23948sdkhjf

TESS-ansatte reagerer på manglende smitteverntiltak

De ansatte hos TESS må søke om å få jobbe hjemmefra, mens i resten av Norge er det pålagt å jobbe fra hjemmekontor når forholdene tillater det.

Flere ansatte ved TESS’ hovedkontor i Lier reagerer på ledelsens håndtering av koronapandemien. For mens arbeidstakere rundt om i Norge ikke bare oppfordres, men pålegges til å jobbe hjemmefra, må de ansatte ved TESS søke om slik ordning. Ifølge Drammens Tidende (DT) er det flere ansatte som reagerer på manglende smitteverntiltak.

Sist fredag kom et nytt påbud og en ny oppfordring både fra regjeringen, Drammen og Lier kommuner om at hjemmekontor må brukes der hvor forholdene tillater det. Men hos TESS mener ledelsen at de ansatte må søke om å jobbe hjemmefra. Avisa skriver at dette ikke er blitt godt mottatt blant flere ansatte, fordi de føler at ledelsen ikke har tillit til dem.

- Vi må fortsatt jobbe tett sammen med andre, og jeg føler at smitteverntiltakene ikke er tilstrekkelige selv om vi nå kan søke om hjemmekontor, sier en av de ansatte til avisa. Personen ønsker å være anonym. Den ansatte mener at det er arbeidsgiveren som skal legge til rette for hjemmekontor under koronapandemien.

- Dette vitner om mangel på tillit til de ansatte, sier en annen anonym ansatt til DT.

En tredje ansatt sier at ingen tør å si i fra til ledelsen. Personen sier at mange føler det utrygt når de sitter i åpent kontorlandskap, selv om det er opprettet soner man skal jobb i. Men samtidig jobbes det også på tvers av sonene, sier den ansatte. De ansatte tør ikke stå fram med fullt navn.

Under den første korona-bølgen i vår ble ansatte beordret tilbake til kontorene etter at mange jobbet hjemmefra. TESS-gründer Erik Jølberg mente da at produktiviteten ved hjemmekontor gikk ned. TESS-ledelsen gikk samtidig ut med følgende melding til de ansatte: «Hjemmekontor avlønnes med inntil 50 % for dem som er satt i karantene og de som må være hjemme av andre grunner. Ansatte med hjemmekontor leverer dagsrapport, og inngår avtale med overordnet.»

LITE HYGGELIG: TESS-sjef Erik Jølberg synes det er lite hyggelig å høre at noen av de ansatte mener at det er manglende smitteverntiltak ved bedriften. ARKIVFOTO: MORTEN DAHL

Det kan synes som om han har samme synspunkt nå. I en kundeavis fra TESS i september skriver han nemlig at «hjemmekontor og nettmøter istf. Reisemøter har gjort oss alle mer digitale. Fortsett (men ikke med hjemmkontor).»

Ifølge DT ble dette senere endret, men beordringen om å gå tilbake på kontoret sto seg. Flere av de ansatte som avisa har snakket med er fortsatt bekymret for lønnskutt, permitteringer eller at de får endrede arbeidsoppgaver dersom ledelsens ønsker ikke blir fulgt.

Erik Jølberg synes det er lite hyggelig å få beskjed fra DT om at de ansatte kritiserer ledelsen for dårlig smittevernhåndtering. Han legger til at de prøver å lytte til de ansatte så godt de kan, og sier at de kan ta kontakt med nærmeste leder, verneombud eller Arbeidsmiljøutvalget.

- Men i en så stor organisasjon som vår er det alltid noen som vil ha noe å syte eller klage på, legger han til.

– Vi jobber for at alle ansatte skal føle en trygghet for arbeidsplassen og at de skal ha et arbeid å gå til når denne krisen er over, sier TESS-sjefen videre til avisa.

Mandag denne uken kom det et nytt skriv ut til ansatte ved TESS der man også kunne søke om hjemmekontor. Ifølge DT var det nesten ingen som søkte om dette. Ledelsen informerer i skrivet også om nye smitteverntiltak, og understreker viktigheten at alle ansatte er med på å gjøre TESS til en tryggere arbeidsplass.

Kommunelegen i Lier har også vært i kontakt med TESS med spørsmål om smitteverntiltak, inklusiv hjemmekontor. TESS har nå åpnet opp for å kunne søke om dette, og dermed er kommunelegen fornøyd med svaret hun fikk, et svar som også inneholdt andre tiltak.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08