23948sdkhjf

Hexagon Composites er i farta: kjøper seg inn i brasiliansk bedrift og får flere nye, ordres

Hexagon Composites har vært i spaltene den siste tiden, ikke minst pga av at Mitsui trer inn i selskapet – se egen sak. Men Hexagon har også kjøpt seg inn og får en eierpost på 67 prosent i et selskap i Brasil som er engasjert i drivstoffsystemer basert på gass for busser og lastebiler. Samtidig har selskapet fått to betydelige kontrakter. Én er i Storbritannia der man skal levere et stort antall Smartstore-moduler for distribusjon av biometan. I USA har man forlenget avtalen med nøkkelkunden New Flyer Industries om CNG-drivstoffsystemer til busser.
I Brasil har Hexagon Composites altså inngått en avtale om å kjøpe seg inn og få en eierpost på 67 prosent i et selskap som produserer gassystemer for drift av tunge lastebiler og busser. Selskapet vil få navnet Hexagon Composites Brasil Ltda. De resterende 33 prosent vil holdes av Tony Bermudo og hans familie som har drevet selskapet fram til bli en ledende brasiliansk tilbyder av drivstoffsystemer basert på komprimert naturgass (CNG). I en pressemelding gjentar Hexagon at det globale markedet for CNG-drivstoffsystemer er i sterk vekst som følge av politiske miljøprioriteringer samt godt hjulpet av stabile og attraktive naturgasspriser. Hexagon Composites er, gjennom Hexagon Bus Systems i Norge og Hexagon Lincoln i USA, globale leder av type 4 CNG-drivstoffsystemer for busser. Nå økes posisjonen ytterligere gjennom eierposten i Brasil og kraftigere markedsinntreden i hele denne regionen.
Så langt har kjøpesummen vært på én million USD (ca. 8,5 mill. kroner). På et senere tidspunkt har partene avtalt at Hexagon Composites kan øke eierandelen til 100 prosent. Estimert omsetning for Hexagon Composites Brasil Ltda forventes i 2016 å bli i størrelsesorden to mill. USD eller rundt 17 mill. kroner.
Forlenget avtale med New Flyer Industries Gjennom datterselskapet Hexagon Lincoln har konsernet fått en ny, langsiktig avtale med en nøkkelkunde gjennom 20 år, US-selskapet New Flyer Industries. Det overveldende flertallet av CNG-drevne busser i Nord-Amerika benytter seg av Type 4 drivstofftanker produsert av Hexagon Composites.
Etterspørselen etter gassdrevne busser fortsetter å vokse ettersom de spiller en viktig rolle for å redusere utslipp og svevestøv i byområder. Nå jobber de to partene sammen for å implementere nye teknologier for ytterligere å forbedre teknologien og effektivisere systemene med nye produkttilbud. Den flerårige avtalen representerer en samlet leveranseverdi fra Hexagon Lincoln på rundt 45 mill. USD (ca. 380 mill. kroner).
Mobil Pipeline-ordre for distribusjon av biometan i Storbritannia Datterselskapet Hexagon Lincoln har mottatt en ordre for selskapets lagringsmoduler for distribusjon av biometan, varemerket Smartstore. Ordren er fra en ny kunde i Storbritannia og er på 3,8 mill. USD (rundt 32 mill. kroner).
Gassen vil bli produsert fra restavfall i britisk næringsmiddelindustri og distribuert som drivstoff til flere fabrikker i en industriell næringsklynge. Biometan er en viktig energikilde for overgang til bruk av grønn energi. Biogass dannes ved nedbryting av organisk materiale fra deponier, matproduksjon og landbruksavfall. Etter en prosess der andre gasser fjernes, er biometan identisk med naturgass og kan brukes med samme infrastruktur og teknologi. Ved å samle opp og bruke denne gassen får man samtidig redusert metangassutslipp til atmosfæren. Bruken av biometan i Storbritannia er økende, spesielt etter at myndighetene innførte ordningen Renewable Heat Incentive (RHI), et initiativ for å varme opp bygninger ved gjenbruk av materialer og avfall fra fornybare kilder. Fordi biometan vanligvis ikke inngår i leveransene i gassrørsystemene i UK er Hexagons Mobile Pipeline-produkter ideelle for transport av gassen fram til kundene.
Transport av biometan i Storbritannia representerer et nytt marked for Mobile Pipeline-divisjonen i Hexagon Composites. Smartstore-enheter har vært brukt til slik transport i Skandinavia i flere år, og i Sørøst-Asia siden i fjor. Den nye, britiske ordren skal leveres i andre halvdel av 2016.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079