23948sdkhjf

Hexagon Composites går inn i markedet for gassdrevne tog

Datterselskapet Hexagon Lincoln i USA har inngått en joint venture-avtale med to andre selskaper: Allegheny Creative Energy Solutions LLC (ACES) and Resonance Mode, Inc. for å etablere et nytt selskap. Hexagon Composites blir majoritetseier og ønsker å engasjere seg i utviklingen og produksjonen av drivstoffløsninger til jernbaneformål basert på komprimert naturgass (CNG).

Selskapet ACES er langt fremme og regnes som en pioner innenfor CNG-drevne tog. Ross Rowland, styreleder i ACES, har stor tro på at CNG blir en viktig drivstoffløsning for fremtidens tog og han sier at Hexagon Composites styrke og kapasitet gjør dem til den eneste produsenten som er i stand til å møte den store etterspørselen etter tanksystemer for CNG-lagring.
– Vi er svært glade for å gå sammen med Hexagon Composites som regnes som en verdensener samt det innovative ingeniørfirmaet Resonance Mode, sier Ross Rowland.

ACES og Resonance Mode har lang erfaring fra amerikanske jernbaner og har utviklet prototyper av CNG-tendere til lokomotivene, drivstofftanker og fyllesystemer langs jernbanestrekninger og der man har benyttet tanksystemer basert på Hexagon Composites sylindre av varemerket TITAN.
Det nye selskapets hovedfokus vil være rettet mot det amerikanske markedet, men det vil også tilbys CNG-løsninger for jernbaner over hele verden.
I en pressemelding uttrykker samarbeidspartnerne at CNG er det mest økonomiske driftsform for lokomotiver og tog og at slik drift representerer en betydelig reduksjon i eksospartikler og forbedrer miljøet langs jernbanestrekningene.

Frank Häberli, som har ansvaret for området Mobile Pipeline i Hexagon Lincoln, sier at man ser store muligheter i det globale jernbanemarkedet, selv med dagens oljepris.
– Langsiktige, konkurransedyktige drivstoffpriser og det å tilfredsstille stadig strengere utslippskrav, spesielt for jernbanedrift i tett befolkede områder, er svært viktige markedsdrivere for overgang fra diesel til CNG-drift i jernbanesammenheng, sier Frank Häberli.
I tillegg til å bygge tendere (drivstoffvogner) basert på TITAN-sylindere for de største lokomotivene (Klasse I), tilbyr løsningene til Hexagon Composites at CNG-sylindere bygges inn i små og mellomstore lokomotiver (klasse II og III).
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062