23948sdkhjf

Merket for god design til Umoe Schat-Harding

Umoe Schat-Harding AS i Rosendal har fått mye positiv presseomtale etter at selskapet i fjor slapp bildene av den nye stuplivbåten FF1200. I følge selskapet satte båten verdensrekord da den ble droppet fra 55 meter utenfor Rosendal i Hardanger. Nå er selskapet tildelt heder gjennom Merket for god design.
Det er en avansert redningsbåt, som legger seg i verdenseliten i sin bransje, og som nå har fått Merket for god design i klassen for Industridesign. Prosjektlederen for utviklingen av FF1200/FF1200S hos produsenten Umoe Schat-Harding har vært senioringeniør Kjell Ove Underhaug. Han var til stede på Designdagen 2010, som ble avholdt sist onsdag i Oslo i regi av og i lokalene til Norsk Designråd. Tilstede var også Birger Kullmann som har bistått i utviklingen. Han leder selskapet Birger Kullmann Design Naval Architects. Markedet for den nyutviklede frittfallivbåten FF1200 og FF1200S er offshoreplattformer og skip, spesielt for britisk og norsk sektor. Under utdelingen kom det fram at livbåten er så stor at den trolig blir i største laget for andre markeder som Schat-Harding er inne i rundt om i verden.
Siste nyutvikling? Birger Kullmann sa under utdelingen at denne båten trolig var den siste livbåten av dette slaget som ble designet av spesialisten i Rosendal. Prosjektleder Underhaug utdyper dette utsagnet overfor Plastforum og legger bl.a. til at det ganske sikkert vil komme varianter og modifikasjoner av FF1200, slik det gjør for de andre stuplivbåtene som Schat-Harding er verdenskjent for og som fortsatt skal produseres. Underhaug legger til at denne båten er alene om å tilfredsstille og også overskride de nye og strengere kravene til frittfallivbåter.
Juryens uttalelse: «FF1200 og FF1200S representerer en milepæl i utvikling av frittfallivbåter. Den er den største frittfallbåten laget noen sinne og har verdensrekord for livbåter, med 55 meter fritt fall. Løsningen gir et tydelig signal på at en designprosess dreier seg om mye mer enn det ytre skallet. På tross av alle begrensninger og krav er formgivingen tatt et langt steg videre. Brukerfordelene er store. I tillegg til rask evakuering er brukernes komfort ivaretatt ekstraordinært godt. Nye bakovervendte seter med bedre seler, mer plass til hver passasjer og bedre plassering av setene gjør det raskere å fylle båten. Den nye formen på båten sørger for lavere påkjenninger for passasjerene og båten ved innslag ved vannflaten. Båtens form
signaliserer soliditet og vekker tillit. Vi ser her at når forholdet mellom produkt og bruker holder høyt nivå og finner nye løsninger, får vi vellykket og innovativ design.»
Oppsigelser og permisjoner Umoe Schat-Harding er glade for å motta Designrådets anerkjennelse og utmerkelse for båten og arbeidet som ligger bak. I disse dager klargjøres forøvrig de første FF1200-båtene for levering. Men det er skår i gleden. Det skjer samtidig som det i går ble holdt allmannamøter både ved HK i Rosendal og på produksjonsstedet Ølve på andre siden av Hardangerfjorden. Der ble det informert om at Umoe Schat-Harding nå starter nedbemanning. I første omgang blir 31 ansatte sagt opp. I andre og tredje pulje må trolig ytterligere 30 ansatte slutte. Prosjektleder Kjell Ove Underhaug sier til Plastforum at nedbemanningen nå preger hverdagen ved bedriften, og spesielt ved produksjonsstedet på Ølve. Oppsigelser og permittering for de siste 30, avhenger nå av markedssituasjonen utover våren og sommeren. Umoe Schat-Harding bygger også andre typer av båter, bl.a. såkalte tendere, som frakter passasjerer fra cruisebåter og inn til havner. Selv om det ikke gjelder hans avdeling, mener Underhaug mener å se at ordrene på slike båter begynner å ta seg opp. Dette håpet ligger også hos alle ansatte. Plastforum gratulerer med Merket for god design – og håper det beste for ordreinngangen fremover. Asle Isaksen , asle@plastforum.no
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078