23948sdkhjf

Ønsker prøveprosjekt for elektrisk vei

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Elektrisk vei kan kutte årlig klimagassutslipp fra godstransport med hele 65 prosent innen 10 år, mener SINTEF. Det øker også mulighetene for de bedriftene som har satset på nye løsninger som el.drift/solceller, eller hydrogendreven transport.

Norge har satt seg ambisiøse klimamål for transportsektoren, og klimagassutslippene skal ned. Ifølge forskningsorganisasjonen SINTEF kan konseptet elektrisk vei bidra stort til dette. 

Les også: Vil finne ut om usynlig plast i havet er miljøfarlig

Organisasjonen har nylig sluppet forskninsgprosjektet Elektrisk infrastruktur for godstransport (ELinGO), og viser i en pressemelding at analyser derfra viser at det kan oppnås en årlig reduksjon i klimagassutslipp fra den tunge godstransporten på hele 65 prosent innen 10 år etter bygging av elektrisk veg, og over 75 prosent innen 30 år. 

Flere teknologier kan benyttes sammen

– Sammen med andre nullutslippsalternativer, som hydrogen, ren batteridrift eller biodrivstoff, er elektrisk veg et alternativ for å redusere utslipp fra tungtransporten, sier Tom E. Nørbech, prosjekteier i Statens vegvesen.

Ifølge ELinGO har Norge forutsetninger for å kunne realisere et første, fullskala pilotprosjekt, og kan starte med de strekningene som gir best samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

– Blant annet i Sverige og i Tyskland er det igangsatt demonstrasjonsprosjekter for å teste ut de ulike teknologiene for elektrisk veg. Nå håper vi at det også kan etableres teststrekninger i Norge for å teste ut ulike konsept under norske klimaforhold, skriver Torun Rise, prosjektleder i SINTEF Byggforsk i meldingen. 

Les også: Hvor mye mikroplast er det i skittentøykurven din?

Et prøveprosjekt kan bidra til å:

  • Klargjøre teknologienes modenhet (for eksempel hvordan de klarer seg i kaldere klima, betydningen av salt m.m.).
  • Demonstrere at konseptet kan løse et transportbehov og fungere for brukerne.
  • Vise hvilke trafikktyper og vegtyper som er egnet for elektrifisering og for ulike teknologier.
  • Tydeliggjøre kostnader for demonstrasjonsprosjekter.
  • Legge til rette for økt aksept.
  • Få uløste spørsmål på bordet.

Et prøveprosjekt krever store investeringer i så vel infrastruktur som kjøretøyer. Det må derfor skje omfattende undersøkelser og drøftinger med transportbransjen før et eventuelt prøveprosjekt besluttes. Det må også så langt som mulig tas høyde for at den teknologiske utviklingen kan bringe nye og mindre innsatskrevende løsninger.

ELinGO-prosjektet er et samarbeid mellom statlige og private aktører. På sluttkonferansen for prosjektet deltok rundt 100 deltagere, deriblant samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen, som fikk overlevert sluttrapporten og deltok i paneldebatten.

Sluttrapporten og andre rapporter fra prosjektet finnes på www.elingo.no

Mer om: sintef
Kilde: SINTEF
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Gode tall fra Tomra

Fant plastbiter i fjæra fem år etter utslipp

Norge og India skal jobbe mot plastforurensing

Grilstad erstatter 150 tonn ny plast med resirkulert

EU sier nei til plastgjenvinning

Nyhetsbrev

Rekordmange kildesorterer plastemballasjen sin

Planlegger karbonfiberfabrikk i Sverige

Omdirigerer produksjonen fra Kina til Europa

Strekkdybde på 120 mm

Biobasert og biologisk nedbrytbart

Forsker på vektløse solceller

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Fjerner plastvinduer

Svakere resultat fra Hexagon

Ukas vits: Damesko

De minste plastpartiklene er mest skadelige

SE VIDEO: Logistikk-investering for fremtiden

Nestlé med krafttak mot plastavfall

Coca-Cola ber folk pante flaskene sine

Vil ha fossilfrie løsninger for plast i bygg

Plastpose vil koste sju kroner i Sverige

Ukas vits: Krypende bukse

Rensetiltak fjerner mikroplast fra veivann

PVC-resirkulering truet?

Ukens vits: Glassmesteren

Forskning: Slik blir plast sirkulært og ressurseffektiv

Lanserer nytt IP-kamera

Ukens vits: Hevn

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hi #measuringhero

Når skiftet du bremsevæske sist?

WITTMANN och FarragTech nu under ett tak

Ansatt i 40 (!) år

Podkast: Plastkrisen er din skyld

Kurs og messer med Engel 2020

Visste du at...

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Podkast: Hvordan skal vi få has på plastberget?

RobotNorge lanserer ny og modernisert nettside

ISO 17025 - Akkreditert testing av beskyttende belegg

100% vegetabilske produkter

ZEISS QUIZ - Test om du er en #measuringhero!

Black Week: Salg av kapprester!

Future Materials Catapult Center

Invitatasjon til ZEISS Webinar - 4. desember 2019

LL-Hvit gjengepasta

Verdensledende innen komposittdesign

Termoplast

Ny sveisemaskin fra Leister

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

RobotNorge inngår storkontrakt med nabobedriften Q-Meieriene

Møt ePlast på OTD 2019

ePlast har PEEK på lager

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Send til en kollega

0.162