23948sdkhjf

Mange er villige til å betale mer for bærekraftige dekk

I en fersk landsdekkende undersøkelse svarer 37,8 prosent av nordmenn at de er villige til å betale mer hvis bildekkene er produsert på en bærekraftig måte.

Kvinner er mer betalingsvillige enn menn.

En samlet dekkindustri gjør nå en rekke grep for å bli mer bærekraftige. Tyske Continental utvikler blant annet dekk av resirkulerte materialer, har stort fokus på dekk som skal støye mindre og jobber med å minimere problemet med svevestøv og mikroplast.

Mål om 100 % bærekraftige dekk

Målet til Continental er å bruke 100 prosent bærekraftige materialer i sin dekkproduksjon innen 2050.

Continental ønsket også å undersøke hvor opptatt forbrukerne er av at dekkene er produsert bærekraftig, og gjorde en landsdekkende undersøkelse i samarbeid med Infact. Mer enn 1000 personer i et representativt utvalg av befolkningen – som kjører bil – ble spurt.

45,3 prosent svarte at de ikke er villige til å betale mer for dekkene om de er produsert på en bærekraftig måte, mens 33,6 prosent svarte at de er villig til å betale inntil 10 prosent mer og 4,2 prosent var villige til å betale mer enn 10 prosent mer.

- Positive tall

- Vi synes dette er positive tall. Fokus på bærekraft når det kommer til dekk er noe ganske nytt for folk, og at hele 37,8 prosent er villige til å betale litt mer for at dekkene er produsert på en bærekraftig måte er vi glade for. Nå er det ikke noen automatikk i at det blir dyrere med mer bærekraftige dekk, men denne undersøkelsen viser uansett at mange er positive til at også dekkproduksjonen blir mer bærekraftig, sier Stig Aspeli, prosess- og bærekraftsansvarlig hos Continental Dekk Norge.

Det er kvinnene som er mest positive til å betale litt mer for dekk produsert på en bærekraftig måte. 38,8 prosent av kvinnene svarer at de er villige til å betale inntil 10 prosent mer for dekkene, mens 28,5 prosent av mennene svarer det samme. Aldersgruppen mellom 30 og 44 år er faktisk mest negative til å betale mer for mer bærekraftige dekk.

- Det overrasker oss litt, men det har sikkert en sammenheng med kjøpekraft å gjøre. Vi tror uansett at disse tallene vil se annerledes ut senere, og at folk både blir mer bevisst at dekk skal produseres på en bærekraftig måte og positive til at det gjøres.

De fleste er ennå ikke opptatt av bærekraft

Deltakerne i undersøkelsen fikk også spørsmålet om å rangere hvor opptatt de var av at dekkene var produsert bærekraftig på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er «svært lite opptatt av det» og 5 er «svært opptatt av det». 34,7 prosent svarte 1, mens kun 4,4 prosent svarte 5.

-  Her ser vi også noe overraskende at det er de over 65 år som er mest opptatt av at dekkene skal være produsert på en bærekraftig måte. Vi håper også de yngre målgruppene blir mer opptatt av dette, sier Aspeli.

Det er Oslo-folk som er mest opptatt av at bildekk de kjøper er produsert på en bærekraftig måte, mens de som er minst opptatt av det bor på Sørlandet.

Sikkerhet fortsatt viktigst

Fortsatt er det sikkerhet som er det viktigste når folk skal velge dekk. 61,9 prosent oppgir «sikkerhet» som det de er mest opptatt av når de skal velge dekk, mens 16,4 prosent svarer «pris», 5,0 prosent svarer «støy», 4,3 prosent svarer at «dekkene er produsert på en bærekraftig måte», 2,6 prosent prosent svarer «rullemotstand» og 9,7 prosent svarer «vet ikke».

- Her ser vi at det er de unge som er mest opptatt av pris, mens de eldste er de som er mest opptatt av sikkerhet. Når det kommer til bærekraft ser vi det samme mønsteret som på de andre spørsmålene, nemlig at de eldre er mer opptatt av bærekraft enn de unge, og igjen viser svarene her at det er Oslo-folk som er mest opptatt av at dekkene er produsert -på en bærekraftig måte, avslutter Stig Aspeli.

Kilde: Pressemelding fra Continental

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141