23948sdkhjf

Kinesiske BAIC inn i Koenigsegg

Etter mange spekulasjoner de siste ukene kom det 9. september en kunngjøring fra Koenigsegg Group der det meddeles at selskapet har inngått en intensjonsavtale med Beijing Automotive Industry Holdings Co. Ltd. (BAIC). Siktemålet med avtalen er at partene sammen skal finne vekstmuligheter for både Saabs og BAICs produkter på det kinesiske og internasjonale markedet.
I henhold til intensjonsavtalen skal BAIC kjøpe seg inn med en betydelig, men fortsatt en minoritetspost i Koenigsegg Group og der sistnevnte så skal eie100 prosent av eierinteressene i SAAB Automobile AB. Grunnet ønsket om konfidensialitet vil partene ikke gå i ytterligere detaljer om innholdet, men de har til hensikt å undertegne endelig avtale senere i høst. Den svenske regjeringen er blitt fullt informert om avtalen og hensiktene. Jan Åke Jonsson, administrerende direktør for Saab Automobile sier i en kommentar at dette er virkelig gode nyheter for Saab. – Det bringer oss et skritt nærmere å etablere et frittstående selskap. Et forhold til BAIC åpner opp mange muligheter for Saab i Kina, et av de mest ekspansive markeder i verden, sier Jonsson. Også grunnleggeren av Koenigsegg, adm. direktør Christian von Koenigsegg er fornøyd. – Dette er et viktig skritt på veien mot et nytt Saab. Vi har en godt gjennomarbeidet forretningsplan, et viktig partnerskap og vi er nå klare til å gå videre uten statlig finansiering, sier Christian von Koenigsegg. Nå rettes blikket mot de pågående diskusjonene med den svenske stat (Riksgälden) om statlige garantier for et utviklingslån på 400 millioner euro (3,7 milliarder NOK) som Saab Automobile har søkt om i Europeiske investeringsbanken (EIB). Lånet skal brukes i utvikling av et helt nytt og miljøvennlig kjøretøy. I et intervju i Aftenposten 10. september bekrefter Bård Eker intensjonsavtalen mellom Koenigsegg Group og BAIC. Han er fornøyd, men kommer raskt inn på nødvendigheten av at Riksgälden er kjapp i avtrekkeren. – Det blir en kamp mot klokka. Det hjelper ikke at man har positive intensjoner, her må det handles. Det hjelper fint lite med et ja til garanti dersom det kommer etter at kua er død, er Bård Ekers hovedkonklusjon av det som nå må skje de nærmeste dager og uker.
Om Beijing Automotive Industry Holdings Co. Ltd. (BAIC) kan vi kort fortelle at selskapet har huvudkontor i Peking og er en ledende kinesisk bilprodusent, med en formidabel vekst på hele 42,4 prosent på årsbasis. Selskapet etablerte Beijing Jeep Corporation 1983, det første kinesisk-amerikanska JV-selskapet. Partner var American Motors (AMC). I løpet av de siste 30 årene har BAIC etablert samarbeid med to bilgiganter og totalt har selskaper i dag mer en 20 JV-avtaler for produksjon av biler eller reservedeler til biler. I dag har BAIC fire bilproduserende datterselskaper og en produktportefølje som omfatter personbiler, byjeeper og andre kommersielle kjøretøyer. Totalsalget av biler forventes å komme opp i 1,13 millioner i år. AI
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.234