70 år med K-messe i Düsseldorf
På det tidspunktet var det ingen som mistenkte at denne begivenheten ville utvikle seg til verdens ledende messe for plast- og gummiindustrien.
I dag kan K-messa i Düsseldorf se tilbake på en suksesshistorie på 70 år. Det er den mest relevante informasjons- og forretningsplattformen til plast- og gummiindustrien over hele verden. Posisjonen som den ledende messen for hele bransjen, hvor ledelse og innovasjon går hånd i hånd for å legge til rette for framtidsvisjoner, er ubestridt. På ingen annen plattform er internasjonaliteten så høy som i Düsseldorf. For K 2022 fra 19. til 26. oktober forventes det rundt 3000 utstillere fra 61 nasjoner, og Düsseldorf Exhibition Centre er fullbooket.
GAMLE MASKINER: Maskiner på K-messen i 1955. FOTO: K-MESSEN
Hvordan det hele startet
Men K i Düsseldorf startet også i det små en gang: Debutbegivenheten «Wunder der Kunststoffe» (Mirakler av plast) i 1952 registrerte 270 utstillerbedrifter – utelukkende fra Tyskland. De okkuperte omtrent 14 000 kvadratmeter netto utstillingsareal.
På premieren undret 165 000 besøkende seg spesielt over de fargerike forbruksvarer som ble stilt ut av plastprodusenter. Fordi fra 1952 til 1959 var K Düsseldorf et rent utstillingsvindu for den tyske industrien. Enhver interessert besøkende, det være seg lekmann eller spesialist, ble tatt opp til å besøke messen. Hovedattraksjonene på utstillingen var produkter designet for å gjøre livet vakrere og mer praktisk. I dag smiler vi av datidens reklame, som også var rettet mot den "moderne husmoren" og introduserte henne for slike etterkrigsprestasjoner som trendy PVC-regnfrakker eller rene nylonstrømper - estetiske symboler på det økonomiske miraklet.
MYE FOLK: Det var folksomt også på K-Messa også i 1971, som dette bildet er fra. FOTO: K-MESSEN
Flere spesialilster
Jo mer plastindustrien ble spesialisert og høyteknologisk for spesialløsninger innen elektronikk, medisin, bil eller romfart vakte oppmerksomhet utover standard polymerer, jo flere spesialister besøkte messen. I 1963 ble bruddet gjort: K i Düsseldorf ble en messe av internasjonal anseelse. Siden den gang har den beholdt sin posisjon som en ledende global messe for hele bransjen. I 2019 reiste over 220 000 besøkende fra nesten 170 nasjoner til K-messa ved Rhinen.
SPESIALISERING: Etter hver ble messen mer spesialisert, og i 2007 sto sportsutstyr sentralt. FOTO: K-MESSEN
Den internasjonale opprinnelsen og sammensetningen av utstillere vil også garantere fullstendigheten av produktspekteret og en omfattende oversikt over verdensmarkedet på den kommende K-messa i oktober. Ingen andre steder vil de finne et slikt vell av innovasjoner, og ingen annen messe vil gi en slik variasjon av impulser for fremtiden til den globale plast- og gummiindustrien.
Ved å gå inn på denne linken kan du fordype deg ytteligere i K-messas 70-årige historie:
https://70years.k-online.de/en
Kilde: K-Messen
KLIKK for alle artikler i Messer og arrangementer.