23948sdkhjf

NAF-test: Thules boks en soleklar vinner – men fire av ni får stryk

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

NAFs ferske test viser at det selges takbokser som er farlige i norske butikker.

– Testen viser alvorlige feil, ski som kommer som prosjektiler ut av boksene og bokser som flyr av taket ved kollisjon i lav hastighet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF har i samarbeid med Testfakta testet sikkerheten og brukervennligheten til ni populære skibokser på markedet. Takboksene ble kollisjonstestet i to hastigheter, 30 kilometer i timen og 40 kilometer i timen. Selv i så lave hastigheter er det altså flere takbokser som ikke holder mål.

– Mange kjører til fjells i god tro om at taklasten er godt sikret i en takboks. Testen viser at en kollisjon med boks og innhold kan være livsfarlig allerede i lave hastigheter, sier Sødal. – Jeg tenker med gru på hva som skjer i en krasj i 80 kilometer i timen på landeveien på tur til hytta, sier en bekymret Nils Sødal.

Plastboksen Thule XL Motion er testens soleklare vinner. Den får kun én mindre åpning foran i kollisjonstesten, mens innholdet holdes fastspent under kollisjonen. Boksen er vanntett og lett å håndtere.  

Det er andre gang NAF utfører test av takbokser, og selv om forbrukerorganisasjonen ser en forbedring blant noen av produsentene, er det fortsatt mange produkter som ikke burde blitt solgt på det norske markedet.

– Testen viser forbedring fra noen av produsentene, men avslører også at flere populære modeller fortsatt ikke oppfyller minimumskravet for kollisjonssikkerhet, sier Sødal. 

Takbokstesten, som er utført ved forskningsinstituttet RISE i Sverige, viser at boksene fra Hamron og Calix løsner og flyr av ved en kollisjon i 40 kilometer i timen. Boksene av merket Hamron, Carwise og Biltema åpner seg og innholdet flyr ut av boksen i krasjen i 30 kilometer i timen, dette til tross for at alle ski og bagger i boksen var sikret forsvarlig med stropper. Stroppene tålte rett og slett ikke kollisjonen.

– Dette viser hvor viktig det er å velge en sikker takboks. Og det er avgjørende å være nøye med monteringen av takboksen og ikke minst stropping av lasten inne i takboksen. Det er katastrofalt om skiene raser ut av boksen i en kollisjon. Tenk hvis skiene skulle treffe noen, sier Sødal. 

Det nærmeste bransjen kommer produksjonskrav for takbokser er krav om lastsikring i “Forskrift om bruk av kjøretøy”. Forskriften sier at taklast må tåle å utsettes for 1G, noe som tilsvarer en kraftig nedbremsing. Likevel velger de fleste av produsentene å få sine produkter godkjent etter en standard som kalles City Crash, en kollisjon i 30 kilometer i timen som tilsvarer en kraftig nedbremsing eller nødbrems på motorveien.  Testen utført av NAF avslører også at produsentene av boksene Carwise og Hamron velger en annen norm og kollisjonstester boksene i 18 kilometer i timen.

– Testen viser at deler av bransjen ikke tar sine egne rammevilkår eller sikkerhet på alvor. De klarer ikke enes om en felles standard, og det er kritikkverdig. Til sammenlikning testes biler i 64 kilometer i timen i EuroNCAP-testene, noe som gir over det dobbelte av energi i bevegelse sammenliknet med hastigheten i vår test. Vi håper produsentene tar dette på alvor og skjerper kravene, avslutter Nils Sødal. 

Kilde: Pressemelding fra NAF
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i PlastForum!

Konkurransefordel med Industry 4.0

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Bli med Plastforum til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Gir bonus til ansatte etter overskudd

Hatting kutter ut plast

Nyhetsbrev

Biobe forblir og videreutvikles i Fredrikstad

Online Newspaper Archive

Dekkrester kan erstatte naturlig grus

Norden presser på for global plastavtale

– Emballasje fått et ufortjent dårlig rykte

Foreslår forbud mot mikroplast i kosmetikk

Jørgen Holmefjord AS med ny daglig leder

Utvikler nytt verktøy for 3D-printing

Kina-eksplosjon påvirker plastindustrien

Tredoblet slange-omsetningen

Forskning: Matrester kan bli holdbar plast

Ukens vits: Ekstra fridag

Plast-prosjekter får støtte

Industri-fokus blir TESS

Styrker kvaliteten i fagopplæringen

Millionkontrakt for Astorplast

- Raskere med rør i rør

Tror på en dobling av sveisemarkedet

Fant 22 kilo plast i magen til drektig hval

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Svanemerket på drikkevareemballasje

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

ZEISS utvider seg!

Verktøymakeren AS - 20 år

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Fagdag Obocastulan

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart

Punktering av fem myter om samarbeidende roboter

Prøv den populære barrierekalkulatoren

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

Stor nyhet til de nordiske landene

JEC 2019

Composite tank helps reduce pollution

Utfordring i en beholder

UTSATT - Tantec Seminar i Norge

TPU 92A – print sterke og solide prototyper i elastomer

Kongskilde har levert et pneumatisk transport system til PRC Packaging AS i Kristiansand

Ny 3D-printer fra MakerBot

ABS, ASA og PC fra Wilh. Willumsen

korte lengder rundbolt til svært gode prise fra Astrup AS!

Spør Ultrapolymers om transparente materialer!

Crestabond

FAGDAG: Liming av kompositt

Kurstilbud hos RobotNorge

Send til en kollega

0.152