23948sdkhjf

Ønsker prøveprosjekt for elektrisk vei

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Elektrisk vei kan kutte årlig klimagassutslipp fra godstransport med hele 65 prosent innen 10 år, mener SINTEF. Det øker også mulighetene for de bedriftene som har satset på nye løsninger som el.drift/solceller, eller hydrogendreven transport.

Norge har satt seg ambisiøse klimamål for transportsektoren, og klimagassutslippene skal ned. Ifølge forskningsorganisasjonen SINTEF kan konseptet elektrisk vei bidra stort til dette. 

Les også: Retter fokus på plaststrømmen fra asiatiske land

Organisasjonen har nylig sluppet forskninsgprosjektet Elektrisk infrastruktur for godstransport (ELinGO), og viser i en pressemelding at analyser derfra viser at det kan oppnås en årlig reduksjon i klimagassutslipp fra den tunge godstransporten på hele 65 prosent innen 10 år etter bygging av elektrisk veg, og over 75 prosent innen 30 år. 

Flere teknologier kan benyttes sammen

– Sammen med andre nullutslippsalternativer, som hydrogen, ren batteridrift eller biodrivstoff, er elektrisk veg et alternativ for å redusere utslipp fra tungtransporten, sier Tom E. Nørbech, prosjekteier i Statens vegvesen.

Ifølge ELinGO har Norge forutsetninger for å kunne realisere et første, fullskala pilotprosjekt, og kan starte med de strekningene som gir best samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

– Blant annet i Sverige og i Tyskland er det igangsatt demonstrasjonsprosjekter for å teste ut de ulike teknologiene for elektrisk veg. Nå håper vi at det også kan etableres teststrekninger i Norge for å teste ut ulike konsept under norske klimaforhold, skriver Torun Rise, prosjektleder i SINTEF Byggforsk i meldingen. 

Les også: Ny hydrogen-lab åpner for grønnere lakseproduksjon

Et prøveprosjekt kan bidra til å:

  • Klargjøre teknologienes modenhet (for eksempel hvordan de klarer seg i kaldere klima, betydningen av salt m.m.).
  • Demonstrere at konseptet kan løse et transportbehov og fungere for brukerne.
  • Vise hvilke trafikktyper og vegtyper som er egnet for elektrifisering og for ulike teknologier.
  • Tydeliggjøre kostnader for demonstrasjonsprosjekter.
  • Legge til rette for økt aksept.
  • Få uløste spørsmål på bordet.

Et prøveprosjekt krever store investeringer i så vel infrastruktur som kjøretøyer. Det må derfor skje omfattende undersøkelser og drøftinger med transportbransjen før et eventuelt prøveprosjekt besluttes. Det må også så langt som mulig tas høyde for at den teknologiske utviklingen kan bringe nye og mindre innsatskrevende løsninger.

ELinGO-prosjektet er et samarbeid mellom statlige og private aktører. På sluttkonferansen for prosjektet deltok rundt 100 deltagere, deriblant samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen, som fikk overlevert sluttrapporten og deltok i paneldebatten.

Sluttrapporten og andre rapporter fra prosjektet finnes på www.elingo.no

Mer om: sintef
Kilde: SINTEF
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i PlastForum!

Konkurransefordel med Industry 4.0

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Bli med Plastforum til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Gir bonus til ansatte etter overskudd

Hatting kutter ut plast

Nyhetsbrev

Biobe forblir og videreutvikles i Fredrikstad

Online Newspaper Archive

Dekkrester kan erstatte naturlig grus

Norden presser på for global plastavtale

– Emballasje fått et ufortjent dårlig rykte

Foreslår forbud mot mikroplast i kosmetikk

Jørgen Holmefjord AS med ny daglig leder

Utvikler nytt verktøy for 3D-printing

Kina-eksplosjon påvirker plastindustrien

Tredoblet slange-omsetningen

Forskning: Matrester kan bli holdbar plast

Ukens vits: Ekstra fridag

Plast-prosjekter får støtte

Industri-fokus blir TESS

Styrker kvaliteten i fagopplæringen

Millionkontrakt for Astorplast

- Raskere med rør i rør

Tror på en dobling av sveisemarkedet

Fant 22 kilo plast i magen til drektig hval

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Svanemerket på drikkevareemballasje

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

ZEISS utvider seg!

Verktøymakeren AS - 20 år

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Fagdag Obocastulan

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart

Punktering av fem myter om samarbeidende roboter

Prøv den populære barrierekalkulatoren

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

Stor nyhet til de nordiske landene

JEC 2019

Composite tank helps reduce pollution

Utfordring i en beholder

UTSATT - Tantec Seminar i Norge

TPU 92A – print sterke og solide prototyper i elastomer

Kongskilde har levert et pneumatisk transport system til PRC Packaging AS i Kristiansand

Ny 3D-printer fra MakerBot

ABS, ASA og PC fra Wilh. Willumsen

korte lengder rundbolt til svært gode prise fra Astrup AS!

Spør Ultrapolymers om transparente materialer!

Crestabond

FAGDAG: Liming av kompositt

Kurstilbud hos RobotNorge

Send til en kollega

0.167