23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på PlastForum

Kabelkanaler av husholdningsplast tas i bruk på jernbanen

Tradisjonelle kabelkanaler i betong får nå konkurranse fra en ny løsning basert på resirkulert plast. Nytt er også et plastdeksel produsert av gjenvinningsplast.

I Norge har systemet blitt brukt på Kabelvåg stasjon utenfor Stavanger i samarbeid med Go-Ahead. Erfaringene har vært gode, og Bane NOR har godkjent Green Trough for bruk på sitt nettverk. Flere teststrekninger er nå under installasjon.

– Green Trough er svært fleksibelt og lett å håndtere. Innkjøpskostnaden er lavere enn for betongkanaler, og installasjonen går raskt. I tillegg bidrar systemet til å redusere miljøutslippene ved å gjenbruke husholdningsplast, sier Lars Erik Ebbestad, Business Development Manager i ACTE AS, som importerer systemet til Norge og Danmark.

Miljø og HMS

Systemet er fremstilt av resirkulert plast, tilsatt UV-filter og flammehemmere, og er 100 prosent gjenvinnbart. Samtidig gir det klare fordeler innen HMS.

– Arbeid med tunge betongelementer innebærer risiko for rygg, knær og fingre. Green Trough veier en brøkdel av betong og er langt enklere og sikrere å håndtere, sier Ebbestad.

På vei mot standardløsning

ACTE Rail har vært en samarbeidspartner for jernbanebransjen i mange år, og har lang erfaring med Green Trough i Danmark og Sverige. Målet er at systemet etter hvert skal bli en standardløsning også i Norge.

– Når man kan utnytte husholdningsplast på en bærekraftig måte og samtidig oppnå bedre økonomi og HMS, er det et kinderegg hele samfunnet tjener på, sier Ebbestad.

Enda en grønn løsning

I tillegg til kabelkanalsystemet lanserer ACTE nå også plastdeksel produsert av gjenvinningsplast, til bruk sammen med betongkanaler.

Langs de elektrifiserte jernbanestrekningene i Norge ligger det mange kilometer med nedgravde betongkanaler som beskytter kabler. Disse er tradisjonelt dekket av tunge betonglokk – en løsning som både er ressurskrevende og lite miljøvennlig. Ifølge en artikkel på Næringslivsnorge.no lanserer nå ACTE AS på Hvam et alternativ i 100 prosent resirkulert plast.

Ifølge salgsdirektør Lars Erik Ebbestad har løsningen allerede fått oppmerksomhet fra Bane NOR, og kan gi store miljø- og kostnadsgevinster. Produktet er godkjent og i bruk flere steder i Europa, men er foreløpig ikke tatt i bruk i Norge.

Betydelige besparelser

Lokkene av resirkulert plast er lettere å håndtere enn betong, og gir dermed lavere kostnader til transport, installasjon og vedlikehold. Samtidig reduseres risikoen for belastningsskader hos personell som utfører arbeidet.

I tillegg gir plastlokkene fordeler knyttet til driftssikkerhet og brannsikkerhet. De er ikke ledende og smelter ikke slik betong kan sprekke under høy belastning eller temperatur.

– Dette er en løsning som både gir en miljøgevinst og reduserer totalkostnadene. For Bane NOR og andre eiere av infrastruktur kan dette være svært interessant, sier Ebbestad.

Internasjonalt potensial

Løsningen brukes allerede i land som Tyskland, Finland, Sverige og Danmark, og ACTE ser store muligheter for videre utrulling også i Norge.

– Potensialet er betydelig, ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt. Om vi lykkes med dette her til lands, vil det også kunne påvirke søsterselskaper og samarbeidspartnere i andre markeder, sier Ebbestad.

ACTEs initiativ viser hvordan resirkulert plast kan erstatte tradisjonelle materialer i store infrastrukturprosjekter, og samtidig bidra til både økonomiske besparelser og lavere klimaavtrykk.

Kilder: Næringslivsnorge.no og Annonse i Aftenposten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.028|instance-web01