23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på PlastForum

Thule: God lønnsomhet i et fortsatt krevende marked

Markedet var krevende i tredje kvartal og påvirket salget negativt. Likevel økte resultatet, og driftsmarginen var høyere enn både i fjor og historisk.

Slik oppsummerer adm. dir. Mattias Ankarberg i Thule-gruppen tredje kvartal.

Nye produktkategorier fortsatte å vokse, og arbeidet med å bygge et større og mer lønnsomt Thule gikk som planlagt, heter det i kvartalsrapporten.

Organisk salg falt 4 prosent

Salget økte med 13 prosent justert for valuta, mens organisk salg falt 4 prosent. 

- Markedet viser fortsatt ingen tydelig bedring, med forsiktige forbrukere og forhandlere i Europa og Nord-Amerika. Tidlige produktlanseringer bidro til sterkere organisk vekst i høysesongen, men svake lagrepåfyllinger hos forhandlere dempet tredje kvartal. Hundetransport, bilbarnestoler og Quad Lock bidro positivt, uttaler Ankarberg i rapporten.

EBIT-marginen steg til 17,9 prosent (17,6) takket være bedre produktmiks og effektiviseringer i verdikjeden. Thule fortsatte sitt arbeid med mer bærekraftige produkter, og flere oppgraderte sykkelstativer har nå 50 prosent lavere CO₂-avtrykk.

Nye kategorier for fremtiden

"Lanseringsaktiviteten var lavere i kvartalet, men nye produkter driver fortsatt vekst, særlig innen segmenter der Thule er sterke. RV-produkter har vokst organisk gjennom året til tross for en svak markedssituasjon", heter det videre i kvartalsrapporten.

Quad Lock er fullt integrert i organisasjonen og utvikler seg som planlagt, blant annet med nytt felles innkjøpskontor i Shenzhen.

Effektivisering og kostnadskontroll

Thule fortsetter å redusere kostnader gjennom økt egenproduksjon av komponenter, lagerkonsolidering og bruk av AI i utvikling, salg og markedsføring. 

- Initiativene styrker både bruttomargin og kostnadsnivå. Automatisering av lageret i Polen er i rute og vil gi årlige besparelser fra 2028, sier den administrerende direktøren videre.

Langsiktige investeringer

"Thule står sterkt selv i et svakt marked, med ledende globale posisjoner og langsiktige investeringer i produkter, merkevare og effektiv produksjon. Fjerde kvartal blir salgsorientert mindre, men innholdsrikt", heter det avslutningsvis i kvartalsrapporten.

Noen tall fra kvartalsrapporten:

Nettoomsetningen for kvartalet var ca. 2 718 millioner norske kroner. Det er en økning på 7,9 prosent, hvor 17,0 prosent skyldtes oppkjøpet av Quad Lock og –5,1 prosent valutakursendringer. Organisk falt omsetningen med 4,0 prosent.

Bruttomarginen økte til 47,5 prosent (42,9). Driftsresultatet (EBIT) ble rundt 486 millioner kroner. Nettoresultatet var omtrent 337 millioner norske kroner.  Kontantstrøm fra den løpende virksomheten var ca. 718 millioener norske kroner.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.032|instance-web03