Ønsker prøveprosjekt for elektrisk vei

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Elektrisk vei kan kutte årlig klimagassutslipp fra godstransport med hele 65 prosent innen 10 år, mener SINTEF. Det øker også mulighetene for de bedriftene som har satset på nye løsninger som el.drift/solceller, eller hydrogendreven transport.

Norge har satt seg ambisiøse klimamål for transportsektoren, og klimagassutslippene skal ned. Ifølge forskningsorganisasjonen SINTEF kan konseptet elektrisk vei bidra stort til dette. 

Les også: Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

Organisasjonen har nylig sluppet forskninsgprosjektet Elektrisk infrastruktur for godstransport (ELinGO), og viser i en pressemelding at analyser derfra viser at det kan oppnås en årlig reduksjon i klimagassutslipp fra den tunge godstransporten på hele 65 prosent innen 10 år etter bygging av elektrisk veg, og over 75 prosent innen 30 år. 

Flere teknologier kan benyttes sammen

– Sammen med andre nullutslippsalternativer, som hydrogen, ren batteridrift eller biodrivstoff, er elektrisk veg et alternativ for å redusere utslipp fra tungtransporten, sier Tom E. Nørbech, prosjekteier i Statens vegvesen.

Ifølge ELinGO har Norge forutsetninger for å kunne realisere et første, fullskala pilotprosjekt, og kan starte med de strekningene som gir best samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

– Blant annet i Sverige og i Tyskland er det igangsatt demonstrasjonsprosjekter for å teste ut de ulike teknologiene for elektrisk veg. Nå håper vi at det også kan etableres teststrekninger i Norge for å teste ut ulike konsept under norske klimaforhold, skriver Torun Rise, prosjektleder i SINTEF Byggforsk i meldingen. 

Les også: Nasjonalt teknologisenter åpnet på Raufoss

Et prøveprosjekt kan bidra til å:

  • Klargjøre teknologienes modenhet (for eksempel hvordan de klarer seg i kaldere klima, betydningen av salt m.m.).
  • Demonstrere at konseptet kan løse et transportbehov og fungere for brukerne.
  • Vise hvilke trafikktyper og vegtyper som er egnet for elektrifisering og for ulike teknologier.
  • Tydeliggjøre kostnader for demonstrasjonsprosjekter.
  • Legge til rette for økt aksept.
  • Få uløste spørsmål på bordet.

Et prøveprosjekt krever store investeringer i så vel infrastruktur som kjøretøyer. Det må derfor skje omfattende undersøkelser og drøftinger med transportbransjen før et eventuelt prøveprosjekt besluttes. Det må også så langt som mulig tas høyde for at den teknologiske utviklingen kan bringe nye og mindre innsatskrevende løsninger.

ELinGO-prosjektet er et samarbeid mellom statlige og private aktører. På sluttkonferansen for prosjektet deltok rundt 100 deltagere, deriblant samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen, som fikk overlevert sluttrapporten og deltok i paneldebatten.

Sluttrapporten og andre rapporter fra prosjektet finnes på www.elingo.no

Mer om: sintef
Kilde: SINTEF


Hold deg opdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Plastforum i sommermodus

Kjøper Rolls-Royce Marine for 5,3 milliarder kroner

Biobe solgt til BEWi

De største komposittbeholderne i verden

Vinner stor kontrakt på sjøkabel for Equinor

Abyss etablerer nytt teknologiselskap

Nyhetsbrev

Pipelife kjøper Isoterm AS

Online Newspaper Archive

Ukens vits: I disse fotball VM-tider

- Mer forskning avgjørende for Norge som havnasjon

Dette blir oppgavene til Senter for oljevern og marint miljø

Leverer tankene til det første hydrogenfartøyet i USA

Gigantisk landbasert oppdrett i ny video

Ønsker prøveprosjekt for elektrisk vei

Ukens vits: Brannprat

Handelens Miljøfond starter opp 15. august

Etterlyser ny definisjon av bærekraft

Modulbaserte brenselcelleløsninger for båter er prinsippgodkjent

Ny Europa-rekord for gjenvinning av PVC

Oppjustert krav til andel fornybar energi

Lanserer verktøy for samarbeid mellom næringer og studenter

Hemmeligheten bak kunstig intelligens

Installerer unikt solcellesystem på busser

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

Lager 117 megawatt solkraft

Bygger stort visningssenter for havbruk

Stadig flere solceller på norske hustak

Rolls-Royce kan kutte mange stillinger fredag

VPI solgt til irsk selskap

Tester ut ny tidevannsteknologi

Oppdatert om rør-i-rør

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.152