23948sdkhjf

Ønsker prøveprosjekt for elektrisk vei

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Elektrisk vei kan kutte årlig klimagassutslipp fra godstransport med hele 65 prosent innen 10 år, mener SINTEF. Det øker også mulighetene for de bedriftene som har satset på nye løsninger som el.drift/solceller, eller hydrogendreven transport.

Norge har satt seg ambisiøse klimamål for transportsektoren, og klimagassutslippene skal ned. Ifølge forskningsorganisasjonen SINTEF kan konseptet elektrisk vei bidra stort til dette. 

Les også: SINTEF-rapport: Stort vekstpotensiale for havnæringer

Organisasjonen har nylig sluppet forskninsgprosjektet Elektrisk infrastruktur for godstransport (ELinGO), og viser i en pressemelding at analyser derfra viser at det kan oppnås en årlig reduksjon i klimagassutslipp fra den tunge godstransporten på hele 65 prosent innen 10 år etter bygging av elektrisk veg, og over 75 prosent innen 30 år. 

Flere teknologier kan benyttes sammen

– Sammen med andre nullutslippsalternativer, som hydrogen, ren batteridrift eller biodrivstoff, er elektrisk veg et alternativ for å redusere utslipp fra tungtransporten, sier Tom E. Nørbech, prosjekteier i Statens vegvesen.

Ifølge ELinGO har Norge forutsetninger for å kunne realisere et første, fullskala pilotprosjekt, og kan starte med de strekningene som gir best samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

– Blant annet i Sverige og i Tyskland er det igangsatt demonstrasjonsprosjekter for å teste ut de ulike teknologiene for elektrisk veg. Nå håper vi at det også kan etableres teststrekninger i Norge for å teste ut ulike konsept under norske klimaforhold, skriver Torun Rise, prosjektleder i SINTEF Byggforsk i meldingen. 

Les også: Ny hydrogen-lab åpner for grønnere lakseproduksjon

Et prøveprosjekt kan bidra til å:

  • Klargjøre teknologienes modenhet (for eksempel hvordan de klarer seg i kaldere klima, betydningen av salt m.m.).
  • Demonstrere at konseptet kan løse et transportbehov og fungere for brukerne.
  • Vise hvilke trafikktyper og vegtyper som er egnet for elektrifisering og for ulike teknologier.
  • Tydeliggjøre kostnader for demonstrasjonsprosjekter.
  • Legge til rette for økt aksept.
  • Få uløste spørsmål på bordet.

Et prøveprosjekt krever store investeringer i så vel infrastruktur som kjøretøyer. Det må derfor skje omfattende undersøkelser og drøftinger med transportbransjen før et eventuelt prøveprosjekt besluttes. Det må også så langt som mulig tas høyde for at den teknologiske utviklingen kan bringe nye og mindre innsatskrevende løsninger.

ELinGO-prosjektet er et samarbeid mellom statlige og private aktører. På sluttkonferansen for prosjektet deltok rundt 100 deltagere, deriblant samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen, som fikk overlevert sluttrapporten og deltok i paneldebatten.

Sluttrapporten og andre rapporter fra prosjektet finnes på www.elingo.no

Mer om: sintef
Kilde: SINTEF


Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

SINTEF-rapport: Stort vekstpotensiale for havnæringer

Hexagon kjøper hele Agility Fuel Solutions

Størst stillingsvekst for olje og maritim sektor

Kakefest på ferja

Nyhetsbrev

Ny hydrogen-lab åpner for grønnere lakseproduksjon

Online Newspaper Archive

TEKMAR 2018: Fiskevelferd 2.0

Debatt om ekstrem og grensesprengende broteknologi

Rasmus Hansson skal lede Handelens Miljøfond

Sprøytestøpte komposittdetaljer i store volumer til kresen bilindustri

God tall fra Kongsberg

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Plast blir stadig viktigere for Astrup

Og det er det som kalles "industriplast" hos Astrup, som øker mest. F.eks. til offshore- og subsea-applikasjoner - der plast ofte er langt mer egnet enn metaller takket være varighet, lav vekt og uten korrosjon..

Ukens vits: Byggefeil

Borealis firedobler gjenvinningsvolumene innen 2025

Niklas Berntsson ny CEO i Plastal Group

Leverer tankene til den første tankstasjonen for hydrogen i Nederland

Tester brenselscellers potensial for fremdrift av fartøyer

Gode kvartalstall for Akva Group

16 500 på Scanpack 2018

Norge og Borealis utvider sitt havengasjement i prosjektet STOP

Hexagon kjøper testteknologi

Vil ta grep for å kutte plast i sprengteinmasser

VELOX og Ashland med skandinavisk distribusjonssamarbeid

Nordisk råd med prisutdelinger i Oslo

Ukens vits: Livslang læring

Sjefsbytte i JEC

Tok navnet Nouryon

Blir toppsjef i Solvay

Uro over økende mangel på PA66

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Ukens vits: Den triste slakteren

Sverige etablerer internasjonal standardiseringsgruppe for gjenvinning av plast

LEGO-byggesett med plast fra sukkerrør

VIDEO: Framtidens oljeutvinning?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.178