23948sdkhjf

Koenigsegg kjøper Saab

Så er de ukeslange spekulasjonene i hvert fall bekreftet: En intensjonsavtale er undertegnet der sportsbilprodusenten Koenigsegg tar over Saab. Dermed blir Saab på ny et svenskeid selskap, men også delvis norsk, med bl.a. Bård Eker som aktiv partner.
Meldingen fra General Motors Europe 16. juni 2009 redegjør for intensjonsavtalen som er inngått mellom General Motors (GM) og et nyopprettet selskap som kaller seg Koenigsegg Group AB. Bak sistnevnte står sportsbilprodusenten Koenigsegg Automotive AB.
Bård Ekers navn har vært hyppig fremme i media de siste ukene, og all verdens presse har drevet rovdrift på ham i forsøk på å få bilder og intervjuer med Fredrikstad-designeren. Han eier 49 prosent i Koenigsegg. I den nye konstellasjonen, som altså heter Koenigsegg Group, vil Bård Eker sitte med 12,5 prosent av aksjene.

Glede – og nye modeller I pressemeldingen står det at avtalen, som skal være gjennomført i løpet av 3. kvartal i år, sikrer Saabs fremtid. Det er helt sikkert stor glede i svenske Trollhättan, og også hos norske underleverandører, over at Saab er sikret videre drift og finansiering. Kjøpesummen er ikke offentliggjort. Men i kjøpesummen ligger det et lån fra den europeiske investeringsbanken (EIB) på 600 millioner USD, der den svenske regjeringen garanterer for beløpet.
Også GM og Koenigsegg Group forplikter seg til å sikre finansieringen av Saabs fremtidige virksomhet, herunder siste finpuss på tre nye Saab-modeller som etter planene skal lanseres det nærmeste året, samt for biler som er under utvikling. GM vil i en nærmere definert periode bistå Saab med både designhjelp og motor- og annen bilteknologi.
Innovativ GM har selvfølgelig fått med seg at Koenigsegg Group og folkene bak har en svært innovativ legning og representerer en betydelig entreprenørånd. Samtidig har de en solid, finansiell ryggrad. GM mener avtalen blir et godt og riktig valg for Saabs fremtid.
I Sverige har det fremkommet noen kritiske og litt nedlatende holdninger rettet mot både mot at et selskap bak en superbil som Koenigsegg, og med bare 50 ansatte, skal drifte en serieprodusent som Saab. Også de norske interessene, ved Bård Eker, har fått svenske oppgulp. Vi får tro at det nå stilner og at alle parter ser framover for å sikre ny vekst og utvikling for et bilmerke som, mer enn de fleste andre, har slitt det siste året.
Er det noe Bård Eker kan, så er det å skape oppmerksomhet rundt og tiltro til merkenavn. Det trenger Saab nå.
Har vært helt taus Ellers har Bård Eker de siste dagene og ukene ikke villet uttale seg om saken i media. Mange spekulasjoner rundt miljøsatsingen som Koenigsegg for tiden deltar i – herunder spørsmålet om Saab skal bevege seg i kraftigere miljøretning – har vært blant spekulasjonene. Bruk av plast- og kompositter i bilindustrien kan også bli mer sentral med den nye, innovative eieren. Vi får tro at de rette personer etter hvert uttaler seg om tankene som ligger bak oppkjøpet.
Det er Deutsche Bank som har vært finansiell rådgiver for General Motors Corporation i arbeidet for å finne ny eier til Saab. Vi minner for øvrig om at det hele fortsatt bare er en intensjonsavtale som trenger de nødvendige myndigheters godkjenning og ellers alle biter på plass. Det er forventet at handelen skal være gjennomført i løpet av 3. kvartal i år.
Asle Isaksen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08