23948sdkhjf

ASV-fartøyer halverer drivstoffkostnadene

Effect Ships International AS i Sandefjord mener nå å ha fått bevis for sitt luftputekonsept for større og mindre fartøyer. Et 20 meter lang ASV-fartøy med monoskrog har, ifølge selskapet, nylig satt en ny standard for fartøyeffektivitet
Effect Ships International AS (ESI) i Sandefjord har drevet utviklingsarbeid omkring båtskrog og luftputer i mer enn 12 år. Den utviklede teknologien, som kalles ASV (Air Supported Vessel) er utviklet i samarbeid med blant andre Norges Forskningsråd, Innovasjon Norge, Det Norske Veritas, Volvo Penta og Rolls-Royce. Et ASV-skrog kan, ved hjelp av tilført luft under skroget, redusere friksjonen mot vannet med mer enn 50 prosent og drivstofforbruket med mer enn 40 prosent. Patentert Konseptet er patentert i 60 land og går ut på at skroget delvis løftes ut av vannet ved bruk av luft. Det blåses trykkluft ut i skrogintegrerte kaviteter under skroget. Det skaper en luftpute som løfter deler av skroget opp av vannet og bevirker at det blir langt mindre våte flater. Selskapet opplyser at det ved ASV-skrog ikke er behov for gummiskjørt og bagger, som man kjenner fra andre luftputefartøyer. Systemet skal være like brukbart for alt fra 12-15 meters lystbåter til store skip. Siden mars i år har det blitt gjennomført en vellykket storskalatest av et fartøy med monoskrog. Den 65 fots testbåten viser meget lovende testresultater, blant annet er drivstofforbruket redusert med inntil 50 prosent i forhold til vanlige båter. Forbruket kraftig ned Det 65 fots store fartøyet, som er fullstappet med testutstyr, viser test verdier som er bedre enn forventet. Ved 21,5 tonns last, og ved hastigheter mellom 24 og 30 knop, brukte båten kun 4,8-4,9 liter diesel per nautisk mil, eller omkring halvparten av forbruket på et tilsvarende fartøy. Drivstofforbruket inkluderer vifteeffekt for luftputeetableringen. – Alle med kjennskap til hva en båt med konvensjonelt skrog ville forbruke vil finne disse forbrukstallene fabelaktige, mener teknisk sjef i ESI, Tor Kolbjørn Livgård. Han forteller at akselerasjon fra stillestående til marsjfart også går raskere enn vanlige fartøyer av samme størrelse og med bare halve effektforbruket. – Aktuelle målinger og sammenlignende studier viser med all tydelighet at framdrift med det vi også på ”godt norsk” kaller pod propulsion gir ASV-skroget en betydelig raskere akselerasjon opp til marsjfart. Med lufttilførsel aktivert, viser målingene at motstand mellom vann og skrog er bemerkelsesverdig lav, og fartøyet «spurter» seg uanstrengt over planingsterskelen. Det selv med svært liten trimvinkel. Dessuten gir ASV-skroget mye mindre kjølvannsbølger gjennom hele hastighetsområdet, sier Livgård. Nominert til pris Livgård forteller også at luftputen under båten skiller skrog og vann meget effektivt, faktisk så mye som inntil 80 prosent av båtens vekt kan bæres av luftputen. – Viftesystemet som løfter båten fungerer kjapt og er basert på et hydraulisk system levert av Bosch Rexroth. Volvo Penta motorer sikrer framdriften og kombinert med ASV-teknologi gir dette ikke bare veldig god ytelse, men også utmerkede manøvreringsegenskaper til enhver tid. Drivlinjen er liten, økonomisk og krever liten plass. Det gir ASV-skrogene markedsledende innvendig volum og god plass for innredning og overnatting, avslutter Tor Kolbjørn Livgård. Ledelsen i Effect Ships International AS mener man nå virkelig er på rett spor med den patenterte ASV-teknologien. Konseptet er nylig nominert til en utmerkelse; «European Power Boat of the Year 2011 - Innovation Award».
Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.063