23948sdkhjf

Oslo Havn skal døpe ny elektrisk nullutslippsbåt

Oslo får verdens første elektriske miljøbåt av sitt slag. Miljøbåten er spesialdesignet for effektiv oppsamling av flytende søppel. Den nye båten skal døpes torsdag av gudmor Tora Elgsaas (14) fra organisasjonen Miljøagentene.

El-miljøbåten skal plukke søppel i Indre Oslofjord. Den bidrar til en renere fjord og sikrere farled.

Les også: Rydder plast i havna med droner

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen er stolt av å kunne gi Oslo verdens første utslippsfrie arbeidsbåt av sitt slag. 

-        Takk til Grovfjord Mekaniske Verksted som bygget båten. Vi klarte å skape en ny type båt takket være et godt innovativt samarbeid, sier havnedirektør Mathisen.

Bård Meek-Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted, takker også Oslo Havn for godt samarbeid.

-        Vi er stolte over at Oslo Havn valgte oss til å bygge Pelikan II, og takker dem for et godt og konstruktivt samarbeid under byggeperioden, sier daglig leder Bård Meek-Hansen. - Sammen har vi skapt et fantastisk fartøy, noe som betyr mye for vår fremtidige satsning på å utvikle og bygge utslippsfrie fartøy.

Ansvar for neste generasjon Gudmor Tora Elgsaas (14) i Miljøagentene er opptatt av at tusener av ungdommer over hele verden er engasjert i å fjerne søppel i fjord og hav.

-        Mange unge frykter at det om noen år er mer plast enn fisk i sjøen. Dagens voksne har et ansvar for å overlevere friske, sunne fjorder til de neste generasjonene. Derfor er det spennende og gledelig at vi ungdommer får være med å døpe verdens første elektriske miljøbåt i sitt slag. Det inspirerer oss til å ta ansvar og satse videre på miljøvennlig teknologi, sier Tora.

Fakta

Fjerner tonnevis av søppel Den nye miljøbåten erstatter Oslo Havns miljøbåt «Pelikan», som de siste 30 år har fjernet 1500 tonn søppel og drivgods fra havna.

554 kw batterier sørger for at båten er i full arbeidsmodus i 8 - 12 timer. Batteriene lades på to timer. 

Hydraulisk opptakskurv foran, med en kapasitet på 350 kg, plukker effektivt søppel fra sjøen. Båten har to kraner. En dekkskran med gripefunksjon på den ene siden, samt en kran som løfter tyngre gjenstander på den andre siden.

Miljøbåten er bygget i aluminium, er 12 meter lang og 7,5 meter bred. Toppfarten er nesten 10 knop.

Topp moderne utstyr og miljøløsninger To elektriske fremdriftsmotorer og fire elektriske sidepropeller sørger for fremdriften.

Miljøbåten er utstyrt med topp moderne navigasjonsinstrumenter, som forsynes med strøm fra solcellepaneler.

Båten kan styres av èn person, og de fleste funksjoner kan styres fra førerposisjonen. Ni kameraer sørger for god overvåkning.

Dynamisk posisjonering gjør det enkelt for mannskapet å utføre vanskelige operasjoner som krever presis manøvrering, både i strandsonen og i vanskelig tilgjengelige områder.

Gode ergonomiske løsninger er valgt for å gi mannskapet et godt arbeidsmiljø. Førerposisjon er spesialdesignet for god sittestilling og utsikt.  Dekk og maskinrom er designet slik at mannskapet kan utføre vedlikehold og inspeksjoner på en behagelig og effektiv måte.

Båten er bygget av Grovfjord Mekaniske Verksted, og har kostet 23 millioner kroner.

 

Kilde: Pressemelding fra Oslo Havn

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094