23948sdkhjf

Pris på plastposer ga drastisk forbruksnedgang

Elkjøps danske utgave - Elgiganten – opplevde at bruken av plastposer falt med hele 75 prosent etter at de begynte å ta betalt for posene.

Metoden var i grunnen veldig enkel. I stedet for å utlevere bæreposene gratis, begynte den danske kjeden i september i fjor å ta betalt for posene. På ett år har forbruket falt drastisk – til noe som tilsvarer 31 tonn med plast.

- Vi både håpet og trodde på en nedgang i forbruket av plastposer, men nedgangen overgår alle forventninger, og jeg er svært godt fornøyd, sier Peder Stedal, som er adm. dir. hos Elgiganten, til Plastfokus.dk. Han forteller at i stedet for å levere ut om lag to millioner poser over disk i kjedens 38 danske butikker, ble det solgt kun 500.000 poser.

- Selv om forbruket har gått betydelig ned, har vi en fortsatt vei å gå. Vi vet jo at mange kunder fortsatter trenger poser til å bære deres nye produkter hjem, og derfor jobber vi kontinuerlig med å produsere en pose som består av så mye gjenbruksmateriale som mulig. De posene vi bruker i dag, består av ca 50 prosent gjenbruksplast, og vi jobber med å øke denne andelen betydelig, sier Stedal videre.

Selv om det nå er satt en pris på posene, så går ikke pengene rett i kjedens eget store kassaapparat. Overskudd av salget går nemlig til Elgiganten Foundation, skriver Plastfokus.dk. Dette er et fond med donasjoner av teknologi, knowhow eller penger som støtter lokale gode formål rundt i hele Danmark. Formålet er blitt valgt ut av kjedens egne ansatte.

- Når våre kunder kjøper en plastpose er de med på å bidra til et godt formål. Det kan være teknologi eller kompetanse som for eksempel gjør hverdagen på en barneavdeling på ett av landets sykehus enklere eller til et eldresenter for å nevne noen av de gode formålene som pengene går til, sier direktøren avslutningsvis.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078