23948sdkhjf

Cola-flaske laget av plast fra havet

Coca-Cola har laget deres første testflaske med gjenvunnet og resirkulert plast fra havet, som tydeliggjør at det i fremtiden vil være mulig å bruke marint avfall for å lage resirkulert emballasje til mat- og drikkevarer.

Coca-Cola har laget deres første testflaske laget av gjenvunnet og resirkulert plast fra havet, som tydeliggjør at det i fremtiden vil være mulig å bruke marint avfall for å lage resirkulert emballasje til mat- og drikkevarer.

Gjennom et partnerskap med Ioniqa Technologies, Indorama Ventures, Mares Circulares (Circular Seas) og The Coca-Cola Company, er det laget rundt 300 testflasker som inneholder 25 prosent resirkulert marin plast  fra Middelhavet og tilknyttede strender. Flaskene ble utviklet for å vise endringspotensialet som ligger i revolusjonerende teknologier for forbedret resirkulering, der man kan resirkulere brukt PET-plast av hvilken som helst kvalitet tilbake til høykvalitetsplast for mat- og drikkeemballasje. Dette inkluderer også materialer som tidligere ville blitt sendt til forbrenning eller til avfallsdeponier. Testflasken er den første flasken som noensinne har blitt laget av marin plast, der man har lykkes med å resirkulere plasten for bruk til mat- og drikkeemballasje.

Dette annonseres samtidig med at Coca-Cola i Vest-Europa lanserer nye mål i samarbeid med Coca-Cola European Partners, for å støtte ambisjonen om en verden uten emballasjeavfall.

I 2017 lanserte Coca-Cola European Partners og Coca-Cola i Vest-Europa en felles handlingsplan for bærekraft. Den inneholdt konkrete mål om at Coca-Cola innen 2025 skal samle inn en flaske eller en boks for hver eneste de selger, sikre at all emballasje er 100% resirkulerbar og at plastflaskene skal inneholde minst 50% resirkulert materiale. I 2019 investerte Coca-Cola systemet 180 millioner euro i bærekraftig emballasje i Vest-Europa. Dette omfatter både egen virksomhet, utviklingen av ny emballasje samt fremtidige emballasjefrie løsninger.

Nå lanserer de videre målsettinger. Dette skal akselerere leveransen av et bærekraftig veikart for emballasje i Vest-Europa, og sikre at all deres emballasje samles inn, resirkuleres og brukes igjen. De nye målene betyr at Coca-Cola skal:

  • Arbeide for å fjerne all unødvendig plast eller plast som er vanskelig å resirkulere, ved hjelp av lettere design som krever mindre materialbruk og ved å fjerne all sekundær emballasje som inneholder plast. Dette vil redusere plastbruken med mere enn 11.000 tonn hvert år. Coca-Cola European Partners annonserte nylig at de i Vest-Europa vil bytte fra krympeplast til 100 prosent resirkulerbar papp på sine flerforpakninger med bokser. I 2020 vil det alene redusere plastbruken med 4000 tonn i produksjonen. De gikk også nylig ut med nyheten om at merkevaren Sprite skal bytte fra grønne til gjennomsiktige plastflasker, som lettere kan gjenvinnes til nye flasker.
  • Jobbe mot 100 prosent resirkulert eller fornybart materiale i alle deres plastflasker, og dermed unngå å bruke 200.000 tonn med ny jomfruelig plast hvert år. Coca-Cola i Vest-Europa vil nå målet om 50 prosent resirkulert materiale i flaskene to år tidligere enn antatt (i 2023 i stedet for 2025). I July annonserte Coca-Cola i Vest-Europa at merkevarene Honest, Glaceau Smartwater og Chaudfontaine skal gå over til flasker laget av 100 prosent resirkulert plast i 2019/20.
  • Støtte utarbeidelsen av gode pantesystemer i Vest-Europa, der det ikke allerede finnes gode alternativer som virker, i tråd med målet om å samle inn en flaske eller boks hver solgte enhet innen 2025.
  • Informere åpent om fotavtrykket fra emballasjen til Coca-Cola basert på pakningstype, samt rapportere status for uttalte forpliktelser og mål.

Tim Brett, sjef for Coca-Cola i Vest-Europa sier at for mange av verdens ressurser blir i dag forkastet som avfall.

- Vi vet at vi må gjøre mer for å rette opp i dette. Målene vi har lansert i dag er ambisiøse, med rette. Emballasje spiller en verdifull rolle, men den må alltid samles inn, resirkuleres og gjenbrukes. Gjennom samarbeid er det vårt mål at uttrykket “engangsplast” skal bli overflødig, både i og utenfor vår bransje, når all vår plast og all vår emballasje leveres innenfor et lukket kretsløp, uttaler han videre.

Bruno van Gompel, som er teknisk og forsyningskjede-anvarlig for Coca-Cola i Vest-Europa, mener at denne flasken er et bevis på hva som kan oppnås gjennom partnerskap og investeringer i ny og revolusjonerende teknologi.

- Ved å samle partnere på tvers av vår verdikjede, fra lokale samarbeidspartnere som rydder kystområder i Spania og Portugal til investering i teknologisk innovasjon fra Nederland, har vi for første gang kunnet omdanne ødelagt marin plast tilbake til høyverdig plastmateriale for mat- og drikke og brukt den for å lage nye flasker, sier han, og fortsetter:

- Teknologier for forbedret resirkulering er utrolig spennende, ikke bare for oss, men for industrien og samfunnet generelt. De gjør at vi kommer nærmere utsiktene til et lukket kretsløp for plast, som er årsaken til at vi investerer i disse teknologiene. Etter hvert som teknologien skaleres vil vi se at all slags plast kommer tilbake så god som ny, ikke bare en gang, men igjen og igjen. Dermed avledes avfallsstrømmer fra forbrenning og deponi.

Den marine plastflasken er utviklet for å vise hva teknologien kan oppnå i framtiden. På nåværende tidspunkt vil forbedret resirkulering bli introdusert i kommersiell skala ved å bruke avfallsstrømmer fra eksisterende aktører innenfor gjenvinning, inkludert plast som det tidligere ikke var mulig å gjenvinne, samt gjenvunnet materiale med lavere kvalitet. Coca-Cola planlegger å anvende denne typen forbedret resirkulert materiale i noen av sine flasker allerede fra 2020.

En nylig etablert innovasjonshub for emballasje vil fortsette å fokusere og akselerere investeringer og innovasjon i bærekraftige emballasjeløsninger i Vest-Europa. Dette inkluderer fortsatte investeringer i teknologier for forbedret resirkulering, så vel som fremtidens alternative emballasjeløsninger som papirflasker, biobasert materiale, gjenbruksflasker og emballasjefrie alternativer (fx. dispenserkonseptet “Freestyle” eller løsninger for mikrodosering).

 

Kilde: Pressemelding fra Coca-Cola

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095