23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på PlastForum

Ny gummi gir bedre grep og lavere slitasje

Utviklingen av syntetiske gummityper har gjort piggfrie vinterdekk både sikrere og mer slitesterke. Continental og europeiske forskningsmiljøer viser hvordan nye varianter av SBR og PIR forbedrer friksjon og elastisitet – særlig på is.

Moderne vinterdekk er resultat av omfattende forskning på kunstgummi og materialegenskaper. Ifølge Continental og forskere ved Wiens universitet ligger nøkkelen til godt vintergrep i kombinasjonen av materialets elastisitet, energigjenvinning og evne til å samhandle med smeltehinnen på isen.

De nyeste piggfrie dekkene bruker avanserte varianter av syntetisk gummi som SBR (styren-butadien) og PIR (polyisopren) – begge kunstige former for naturgummi. Disse gummiene er utviklet for å bevare mykhet i kulde, sikre god hysterese (energiretur) og samtidig gi lavere rullemotstand og mindre slitasje.

SBR har blitt den dominerende gummitypen i moderne dekkproduksjon, med høy slitestyrke, fleksibilitet og motstand mot varme, UV og kjemikalier. Justering av styreninnholdet avgjør hvor myk eller hard gummien blir – vinterdekk har derfor lavere styrenandel for å oppnå bedre grep på is og snø.

Professor Burkhard Wies i Continental har ledet mye av forskningen som dokumenterer hvordan gummiens viskøse friksjon, adhesjon og kohesjon mot is gir bedre kontroll. Resultatene er bekreftet både i laboratorier og på Continentals datastyrte testbaner.

Utviklingen av disse syntetiske gummiene har gjort piggfrie vinterdekk mer energieffektive, miljømessig stabile og bedre tilpasset nordiske vinterforhold.

Kilde: Artikkel på bilstoff.no «Ny gummi, bedre dekk» (16. oktober 2025)

BREAKING
{{ article.headline }}
0.048|