23948sdkhjf

Bygger demobil med gjenvunnet husholdningsplast

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Det er viktig å øke andelen av resirkulert plast også i kjøretøyer. Det bedrer bilens miljøpvirkning. Borealis og Borouge melder nå at de ser lovende resultater av samarbeid i hele verdikjeden og der man har tatt i bruk resirkulert plast fra husholdningene i sitt produktsortiment.

Borealis forteller i en pressemelding at PP-kvaliteten PCR Daplen nå er brukt i produksjonen av en hybrid-SUV fra Volvo. PCR Daplen inneholder både jomfruelig plast og gjenvunnet plast fra husholdningene (PCR = post-consumer recycled).

Les også: Toralf Hustveit går til jobb i Norner

En spesialbygd Volvo XC60 ble nylig avduket på et arrangement kalt Volvo «Ocean Summit», holdt i Göteborg. Eventet var organisert for å fokusere på innovative løsninger for å gjøre noe med plastforurensede havområder.

Dette passer selvfølgelig også godt inn i Borealis-strategien. Selskapet er aktivt engasjert i arbeidet med å gjøre noe med plast i havet, spesielt gjennom sitt prosjekt STOP (Stop Ocean Plastics).

Volvos hybride SUV er et godt eksempel på hvordan man kan få til forandringer gjennom samarbeid i hele verdikjeden og blant industripartnere og interessenter.

Målene til Volvo Cars er at fremtidens biler skal ha minst 25 prosent av delene i bærekraftige materialer.

Les også: Skal bygge kjempeanlegg for propylen i Belgia

Lovgivningen i EU, i dette tilfellet direktivet om hva som skal skje med et kjøretøy når det skal skrotes, har bidratt til å oppnå høyere priser på gjenbruksmaterialer og selvfølgelig også ført til økt gjenvinning av materialer fra utrangerte biler. Likevel er bilprodusentene opptatt av å finne også flere måter til å redusere det generelle miljøavtrykket i bilmodellene.

Polyolefinbaserte applikasjoner til bilindustrien har lenge vært levedyktige alternativer til materialer som aluminium og konkurrerer også med konvensjonelle, tekniske plaster. Dette fordi vekten er liten og ytelsene gode. Men dette kan, ifølge Borealis, ytterligere forbedres hva gjelder bærekraft ved å benytte regranulat fra bl.a. husholdningene også i high-end markedet, som biler er en del av.

Borealis innledet allerede i 2014 et program og en portefølje av PP-kompounds som inkluderte resyklat og som var beregnet for bl.a. bilindustrien. Porteføljen for varemerket PCR Daplen ble lansert for å møte etterspørselen fra industrien om trygge, lett tilgjengelige og høyverdige gjenvunnede materialer med lavere miljøpåvirkning. Viktig her er at ytelsen og kostnadseffektiviteten til PCR-kvalitetene kan være den samme som for jomfruelige materialer.

PCR Daplen-kvalitetene har, fortsatt ifølge Borealis, potensial for bruk i en lang rekke innvendige og utvendige bildeler, inkludert til bruk under panseret.

Les også: Borealis kjøper gjenvinningsselskap i Østerrike

Samarbeidet med Volvo og hele verdikjeden har allerede utviklet og skal utvikle nye applikasjoner for bruk i bilindustrien.

I den spesialbygde SUV’en, Volvo XC60 T8 plug-in hybrid, er 170 komponenter som vanligvis er laget av konvensjonell plast, erstattet med plast der resirkulerte materialekvivalenter inngår. Bl.a. er to Daplen-kvaliteter, begge med 25 prosent PCR, benyttet i deler som dekselet rundt vifteremmen, for deksler til sikkerhetsbelter, til øvre D-stolpe, en struktur ved bakrutevinduet, lokket til varseltrekanten mm.

Volvo har alltid vært en forkjemper for nye funksjoner i bilkonstruksjonene. Her har sikkerhetsdetaljer vært et kjent varemerke. Nå er det gjenvunnet plast i bilene som engasjerer. Og Borealis er tydeligvis en partner som er ivrig etter å finne nye muligheter for bruk av plastmaterialer – også slike som er gjenvunnet – til bruk i morgendagens bil.



Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

LetSea etablerer havbrukssenter på Dønna

Beste stands på OTD

Bred optimisme i industrien

- Nødvendig å sjøsette 100 nullutslippsfartøy årlig

- Skal vi nå målene om 40 prosent reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart innen 2030, må vi sjøsette om lag 100 lav- og nullutslippsfartøy årlig.

Sjefsbytte i JEC

Tok navnet Nouryon

Nyhetsbrev

Blir toppsjef i Solvay

Online Newspaper Archive

Uro over økende mangel på PA66

Tre gram lim nok for å trekke et tog!

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Mye skjer denne uken

Avslag for FjordMAX

Regjeringen øker fokuset på havet

Nye tanker innen fiskeoppdrett

Ukens vits: Rot i regnskapet

Stort potensial for vindkraft i Norge

Enda en bilprodusent velger Hexagon-løsning

Miljømesse kommer for første gang til Norge denne uken

Dette skjer når Building Green-messen inntar Gamle Museet i Oslo 17. og 18. oktober.

Scanpack - fullbooket på alle bauger og kanter

Toralf Hustveit går til jobb i Norner

Ukens vits: Den triste slakteren

Skal bygge kjempeanlegg for propylen i Belgia

Danske NKT fikk milliard-tildeling

"Ildsjel-pris" til Brødrene Aa

Sverige etablerer internasjonal standardiseringsgruppe for gjenvinning av plast

LEGO-byggesett med plast fra sukkerrør

VIDEO: Framtidens oljeutvinning?

Industridesign og økt verdiskaping i ekspressfart

Fagbrev som verktøymakere

Satser stort på fornybar energi

Mikrober som nedbryter plast

- Skal gjøre mitt beste i Yrkes-EM

Ukens vits: Den ansvarsfulle medarbeideren

Imponerende investeringer hos Bergen Plastics

Nexeo og Distrupol under samme paraply

Selges ikke Braskem likevel?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.191