23948sdkhjf

Ønsker å gjøre alt pantbart via app

Appen bruker samfunnets eksisterende gjenvinningsstasjoner. 

Svenske Suwar Mert solgte bilen og sa opp jobben. Han var overbevist om at det var mulig å gjøre det svenske pantesystemet bedre.

- Leverandører legger store ressurser i å gjøre alt 100 prosent resirkulerbart, men alt faller flatt hvis forbrukerne fortsatt kaster produktene i søpla. Vi er den siste brikken i puslespillet for å sikre at alt havner i resirkulering, forteller han til Fri Köpenskap.

Sammen med søsteren Berfin Mert startet han selskapet PantaPå, som er en app der kundene selv skanner panten sin- uten å måtte gå til landets om lag 3 700 samlingspunkter for panteautomater. I stedet kan kunder kildesortere selv, men for at systemet ikke skal misbrukes, fungerer funksjonen bare i nærheten av en av landets mer enn 5000 gjenvinningsstasjoner.

- Vi ønsker å komme vekk fra å kalle emballasje søppel. Det skal ikke være søppel, men alt må ha en verdi, sier Suwar Mert ifølge Plastnet

De første til å bli med var Apoteket som pantsatte plastposene sine i to butikker. Nå har pilotbutikkene vokst til rundt 40 og en ny stor aktør har valgt å hoppe på. Dette er Procter & Gamble, som står bak merker som Yes, Ariel, Gillette og Head & Shoulders. For å nevne noen.

- Det er Yes oppvaskmiddel som nå kan deponeres via PantaPå-appen. I deres tilfelle kommer sikkerheten i form av rabattkuponger for produkter mens Apoteket valgte pengene tilbake, sier Suwar Mert.

Leverandørene kjøper en lisens for appen og kan da kontrollere hvordan modellen skal se ut for kundene. I følge Suwar Mert er det fortsatt noen store aktører i systemet.

- Da har vi stasjoner klare i systemet vårt for for eksempel Finland, Danmark, Norge og Tyskland. Mange selskaper har egne pantelån mot kunder, men fordelen med å bruke eksisterende gjenvinningsstasjoner er at du ikke trenger å bruke infrastrukturen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078