23948sdkhjf

Wavin oppgraderer sine inneklimaaktiviteter i det nordiske markedet

Plastrørleverandøren Wavin setter nå enda flere krefter inn i det nordiske markedet med ansettelsen av Mads Rasmussen. Han tiltrådte 1. mai 2022 og vil som selskapets Head of Commercials intensivere Wavins inneklimaaktiviteter i Norge, Sverige og Finland.

– I bilen stiller de fleste krav til et godt inneklima. Men slik er det ofte ikke i hjemmet, hvor vi ellers tilbringer ca. 70 prosent av tiden. Det kan du lure på.

Dette er meldingen fra danske Mads Rasmussen, som 1. mai 2022 startet som ny nordisk Head of Commercials i den globale plastrørgruppen og inneklimaeksperten Wavin. Uttalelsen ovenfor markerer trenden som han skal bidra til å endre i Norge, Sverige og Finland.

Innendørs klima-fokus

– Min viktigste oppgave er å bygge en virksomhet rundt ICS – det vil si Indoor Climate Solutions – som handler om å spre kunnskap og løsninger innen inneklima til hele Norden. Nå har jeg vært i gang i noen uker allerede, og jeg har fått en veldig god start. Spennende arbeidsoppgaver og hyggelige kollegaer, sier Rasmussen.

En erfaren inneklimasjel

I det meste av sitt yrkesaktive liv har den nyansatte Head of Commercials vært engasjert i inneklimaløsninger. Blant annet i Danfoss, hvor han var i 12 år. Det gir en bransjetyngde og kunnskap på feltet som kommer både ham og Wavin til gode:

– Jeg har faktisk alltid jobbet med inneklima og miljøvennlige løsninger. Og jeg brenner virkelig for det. Det bringer en hel del fordeler inn i den nye stillingen – blant annet en raskere tilnærming til ting og en forståelse av ikke bare de kommersielle sidene ved selskapet, men også de mer tekniske.

Han understreker også at å arbeide med tre ulike markeder krever dyp kunnskap om byggetradisjoner, lover og markedsspesifikke standarder. En kunnskap han dels har, men dels også må tilegne seg underveis:

– Det er første gang jeg jobber med et så bredt nordisk perspektiv på inneklimaløsninger. Og det er klart at jeg må lene meg godt på de dyktige menneskene vi allerede har i de respektive landene for å forstå tradisjoner og kulturer fullt ut. Heldigvis er behovet for et godt inneklima i hjemmet det samme i alle tre landene, og det er virkelig et godt utgangspunkt.

Et blikk inn i fremtiden

Ifølge Rasmussen er det fortsatt et stykke igjen før vi prioriterer inneklima og komfort i hjemmet like mye som i bilen. Men han er selvsikker og forventer allerede å se betydelige resultater om bare noen få år:

– Sammen med andre dyktige aktører i markedet tror jeg at vi i nær fremtid kan bidra til å løse noen klimatiske utfordringer. På tvers av landegrensene bygges og renoveres det med mål om å gi folk et bedre inneklima med lavest mulig energiforbruk. Det krever investeringer i solide, pålitelige og økonomisk fordelaktige inneklimaløsninger som byggeiere kanskje tidligere ikke har prioritert, da driftskostnader for energi ikke er en del av et byggebudsjett.

Han avslutter:

– Derfor er det veldig viktig for meg å prøve å påvirke andre beslutningstakere. F.eks. i finansverdenen, hvor vi trenger fordelaktige «klimalån» for å finansiere de riktige inneklimaløsningene.

Kilde: Wavin

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Plastproduserende land skeptisk til ny plastforurensningsavtale
1,5 milliarder å spare på laksetransport
SE VIDEO Rails av plast på Geilo
EU: Maks 40 plastposer pr person årlig
Norske næringsaktører vil ha strengere regler for plast
EU vil plastemballasje til livs
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.078