23948sdkhjf

Nytt Rolls-Royce selskap utvikler el-motor for fly i Norge

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Det britiske konsernet Rolls-Royce satser tungt på utvikling av elektriske og hybride fly, og i sentrum av utviklingen står nyetableringen Rolls-Royce Electrical Norway AS med hovedkontor i Trondheim.

Norge er i ferd med å bli ett foregangsland innen elektrifisering av transportsektoren. Nå er det klart at Rolls-Royce plc satser på utvikling av hybride og elektriske fly i Norge.

Les også: Hvem overtar marinedivisjonen?

Tidligere i år annonserte Rolls-Royce, Airbus og Siemens at de i felleskap utvikler verdens første hybride jet fly, E-Fan X, som skal inn i rutetrafikk i 2020. Prosjektet er en viktig brikke i å oppfylle den nye EU-visjonen Flighpath 2050, som blant annet har satt mål om 75 prosent reduksjon av CO2 per passasjerkilometer og 90 prosent reduksjon av NOx. I tillegg er ambisjonen 65 prosent mindre støy fra fly.

Rolls-Royce Electrical Norway har fått et globalt ansvar for en portefølje med elektriske løsninger i Rolls-Royce. Til E-Fan X utvikler det nye selskapet en 2,5 MW generator og frekvensomformer.

- Elektrifisering innen alle former for transport fører til stor aktivitet rundt utvikling av nye produkter på land, til vanns og nå også innen luftfart. Nå er vi i ferd med å etablere ett nytt testsenter i Trondheim som er stort nok til å teste ett fullskala flyanlegg, og vi søker etter flere medarbeidere, sier Sigurd Øvrebø, administrerende direktør for Rolls-Royce Electrical Norway. Rolls-Royce er en av verdens største leverandører av jetmotorer til fly, og er nå i gang med å utvikle egne elektroløsninger som omdanner kraften fra jetmotoren til elektrisk kraft. Den elektriske kraften brukes til å drive flere mindre motorer. De store miljøgevinstene oppnås ved å distribuere propulsjonen over flere motorer distribuert langs vingene – på den måten reduseres friksjonstapene og man oppnår betydelige besparelser på drivstoff og utslipp.

Det hybride flyet i E-Fan X har tre driftsmoduser; take off, transit og landing. Dette ligner i prinsippet mye på andre hybride applikasjoner innen transportsektoren, bortsett fra at man i luftfarten er enda mer opptatt av sikkerhet og lav vekt. I forprosjektet for det nye flyet har det dessuten kommet fram at potensialet for miljøgevinstene ved hybride løsninger er mye større enn hva man kan vente fra andre former for transport, som for eksempel bil og tog.

­– En annen spennende side av elektrifiseringen er støyreduksjonen. Hvis flybransjen når målet om 65 prosent lavere støy, kan det for eksempel etableres flyplasser nærmere sentrumskjerner. Da blir det også mindre behov for transportløsninger mellom byene og flyplassene, det er særlig aktuelt for land der mye av denne infrastrukturen ikke eksisterer i dag, sier Sigurd Øvrebø.

Utviklingen skjer gjennom CleanSky 2-programmet, som er et internasjonalt samarbeid med bidragsytere fra England, Frankrike, Tyskland og Norge. Leveransen fra Norge er designet og bygget med tanke på så lav vekt og volum som mulig.

– Denne satsningen er virkelig en fjær i hatten for elektromiljøet i Trondheim, sier Øvrebø. – Prosjektet har allerede mange lokale fordeler for underleverandører for testsenteret og lokal innleie på ingeniørtjenester. Vi skal dessuten fortsette utviklingen av produkter innen maritim sektor samtidig som vi ekspanderer inn i elektrifisering av fly.

I 2013 ble det trønderske gründerselskapet SmartMotor kjøpt opp av Marinedivisjonene til Rolls-Royce. SmartMotor utviklet permanent magnet elektromotorer og frekvensomformere for flere industrier fra 1996 til 2013. Selskapet ble integrert i Rolls-Royce Marine som nå har utviklet verdens største utvalg av elektriske propulsorer og vinsjer.

Men også de britiske eierne var interessert i teknologien, med tanke på elektrifisering av fly, og når Marinedivisjonen nå skal selges til Kongsberg Maritime, så blir avdelingen i Trondheim igjen som datterselskap av Rolls-Royce – og har fått navnet Rolls-Royce Electrical Norway AS. Selskapet ekspanderer og søker nå etter ni nye medarbeidere. 

 

Kilde: Pressemelding fra Rolls-Royce
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Samarbeider for å minske globalt avfall

LO og Virke vil ha fokus på sirkulær økonom

Saltprodusent fjerner plasten

Kongsvinger-bedrift fyller 50 – går mot rekordår

Fra fossil til bio-basert med HMF

Hallingplast AS vant Sivaprisen 2019

Nyhetsbrev

Ny veileder om reduksjon av plast

Online Newspaper Archive

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Avduket kjempe-plastkrabbe

Silikon: Et materiale man kan stole på

Roper varsko om mikroplast i klær

Panteordningen feirer 20 år med rekord

Ukens vits: Tidlig helg

Europas største, sprøytestøpte detalj?

Vil samarbeide med næringslivet for å redusere engangsartikler av plast

Polet innfører pant på plastflasker

Bli med Plastforum til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Korte syklustider

Skreddersydd bionedbrytbar PC

Plastdebatt på Plastteknik: - Hvordan løser man plastproblemene?

Festos pneumatiske griper lærer via AI

Ukens vits: Urettferdig oppsigelse

Norsk plastforslag får store konsekvenser

Må kutte 260 jobber

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

- Sprukne mobilskjermer snart kun et minne

Ukens vits: Ekstra fridag

Se alle Bedriftenes egne nyheter

WITTMANN robotar: Stor... Större... WX193!

Roboter fra Universal Robots med synssystem for matindustrien

Fleksibel UR10 fra Universal Robots øker produksjonen med robotikk i Orkla Foods Sverige i Kumla

Norner er nå representert i Danmark

Uppstart av ännu en Herbold tvättlinje för plastfilm

Universal Robots kommer til Grimstad

Samarbeidende roboter har for alvor gjort sitt inntog i mindre produksjonsbedrifter

Norner styrker sitt fotavtrykk av polymer FoU-tjenester.

Besøk oss på Control 2019!

Universal Robots: Beregne ROI og tilbakebetalingsperiode for en cobot-investering

Astrup lagerfører hardforkrommet stempelstang og sylinderrør

B-Loony Ltd. øker produktiviteten og reduserer kostnadene med Universal Robots

Møt Norner på K 2019: En verden av pionerer

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

ZEISS utvider seg!

Verktøymakeren AS - 20 år

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Fagdag Obocastulan

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart

Punktering av fem myter om samarbeidende roboter

Prøv den populære barrierekalkulatoren

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

Send til en kollega

0.132