GPA (som er bransjeorganisasjon for franske produsenter av plastkomponenter til bilindustrien) advarer om følgene ved mangel på PA 66. Det har satt plastprodusenter som leverer spesielt til bilindustrien i en vanskelig situasjon. I tillegg har råvareprisen økt med mer enn 40 prosent siden 2017.
Adiponitril, som er et viktig råmateriale for produksjon av PA66, produseres kun ved noen få fabrikker rundt om i verden: én i Frankrike, én i Japan og tre i USA. Flere råvareprodusenter av PA66, har allerede erklært Force Majeure og stoppet produksjonen av PA66, og/eller har innført kvotesalg til kundene.
– PA66-kvaliteter er valgt av bilprodusentene takket være de materialtekniske egenskapene. Prosessene for godkjenning av alternative materialer gjør det svært vanskelig å finne andre løsninger på kort sikt, sier Luc Messien, styreleder i GPA.
Plastbearbeiderne ber nå råvareprodusentene om raskt å få åpnet nye produksjonslinjer for å sikre forsyningskjeden. Ifølge GPA er i dag bare 55 prosent av Europas normale produksjonskapasitet for PA 66 tilgjengelig. Samtidig krever dagens store etterspørsel økt produksjonskapasitet.
– Montro om ikke tiden er overmoden for å øke investeringene i Europa herunder renovere eksisterende linjer? undrer Armelle Dumont, adm. direktør i GPA.
(Kilde: Plastforum SE/Malin Folkesson)

