23948sdkhjf

NAF-test: Thules boks en soleklar vinner – men fire av ni får stryk

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

NAFs ferske test viser at det selges takbokser som er farlige i norske butikker.

– Testen viser alvorlige feil, ski som kommer som prosjektiler ut av boksene og bokser som flyr av taket ved kollisjon i lav hastighet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF har i samarbeid med Testfakta testet sikkerheten og brukervennligheten til ni populære skibokser på markedet. Takboksene ble kollisjonstestet i to hastigheter, 30 kilometer i timen og 40 kilometer i timen. Selv i så lave hastigheter er det altså flere takbokser som ikke holder mål.

– Mange kjører til fjells i god tro om at taklasten er godt sikret i en takboks. Testen viser at en kollisjon med boks og innhold kan være livsfarlig allerede i lave hastigheter, sier Sødal. – Jeg tenker med gru på hva som skjer i en krasj i 80 kilometer i timen på landeveien på tur til hytta, sier en bekymret Nils Sødal.

Plastboksen Thule XL Motion er testens soleklare vinner. Den får kun én mindre åpning foran i kollisjonstesten, mens innholdet holdes fastspent under kollisjonen. Boksen er vanntett og lett å håndtere.  

Det er andre gang NAF utfører test av takbokser, og selv om forbrukerorganisasjonen ser en forbedring blant noen av produsentene, er det fortsatt mange produkter som ikke burde blitt solgt på det norske markedet.

– Testen viser forbedring fra noen av produsentene, men avslører også at flere populære modeller fortsatt ikke oppfyller minimumskravet for kollisjonssikkerhet, sier Sødal. 

Takbokstesten, som er utført ved forskningsinstituttet RISE i Sverige, viser at boksene fra Hamron og Calix løsner og flyr av ved en kollisjon i 40 kilometer i timen. Boksene av merket Hamron, Carwise og Biltema åpner seg og innholdet flyr ut av boksen i krasjen i 30 kilometer i timen, dette til tross for at alle ski og bagger i boksen var sikret forsvarlig med stropper. Stroppene tålte rett og slett ikke kollisjonen.

– Dette viser hvor viktig det er å velge en sikker takboks. Og det er avgjørende å være nøye med monteringen av takboksen og ikke minst stropping av lasten inne i takboksen. Det er katastrofalt om skiene raser ut av boksen i en kollisjon. Tenk hvis skiene skulle treffe noen, sier Sødal. 

Det nærmeste bransjen kommer produksjonskrav for takbokser er krav om lastsikring i “Forskrift om bruk av kjøretøy”. Forskriften sier at taklast må tåle å utsettes for 1G, noe som tilsvarer en kraftig nedbremsing. Likevel velger de fleste av produsentene å få sine produkter godkjent etter en standard som kalles City Crash, en kollisjon i 30 kilometer i timen som tilsvarer en kraftig nedbremsing eller nødbrems på motorveien.  Testen utført av NAF avslører også at produsentene av boksene Carwise og Hamron velger en annen norm og kollisjonstester boksene i 18 kilometer i timen.

– Testen viser at deler av bransjen ikke tar sine egne rammevilkår eller sikkerhet på alvor. De klarer ikke enes om en felles standard, og det er kritikkverdig. Til sammenlikning testes biler i 64 kilometer i timen i EuroNCAP-testene, noe som gir over det dobbelte av energi i bevegelse sammenliknet med hastigheten i vår test. Vi håper produsentene tar dette på alvor og skjerper kravene, avslutter Nils Sødal. 

Kilde: Pressemelding fra NAF
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fant mikroplast i Rocky Mountains

Fant mikroplast i snøen på Svalbard

FishGlobe får fortsette

Mistet finger i arbeidsulykke

20 ansatte permittert etter ras

NBF arrangerer bioplastseminarer i tre nordiske hovedsteder

Nyhetsbrev

Orkla pådriver for å gjenvinne plastemballasje

Online Newspaper Archive

Lanserer ny plan for plastgjenvinning

Protan kjøper opp og går inn i nye markeder

Kjøper opp tyrkisk tak- og membranprodusent.

Økt bruk av HRC: Menneske og robot hånd i hånd

Ny teknologi kan vri hjulene 360 ​​grader

Ukens vits: Superselgeren

Ny e-bok om plastavfall

Rasskader for 50 millioner

adidas tar teten med ny sko

McDonald’s "forsvarer" å gå bort fra plasten

Flyplass forbyr plastflasker

Vil bygge plast-gjenvinningsanlegg

3 av 10 sier de ikke har behov for å lære noe nytt i jobben

Økning i arbeidsledighet i juli

Papirsugerørene kan ikke gjenvinnes

Måler ditt forbruk

Grønnere LEGO-klosser

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Kamera som kan oppdage svart plast

En av Norges største bedrifter tar Plastløftet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Besøk oss på Aqua Nor 2019

Form-Tek AS med bionedbrytbar plast i teknisk krevende applikasjoner

FuturePack-konferanse

Økt fokus på rent drikkevann

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Effektive grep for å sikre vann- og avløpsnettet

Precision in plastics

Överdosering av additiver kostar 100.000-tals kronor per år

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Norsk møbelprodusent tidlig ute med ISO 50001-sertifisering

Kurs innen polymerteknologi - Norner Academy

MakerBot PETG for industrielle applikasjoner

Webinar | Plastic production: Process optimization by using ZEISS solutions

Bærekraftige løsninger fra Norner

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Leister produserer plastekstrudere for industriell robotsveis

Laboratorietesting - Norner

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Utvider kompetansetilbudet i Stavanger

Store utfordringer krever nye innovasjoner - Norner Research

Plus Pack: Involvering av de ansatte ga suksess med ny UR-robotarm

WITTMANN robotar: Stor... Större... WX193!

Roboter fra Universal Robots med synssystem for matindustrien

Fleksibel UR10 fra Universal Robots øker produksjonen med robotikk i Orkla ...

Send til en kollega

0.172