer Initiative» og administreres av Polymercentrum Sverige AB, delvis med penger fra European Social Fund.

Fram til oktober skal plastbedriftene i vårt nærmeste naboland bruke mer enn femten millioner kroner til først og fremst å øke produksjonsarbeidernes ferdigheter. Målet er også å gjøre bedriftene og ansatte mer fleksible og mindre sårbare for omstillinger, herunder å utvide rekrutteringsbasen for hele industrien.

Satsingen er basert på en overbevisning om at framtidig produksjon av plastprodukter vil kreve en ekstremt høy personlig kompetanse for bruk i komplekse organisasjoner basert på bruk av høyteknologi. Fremtidens vinnere er absolutt ikke de selskapene som konkurrerer med lave lønninger. Det er snarere omvendt. Muligens en oppsiktsvekkende konklusjon for noen!
Alt tyder på at selskaper som har evnen til å bygge sin produksjonsbase på kunnskap som virker utviklingsdrivende, blir de desidert mest ettertraktede leverandørene. Dette faktum gjelder i høy grad nå når produksjonsindustrien globaliseres og bedriftene må konkurrere internasjonalt på både kvalitet og pris. Framfor alt må bedriftene ha evnen til å produsere teknisk avanserte nyvinninger, og; gjøre det raskt.

– Svenske selskaper verken kan eller vil tvinges inn i bakevja der det til slutt kanskje bare er rentenivået og dagsprisen på strøm som avgjør om selskapene kan overleve neste kvartal! Den som mener det er Joachim Henningsson, som leder virksomheten ved Polymercentrum. – Bedriftene må i stedet utvikles til å bli sterke, langsiktige samarbeidspartnere for kundene og de må bygge opp organisasjoner der ferdighetene på alle nivåer er så høye at organisasjonene blir fleksible og høyproduktive. Plastbedriftene må frigjøre flere ressurser til utviklingsarbeid og markedsføring. Det skjer enklest ved at produksjonspersonalet blir enda dyktigere og er selvgående, sier Henningsson.

Målet er ikke bare å oppnå dette på bedriftsnivå. Programmet tar også sikte på å lage rendyrkede strukturer innen sertifisering og videreutdanning slik at hele bransjen blir mindre følsomme for variasjoner i tilbud og etterspørsel etter kompetent arbeidskraft.
– Svenske plastbedrifter har faktisk gode forutsetninger til, på dette området, å bli best i verden. I løpet av noen år skal vi ha snudd strømmen av plastarbeidsplasser inn i Sverige, i stedet for bort fra landet, avslutter Joachim Henningsson.
Les mer på www.polymercentrum.se
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141