Innredning og ombygging av bil: Etac Bil åpner ny avdeling i Tønsberg
BLANDING AV MATERIALER: På verkstedene til Etac Bil, bruker de stort sett ulike produkter de kjøper inn fra underleverandører.
Magnus Kjærnet Bjølseth er teknisk sjef i Etac Bil. Han forteller til Plastforum at de har begrenset egenproduksjon av plast.
– Det som er av plast i produktene vi monterer er i hovedsak deksler og pyntegjenstander. Ettersom produktene skal monteres i biler, er det knyttet strenge sikkerhetskrav til produktene. Selve grunnkonstruksjonen i produktene er derfor som regel laget i metall, sier Bjølseth.
Vi får enkelte produkter vakuumtrukket i plast, og det hender også at vi har behov for å 3D-printe mindre deler. Dette dreier seg om enkle produkter som ikke er omfattet av noen sikkerhetskrav, gjerne deksler og lignende. Når det gjelder 3D-print, lages disse delene som regel i PETG, sier Bjølseth.
Mye spesialtilpasninger som trenger plast
Etac Bil jobber mot NAV og det kommersielle markedet.
– Markedet rundt NAV dreier seg om tilpasning av biler for personer med funksjonsnedsettelser. Her tilrettelegger vi bilene enten slik at en bruker kan kjøre bilen selv, eller være passasjer, sier Bjølseth.
– Det kan dreie seg om alt fra avanserte styresystemer, hvor bruker kan kjøre bilen selv ved hjelp av noe som ligner en joystick for å betjene ratt og pedaler, til en enklere variant hvor en bruker skal være passasjer, og har behov for et feste for rullestol enten på passasjerplass foran eller bak, sier Bjølseth.
Videre forteller Bjølseth at det er felles for de aller fleste biler de leverer til NAV er at brukeren trenger en form for heis for å komme inn i bilen, et rullestolvennlig gulv samt festeanordninger for å sikre rullestol til bilens gulv med tilhørende festeanordning for sikkerhetsbelte.
Verktøyskuffer og annen innredning
Når det gjelder biler vi bygger for det kommersielle markedet, er det stor variasjon.
– I hovedsak kan vi ta på oss de aller fleste kundebehov enten det er snakk om en håndverker, nødetat eller kommunale kjøretøy. Biler for det kommersielle markedet har ofte behov for oppbevaring og verktøyskuffer av ulik grad, og her har vi et tett samarbeid med Bott, en tysk leverandør av verktøyinnredning for yrkesbiler som holder svært høy kvalitet, sier Bjølseth.
Bilene bygges som regel på kassebiler (VW Transporter / Caravelle, Mercedes Vito, VW ID Buzz osv). Dette gjelder både biler for NAV og yrkesbiler. Det hender også at Etac Bil får inn vanlige personbiler, da gjelder det som regel biler for NAV, hvor bruker er mindre begrenset av sin funksjonsnedsettelse.
Siden oppstarten i 1986 har Etac Bil har opparbeidet seg betydelig kompetanse innen ombygging av kjøretøy for personer med nedsatt funksjonsevne, samt tilpassing av yrkeskjøretøy.
Etac Bil har nå 12 avdelinger i Norge.
Kilde: Intervju med Plastforum og pressemelding fra Etac Bil