23948sdkhjf

Rekordmange kildesorterer plastemballasjen sin

Aldri har oppslutningen rundt kildesortering av plastemballasje vært høyere enn de to siste månedene, viser en ny måling.

– Dette er så bra! Et klart flertall i befolkningen er flinke til å kildesortere plastemballasjen sin, og når denne andelen nå vokser er det gode nyheter for både miljøet og den norske gjenvinningsdugnaden, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

Jevnlige målinger

Gjennom jevnlige målinger følger Grønt Punkt Norge med på oppslutningen rundt kildesortering av plastemballasje og andre emballasjetyper. I desember i fjor hoppet andelen nordmenn som sier at de kildesorterer plastemballasje fra 79 prosent til 84 prosent.

I januar 2020 ligger andelen på 83 prosent, noe som viser at oppslutningen kan ha stabilisert seg på dette nivået.

Blir til lekestativer og møbler

Hvert år samles det inn plastemballasje tilsvarende vekten av 62 000 Tesla-er. Etter at plasten er samlet inn blir den sortert i et halvt dusin forskjellige kvaliteter. Sammensatte plasttyper som ikke lar seg gjenvinne, urenheter, etiketter og liknende blir skilt ut og går til energiutnytting.

Den ferdig sorterte plasten går videre til gjenvinnere som bruker den resirkulerte plasten i sine produkter. Jaana Røine forteller at Grønt Punkt Norge har kontroll på hvor all plastemballasjen fra norske forbrukere ender, og ikke noe forlater Europa.

– Materialene i plastemballasjen kan gjenvinnes mange ganger. Derfor er det bra at folk flest er flinke til å kildesortere emballasjen sin. Gjenvunnet plast brukes i alt fra oppbevaringsbokser, lekestativer, utemøbler og gjerdestolper til blomsterkasser, søppeldunker, dører og kabelrør, sier hun.

Satser på plastløft

I dag gir så godt som alle norske kommuner sine innbyggere tilbud om innsamling av plastemballasje. Mens noen kommuner benytter plastsekker for innlevering, har andre egen dunk. Andre igjen har bringesystem til returpunkter, mens noen har et system med blå plastposer.

I fjor lanserte Grønt Punkt Norge Plastløftet, der målet er å styrke den sirkulære plastøkonomien. Bedrifter som tar løftet skal jobbe aktivt for å øke andelen av resirkulert plast i sin emballasje, kutte unødig plastbruk og designe emballasje som er enklere å gjenvinne.

Kilde: Pressenytt Grønt Punkt

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079