23948sdkhjf

GROHE Goes ZERO – CO2-nøytral produksjon i 2020

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Sanitærleverandøren GROHE har med initiativet 'GROHE goes ZERO' dedikert seg til å bli den første produsenten i VVS-bransjen med en CO2-nøytral produksjon.

Alle GROHEs fabrikker er konvertert til grønn elektrisitet og nå starter virksomheten også å støtte to prosjekter for å kompensere for uunngåelige CO2-utslipp.

Bærekraft har vært et viktig element i GROHEs forretningsstrategi i snart 20 år. Allerede i år 2000 dedikerte merkevaren seg til sine prinsipper og retningslinjer for deres arbeid med bærekraft, og forbedret deretter kontinuerlig produkter, prosesser og tjenester med hensikten for å beskytte miljøet og verne om resursene. Siden den gang har GROHE satt nye industristandarder ved å bruke sin 360-graders tilnærming til bærekraft igjennom verdikjeden deres: fra ansatte, til produkter og leverandører. Med målet om å bli den første ledende produsenten i sanitærbransjen som oppnår en CO2-nøytral produksjon i 2020, har GROHE nok en gang innfridd løftet sitt. I juli ble alle de fem fabrikk- og logistikksenterne i Tyskland konvertert til utelukkende grønn energi som en del av initiativet 'GROHE goes ZERO'.

- Det er viktigere enn noensinne at produsenter som GROHE tar ansvar og streber etter å bli mer bærekraftige, sier Thomas Fuhr, CEO GROHE AG.

- I flere år har vi investert i forskning og utvikling for å produsere smarte og bærekraftige løsninger, men også i å skape en resursbesparende verdikjede. Med «GROHE goes ZERO» setter vi nå et eksempel for hele bransjen: Vi adresserer aktivt CO2-utfordringen med å konstant unngå utslipp, og dersom det ikke er mulig forsøker vi å kompensere for dette på andre måter, fortsetter Fuhr.

Leverandøren har satt i gang flere initiativer på sine fabrikker for å støtte reduksjonen av CO2 og bevaring av ressurser: Merket har investert i kombinert kraftvarmeanlegg som øker energieffektiviteten. GROHE har fått tildelt Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauens, kjent i Norge som DGNB, et sølvsertifikat for fabrikken i Thailand som utelukkende består av solceller. Dette minsker CO2-utslippet til GROHE med nesten 2000 tonn hvert år. I tillegg bruker GROHE også avansert teknologi i produksjonen sin for å redusere ressurssvinn, slik som materialbesparende 3D-printing av metall som ble lansert tidligere i år.

Resultatet av dette er at GROHE har klart å øke energieffektiviteten sin med 24% og redusere klimagassutslippene sine med omtrent 40 prosent siden innføringen av bærekraftprogrammet i 2014. Dette betyr at den globale merkevaren allerede har overskredet 2021-målet for en reduksjon på 20prosent.

Fra april 2020 vil sanitærleverandøren støtte to kompensasjonprosjekter for å oppveie for uunngåelige CO2-utslipp: I Nord-India vil et vannkraftverk erstatte strøm som hovedsakelig kommer fra kullkraftverk. I det afrikanske landet Malawi pågår et prosjekt for å reparere og vedlikeholde borehull som brukes til å utvinne drikkevann. I tillegg til å utligne CO2, bidrar prosjektene også til en mer bærekraftig, miljømessig og sosial utvikling i umiddelbar nærhet av prosjektområdene.

- Med «GROHE goes ZERO» styrker vi vår posisjon i markedet som en av de mest bærekraftige merkevarene i sanitærbransjen. Samtidig har vi på ingen måte oppnådd alle våre målsetninger innen bærekraft; vi kan og skal bli enda bedre, sier Thomas Fuhr.

 

Kilde: Pressemelding fra GROHE
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

De utvikler kontrollerbare plastplasmoner

USA vedtok sanksjoner mot russiske gassrørledninger

Lanserer film om stor kilde til marin forsøpling

Miljøvennlig gavekort

Norner signerte kontrakt

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Nyhetsbrev

Får 17 millioner til å forske på biokompositter

«NorthConnect er lønnsomt»

Dansk gjenvinningsinnovasjon vekker interesse

Går sammen om havbunn-forskning

Kutter plastposer

Ukens vits: Sint på mamma

Brannårsak fortsatt ikke funnet

Gir 40 millioner mot forurensning i havet

Prysmian skal lage kabler for Equinor

Bygger biopolyamidfabrikk

Nexans inngår rammeavtale for det amerikanske offshore vindmarkedet

Danske politikere til kamp mot plastposer

Engangsplastikk får nytt liv i rotasjonsstøping

Fossilfri plast i fokus

Svensker med ny, effektiv blåsepistol

100kg søppel i magen: - Skremmende mengde plast

Elastiske tekstilfibre av kulldioksid

Mye engangsplast ved sykehusene

Ukens vits: Ny sjef

Fant hjort med plasttau og poser i magen

Plastsko til proffene

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Bytter til resirkulerte plastflasker og fjerner plastemballasje

Gjør fremskritt med polypropylen-etterligninger

1

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Se alle Bedriftenes egne nyheter

100% vegetabilske produkter

ZEISS QUIZ - Test om du er en #measuringhero!

Black Week: Salg av kapprester!

Future Materials Catapult Center

Invitatasjon til ZEISS Webinar - 4. desember 2019

LL-Hvit gjengepasta

Verdensledende innen komposittdesign

Termoplast

Ny sveisemaskin fra Leister

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

RobotNorge inngår storkontrakt med nabobedriften Q-Meieriene

Møt ePlast på OTD 2019

ePlast har PEEK på lager

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Webinar | 10 reasons why you should x-ray your parts

Book møte med oss på K2019

Besøk oss på OTD 2019

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

Plexx - Offshore technology days 2019

komposittverktøy

Inwiba Plastic Solutions AB blir WIBA Automation AB

Partner og deleier i Future Materials Catapult Center

Advanced FDM åpner for flere funksjoner

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

Print i ABS med nye MakerBot Method X

Send til en kollega

0.171