23948sdkhjf

Gamle bildekk blir til dieselolje

En tidligere brannmann har funnet opp en prosess som omdanner gamle bildekk til dieselolje av høy kvalitet. Oppfinnelsen kalles kontinuerlig reduktiv destillasjon.

Paul Archer har søkt om patent på sin oppfinnelse, og han venter seg nå millioner i fortjeneste. Ideen hans har utviklet seg gradvis siden tidlig på nittitallet og resulterte i dannelsen av selskapet Used Tyre Distillation Research Limited (UTD Research Ltd). UTD har utviklet en prototyp som etter planen skal bearbeide opp til to millioner kasserte bildekk i året ved selskapets første fabrikk i Storbritannia nær Wrexham i Nord-Wales.
Dobbelt betalt Oppfinnelsen kan spare miljøet for skadelige virkninger fra millioner av tonn av gamle bildekk som deponeres på søppelfyllinger. En annen fordel er at fossilt brensel, som det blir mindre og mindre av, suppleres med oljen som gjenvinnes fra vrakede bildekk. I en test ble gjenvunnet olje fra UTDs prosess blandet med bensinstasjonsdiesel som drivkraft til en vanlig personbil. Bilen kjørte som normalt uten noen modifisering.
– EUs forbud mot å dumpe gamle bildekk på søppelfyllinger, i tillegg til den nylige prisøkningen på råolje, betyr at vår prosess er økonomisk, sier Paul Archer. Han legger til at UTD har en forretningsmodell som gjør at de får betalt i begge ender. – Selskapene som fjerner gamle bildekk, har ikke lenger lov til å dumpe dem, så de betaler oss for å ta dem. Etter at vi har utført bearbeidingen, kan vi selge stålet, kullstoffet og oljen som vi har gjenvunnet.
Mye olje i dekk Kontinuerlig reduktiv destillasjon innebærer at gamle bildekk kuttes opp i biter på størrelse med knyttnever. Deretter blir de lesset inn i en maskin som ser ut som en industriell tørketrommel. Der blir materialet oppvarmet i en forseglet oksygenfri atmosfære til alle oppløselige bestanddeler er skilt ut fra karbonet og stållegemet.
Noen av gassene som utskilles, blir resirkulert som drivkraft til oppvarmingsprosessen, men det meste kondenseres til olje. Stål, kullstoff og olje kommer ut i den andre enden. Alt dette er verdifulle handelsvarer som kan selges.
Fikk ideen fra kamerat Archer fikk ideen da en kamerat av ham, som drev et dekkverksted, sa at dumping av gamle bildekk på søppelfyllingen var verken miljøvennlig eller økonomisk. Archer fant ut at det trengtes mer en 54 liter råolje for å produsere et eneste bildekk og at en stor del av hydrokarbonet som blir igjen i dekket, vanligvis blir dumpet når dekket er utslitt. Han fant også ut at EU arbeidet med planer om å introdusere et direktiv som ville forby dumping av kasserte bildekk i søppelfyllinger.
Ved å bruke forskjellige ting fra husholdningsapparater, bygde han og kameraten en innretning som klarte å utskille olje og kullstoff fra kasserte bildekk. Da de fikk analysert oljen i et laboratorium, viste det seg at den tilsvarte råolje. UTD planlegger nå å selge lisenser over hele verden. Oversatt av Geirid Bakkeli Blunt
Av Dick Meredith, London Press Service.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063