23948sdkhjf

NAF-test: Thules boks en soleklar vinner – men fire av ni får stryk

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

NAFs ferske test viser at det selges takbokser som er farlige i norske butikker.

– Testen viser alvorlige feil, ski som kommer som prosjektiler ut av boksene og bokser som flyr av taket ved kollisjon i lav hastighet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF har i samarbeid med Testfakta testet sikkerheten og brukervennligheten til ni populære skibokser på markedet. Takboksene ble kollisjonstestet i to hastigheter, 30 kilometer i timen og 40 kilometer i timen. Selv i så lave hastigheter er det altså flere takbokser som ikke holder mål.

– Mange kjører til fjells i god tro om at taklasten er godt sikret i en takboks. Testen viser at en kollisjon med boks og innhold kan være livsfarlig allerede i lave hastigheter, sier Sødal. – Jeg tenker med gru på hva som skjer i en krasj i 80 kilometer i timen på landeveien på tur til hytta, sier en bekymret Nils Sødal.

Plastboksen Thule XL Motion er testens soleklare vinner. Den får kun én mindre åpning foran i kollisjonstesten, mens innholdet holdes fastspent under kollisjonen. Boksen er vanntett og lett å håndtere.  

Det er andre gang NAF utfører test av takbokser, og selv om forbrukerorganisasjonen ser en forbedring blant noen av produsentene, er det fortsatt mange produkter som ikke burde blitt solgt på det norske markedet.

– Testen viser forbedring fra noen av produsentene, men avslører også at flere populære modeller fortsatt ikke oppfyller minimumskravet for kollisjonssikkerhet, sier Sødal. 

Takbokstesten, som er utført ved forskningsinstituttet RISE i Sverige, viser at boksene fra Hamron og Calix løsner og flyr av ved en kollisjon i 40 kilometer i timen. Boksene av merket Hamron, Carwise og Biltema åpner seg og innholdet flyr ut av boksen i krasjen i 30 kilometer i timen, dette til tross for at alle ski og bagger i boksen var sikret forsvarlig med stropper. Stroppene tålte rett og slett ikke kollisjonen.

– Dette viser hvor viktig det er å velge en sikker takboks. Og det er avgjørende å være nøye med monteringen av takboksen og ikke minst stropping av lasten inne i takboksen. Det er katastrofalt om skiene raser ut av boksen i en kollisjon. Tenk hvis skiene skulle treffe noen, sier Sødal. 

Det nærmeste bransjen kommer produksjonskrav for takbokser er krav om lastsikring i “Forskrift om bruk av kjøretøy”. Forskriften sier at taklast må tåle å utsettes for 1G, noe som tilsvarer en kraftig nedbremsing. Likevel velger de fleste av produsentene å få sine produkter godkjent etter en standard som kalles City Crash, en kollisjon i 30 kilometer i timen som tilsvarer en kraftig nedbremsing eller nødbrems på motorveien.  Testen utført av NAF avslører også at produsentene av boksene Carwise og Hamron velger en annen norm og kollisjonstester boksene i 18 kilometer i timen.

– Testen viser at deler av bransjen ikke tar sine egne rammevilkår eller sikkerhet på alvor. De klarer ikke enes om en felles standard, og det er kritikkverdig. Til sammenlikning testes biler i 64 kilometer i timen i EuroNCAP-testene, noe som gir over det dobbelte av energi i bevegelse sammenliknet med hastigheten i vår test. Vi håper produsentene tar dette på alvor og skjerper kravene, avslutter Nils Sødal. 

Kilde: Pressemelding fra NAF
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Sprite-flaskene blir ikke lenger grønne

Stor etterspørsel for tysk automatisering

Protec Scandinavia AS etablerer seg i Sverige

Vil ta måneder å rydde opp

Rydder plast i havna med droner

Europas plastgjenvinning i fare

Nyhetsbrev

Ukas vits: Gravid

Havskilpadde med 100 plastbiter inni seg

Foreslår internasjonalt forbud mot ny miljøgift

Europas og USAs BNP kan falle med 8 prosent

Ber om 65 millioner i krisehjelp

Plast medvirkende årsak til tapt dyreliv i fjorden

Kystverket ønsker tips fra publikum

Dystre utsikter for bilindustriens underleverandører

Engangsplastposer lider under koronakrisen

Plast får en renessanse under koronakrisen

Gift i resirkulerte plastleker

Skal kvitte seg med miljøskadelig kunstgress

Ukas vits: Paraplyen

Etablererer tverrfaglig plastklynge for fremtidens teknologi

Kabel-markedet kan gå ned 35 % i 2020

Hvordan bedre håndtere mikroplasten i havet?

Kystverket skal lede arbeidet med opprydding av plastpellets

Slutter etter 48 år i TESS

Utvider investeringen i polyesterplast

Ukens vits: Hos legen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

Sveisetrådkniv for PVC og linoleum

3D Scanning Systems - Innovative Solutions for 3D digitizin

Lindberg & Lund AS utvider med en ny avdeling

Produksjon av bilinteriør med trykkregulert vakuumteknologi

Vakuumsystemer for behandling av COVID-19-pasienter i Brasil

Lindberg & Lund AS med LIoyds godkjenning for Araldite 2015-

Improve your metrology skills, also @home.

Vi har blitt medlem i Næringsklyngen NCMT

Visste du at...

Rask levering på vårt store utvalg av gummiduk produkter

Betydelig fordel med tørr vakuumteknologi ved ekstrudering

Hastelevering av vakuumpumper til amerikansk helsevesen

Are you working from home?

Increase efficiency in the lab!

Kunnskapsbase for 50% gjenvinning av plast

Would you like to elevate your metrology skills from home?

Vakuumsystem levert til provisorisk akuttsykehus i Madrid

Norsk Katapult hjelper bedrifter med støtteordninger

I kampen mot koronaviruset: Tett samarbeid redder liv

Lekkasje av plastpellets – Svært sannsynlig å finne kilden

Optimize measurement plans remotely with free ZEISS CALYPSO

Send til en kollega

0.172