23948sdkhjf

Ønsker prøveprosjekt for elektrisk vei

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Elektrisk vei kan kutte årlig klimagassutslipp fra godstransport med hele 65 prosent innen 10 år, mener SINTEF. Det øker også mulighetene for de bedriftene som har satset på nye løsninger som el.drift/solceller, eller hydrogendreven transport.

Norge har satt seg ambisiøse klimamål for transportsektoren, og klimagassutslippene skal ned. Ifølge forskningsorganisasjonen SINTEF kan konseptet elektrisk vei bidra stort til dette. 

Les også: Ny hydrogen-lab åpner for grønnere lakseproduksjon

Organisasjonen har nylig sluppet forskninsgprosjektet Elektrisk infrastruktur for godstransport (ELinGO), og viser i en pressemelding at analyser derfra viser at det kan oppnås en årlig reduksjon i klimagassutslipp fra den tunge godstransporten på hele 65 prosent innen 10 år etter bygging av elektrisk veg, og over 75 prosent innen 30 år. 

Flere teknologier kan benyttes sammen

– Sammen med andre nullutslippsalternativer, som hydrogen, ren batteridrift eller biodrivstoff, er elektrisk veg et alternativ for å redusere utslipp fra tungtransporten, sier Tom E. Nørbech, prosjekteier i Statens vegvesen.

Ifølge ELinGO har Norge forutsetninger for å kunne realisere et første, fullskala pilotprosjekt, og kan starte med de strekningene som gir best samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

– Blant annet i Sverige og i Tyskland er det igangsatt demonstrasjonsprosjekter for å teste ut de ulike teknologiene for elektrisk veg. Nå håper vi at det også kan etableres teststrekninger i Norge for å teste ut ulike konsept under norske klimaforhold, skriver Torun Rise, prosjektleder i SINTEF Byggforsk i meldingen. 

Les også: Nordisk samarbeid skal heve 3D-mulighetene

Et prøveprosjekt kan bidra til å:

  • Klargjøre teknologienes modenhet (for eksempel hvordan de klarer seg i kaldere klima, betydningen av salt m.m.).
  • Demonstrere at konseptet kan løse et transportbehov og fungere for brukerne.
  • Vise hvilke trafikktyper og vegtyper som er egnet for elektrifisering og for ulike teknologier.
  • Tydeliggjøre kostnader for demonstrasjonsprosjekter.
  • Legge til rette for økt aksept.
  • Få uløste spørsmål på bordet.

Et prøveprosjekt krever store investeringer i så vel infrastruktur som kjøretøyer. Det må derfor skje omfattende undersøkelser og drøftinger med transportbransjen før et eventuelt prøveprosjekt besluttes. Det må også så langt som mulig tas høyde for at den teknologiske utviklingen kan bringe nye og mindre innsatskrevende løsninger.

ELinGO-prosjektet er et samarbeid mellom statlige og private aktører. På sluttkonferansen for prosjektet deltok rundt 100 deltagere, deriblant samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen, som fikk overlevert sluttrapporten og deltok i paneldebatten.

Sluttrapporten og andre rapporter fra prosjektet finnes på www.elingo.no

Mer om: sintef
Kilde: SINTEF
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Jotun prøver ut spann av resirkulert plast

Styrker den totale TPE-kapasiteten

KRaiburg TPE øker produksjonskapasiteten med 35 prosent i Malaysia.

Mye plast langs norskekysten

Ny teknologi og fortsatt vekst i havbruk

Nye transportbånd fra Continental i oppdrettsnæringen

To eks-ansatte saksøkt av Umoe Mandal

Nyhetsbrev

Wacker ruster opp til ytterligere 40.000 årstonn

Online Newspaper Archive

Sabic med kjemisk gjenvinningsprosjekt

Ukens vits: Lønnsproblemer

Gjerdeløst geitebeite får utmerkelse

TESS passerte tre milliarder i fjor

Lysende bistandsdesign får utmerkelse

Plast-utfordring for nytt avfallssystem

Skal få flere i jobb

- Etterspørselen etter plast vil øke

Nedetid for portalen

Hexagon med ny hydrogen-kontrakt

Forskningsrådet trenger nye styrekandidater

Norner har fått ny forskningsdirektør

Nytt robot-samarbeid gir globale fordeler

Øker PP-kapasiteten i Europa

Nye maskiner skal øke bruken av biomaterialer i kompositt

Dykkerklubb fikk plast-ryddepris

Ukens vits: Sent ute

Risør Plast under avvikling

Plastavfall blir til nye skolestoler i Helgeland

Fikk støtte til to nullutslippsprosjekter for maritim transport

Ukens vits: Forvekslede gaver

To interessenter er blitt til én

To nye avslag fra Fiskeridirektoratet

Ny president i PlasticsEurope

Nå kan fiskekasser i EPS få konkurranse

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Se alle Bedriftenes egne nyheter

FAGDAG: Liming av kompositt

Kurstilbud hos RobotNorge

Månedens tilbud fra Inter-Supply AS

Emballasje for årets julegaver!

Pallevender for de tunge løft

Baca vindsperre

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Masterbatch med kort leveringstid fra Wilh. Willumsen

Hans Claussen AS har nettbutikk - se kompositthuset.no

Bredt sortiment av PEHD på lager i Norge

Høy temperatur spray kontaktlim for den marine industri

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

Polykarbonat plater

Topcoat og Gelcoat - i alle farger (fra 5 kg)

PERSPEX®- Akryl plater lagerføres av ePlast AS i Norge.

POM C Sort fullsortiment av plater på lager

Ampreg 30 - HMS vennlig epoxy fra GURIT

Vinn en ZEISS kikkert

PE IOOO - Materiale med allsidige egenskaper

Vit hva som skjer!

PE 500 et anvendelig materiale

PEEK bolt og plater på lager

ZEISS COMET: Fleksibel og transportabel 3D skanner.

Sandwichpaneler i PP og PEHD fra ePlast AS

Send til en kollega

0.184