23948sdkhjf

Leverer tankene til det første hydrogenfartøyet i USA

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Hexagon Compositums’ datterselskap i USA, Hexagon Lincoln, har fått ordren på leveranser av høytrykkstanker for det første hydrogenbrenselcellefartøyet i Statene.

Selskapet Golden Gate Zero Emission Marine har fått et tilskudd på tre mill USD fra California Air Resources Board, støttet av programmet «California Climate Investments», for å bygge det første brenselcellefartøyet i USA.

Les også: Hexagon kjøper hele Agility Fuel Solutions

Nullutslippsfartøyet vil være det første av sitt slag i USA, og blir en spennende prøve på bruk av brenselceller for kommersiell, maritim transport.

Den 70-fots katamaranen, «Water-Go-Round» får en topphastighet på 22 knop. Båten er drevet av to elektriske motorer, brenselceller og batteripakker. Tankene fra Hexagon Composites vil inneholde nok hydrogen for å operere fartøyet i opptil to dager mellom hver tanking.                                              

– Staten California har en internasjonal tetposisjon hva gjelder å ta i bruk hydrogen som drivstoff. Vi er svært glade for å være med på dette og vi tror virkelig at prosjektet skal bli en døråpner for brenselceller i maritim industri. Det viser at nullutslippsteknologi allerede er tilgjengelig, sier Trond Seth, visepresident Hydrogen Business Unit i Hexagon Composites.

Han presiserer at hydrogen er en ren og sikker energibærer som kan brukes som drivstoffkilde i et bredt spekter av applikasjoner, og som enkelt kan lagres i stor skala.

– Livsyklusegenskapene til kompositttrykksylindere, med en innvendig plastliner og karbonfiberstruktur, gjør dem mer egnet for lagring av hydrogen enn alternativer med metallinere, hevder Trond Seth.

Fartøyet skal være driftsklart i midten av 2019. De første tre månedene vil båte operere i San Francisco Bay.



Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Alternativ teknologi kan gi store fordeler for ferger og hurtigbåter

Ukens vits: Utspekulert advokat

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Regjeringen støtter bygging av Oslos nye elektriske komposittfartøy

Inntil 20 millioner lyses ut til prosjekter mot plastforsøpling

Åpnet test-senter for helikoptere

Nyhetsbrev

Industri Futurum – Fremtiden produsert i Norge

Online Newspaper Archive

Navlestrengskabler i 25 år

Nexans Rognan utvider Indonesias informasjonsmotorvei

Gazechim blir ny distributør for Polynt-Reichhold

Marine Harvest endrer navn

Sverdrup-kontrakt til «Kabel’n» i Drammen

Brødr. Aa bygger elferge til Oslo

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

SINTEF-rapport: Stort vekstpotensiale for havnæringer

Hexagon kjøper hele Agility Fuel Solutions

Størst stillingsvekst for olje og maritim sektor

Kakefest på ferja

Ny hydrogen-lab åpner for grønnere lakseproduksjon

TEKMAR 2018: Fiskevelferd 2.0

Debatt om ekstrem og grensesprengende broteknologi

Rasmus Hansson skal lede Handelens Miljøfond

Sprøytestøpte komposittdetaljer i store volumer til kresen bilindustri

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Borealis firedobler gjenvinningsvolumene innen 2025

Niklas Berntsson ny CEO i Plastal Group

VELOX og Ashland med skandinavisk distribusjonssamarbeid

Nordisk råd med prisutdelinger i Oslo

Ukens vits: Livslang læring

Sjefsbytte i JEC

Tok navnet Nouryon

Blir toppsjef i Solvay

Uro over økende mangel på PA66

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.244