Moderne vinterdekk er resultat av omfattende forskning på kunstgummi og materialegenskaper. Ifølge Continental og forskere ved Wiens universitet ligger nøkkelen til godt vintergrep i kombinasjonen av materialets elastisitet, energigjenvinning og evne til å samhandle med smeltehinnen på isen.
De nyeste piggfrie dekkene bruker avanserte varianter av syntetisk gummi som SBR (styren-butadien) og PIR (polyisopren) – begge kunstige former for naturgummi. Disse gummiene er utviklet for å bevare mykhet i kulde, sikre god hysterese (energiretur) og samtidig gi lavere rullemotstand og mindre slitasje.
SBR har blitt den dominerende gummitypen i moderne dekkproduksjon, med høy slitestyrke, fleksibilitet og motstand mot varme, UV og kjemikalier. Justering av styreninnholdet avgjør hvor myk eller hard gummien blir – vinterdekk har derfor lavere styrenandel for å oppnå bedre grep på is og snø.
Professor Burkhard Wies i Continental har ledet mye av forskningen som dokumenterer hvordan gummiens viskøse friksjon, adhesjon og kohesjon mot is gir bedre kontroll. Resultatene er bekreftet både i laboratorier og på Continentals datastyrte testbaner.
Utviklingen av disse syntetiske gummiene har gjort piggfrie vinterdekk mer energieffektive, miljømessig stabile og bedre tilpasset nordiske vinterforhold.
Kilde: Artikkel på bilstoff.no «Ny gummi, bedre dekk» (16. oktober 2025)
