23948sdkhjf

- Nødvendig å sjøsette 100 nullutslippsfartøy årlig

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

- Skal vi nå målene om 40 prosent reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart innen 2030, må vi sjøsette om lag 100 lav- og nullutslippsfartøy årlig.

Dette skriver Per Wiggo Richardsen i en kronikk på Sysla.no. Han er kommunikasjonsdirektør i DNV GL og med i mediegruppen til Grønt Kystfartsprogram.

Les også: LEGO-byggesett med plast fra sukkerrør

«Gi oss verdens strengeste krav; for da vinner norsk maritim næring», sa Stig Bjørkedal, en av Vard Group sine toppledere nylig da næringen var samlet for å debattere grønn kystfart.

«Ved å møte de strengeste kravene blir vi de aller beste,» sa skipsbyggeren.

Richardsen mener at dette er en skjult sannhet, men en stolt virkelighet, fordi vi har maritime næringer i verdenstoppen. Og næringens mål er å forbli i verdenstoppen.

I kronikken skriver han at det var på Mørekysten man først kunne reise med ferje som gikk på gass. Planer for verdens første ubemannede, helelektriske skip er blitt konkrete. Nettopp Vard i Brevik skal bygge skipet. Tidlig i 2020 skal Yara Birkeland være klar for å frakte mineralgjødsel fra Herøya.

Les også: 16 500 på Scanpack 2018

Sannsynligvis vil også den første hydrogendrevne fergen bli bygget i Norge og satt i drift på et av de mange ferge-sambandene på Vestlandet, skriver Richardsen videre, og peker på at Norge har mange konkurrenter i Europa, i Amerika og i Asia. Alle følger tett med. Norge har et lite forsprang, et forsprang vi ikke har råd til å miste.

Ferske studier fra DNV GL (tidligere Veritas) konkluderer med at det er behov for et stort antall nye skip – globalt, inkludert Norge.

«Våre prognoser sier at det samlede, globale behovet for sjøtransport vil øke med 30 % innen år 2030. Dette er sammenfallende med en nødvendig grønn omstilling av eksiterende og ny flåte», forklarte DNV GLs konsernsjef Remi Eriksen i debatten om grønn kystfart.

Godt over 80 prosent av all varetransport foregår med skip – av flere grunner, men også fordi dette er den mest energieffektive og miljøvennlige transportform.

Les også: Nytt forskningsprosjekt skal gjøre matemballasje mer resirkulerbar

Per Wiggo Richardsen i DNV GL/Grønt Kystfartsprogram.

Likevel, mener Richardsen videre, at teknologiutvikling for reduserte utslipp fra skip er påkrevet.

FNs maritime organisasjon IMO har et klart mål om at de samlede utslipp av CO2 fra shipping skal reduseres med 50 prosent innen 2050. Den målsettingen har Norge vært en av pådriverne for å få på plass.

Men Norge som maritim nasjon har høyere ambisjoner. I Sjøkart for Grønn Kystfart, som den norske næringen selv står bak gjennom Grønt Kystfartsprogram står det:

«Allerede innen 2030 skal klimagassutslipp fra norsk innenriks skipsfart være redusert med 40 %. Innen 2050 skal klimagassutslippene være 0 – null!»

Les også: DNV GL støtter Statnett og ruster for mer vindkraft

«Det norske markedet for grønn skipsfart er allerede til stede og voksende. Et langt større internasjonalt marked for grønne løsninger vil snart være en realitet,» spår Narve Mjøs, programdirektør for Grønt Kystfartsprogram.

Eksemplene om LNG (gass), elektrisitet og hydrogen viser klart at norsk maritim næring har forstått betydningen av grønn konkurransekraft og at næringen er godt posisjonert for det grønne skiftet – ikke bare hjemme, men internasjonalt.

Rivhardsen mener at Norge trenger et CO2-fond for skipsfart, basert på suksessoppskriften fra NOx-fondet. «Vi trenger også konkurransedyktige nett-tariffer for elektrisitet for at landstrøm i større grad skal bli tatt i bruk. Og vi trenger et virkemiddelapparat som også kan adressere systembarrierer.

Men vi trenger ingen flere avgifter. Næringen har allerede langt flere og langt høyere avgifter enn konkurrerende transportformer», skriver han videre i kronikken.

Les også: Økt anvendelse av elektrisitet - fører til redusert behov for energi

Det er et formidabelt taktskifte som må til for å nå klimamålene. Enkelt sagt viser analyser DNV GL har gjennomført at over 100 nye lav- eller null-utslipps skip må sjøsettes hvert år – bare i Norge – for å nå målene om 40 % reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart innen 2030. I 2018 er det omlag 30 som settes på vannet, utdyper han videre, og fortsetter:

«Alle deler med betydning for norsk, maritim næringsutvikling samarbeider gjennom Grønt Kystfartsprogram – rederier, leverandører, verft, akademia, forskning, myndigheter, havner og vareeiere. Dette gjøres for å skape nye tidligmarkeder for norsk, grønn, maritim teknologi. Sette oss i stand til å møte forpliktelser – men like viktig; gi norske aktører et springbrett for å lykkes med å ta store andeler i det fremvoksende internasjonale markedet for grønn skipsfart».

-Målet er like krystallklart som det er ambisiøst: Norge skal bli verdensledende på miljøvennlig og effektiv skipsfart, avslutter Per Wiggo Richardsen i kronikken, som sto hos Sysla.no.

 

Kilde: Kilde: Sysla.no
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Samarbeider for å minske globalt avfall

LO og Virke vil ha fokus på sirkulær økonom

Saltprodusent fjerner plasten

Kongsvinger-bedrift fyller 50 – går mot rekordår

Fra fossil til bio-basert med HMF

Hallingplast AS vant Sivaprisen 2019

Nyhetsbrev

Ny veileder om reduksjon av plast

Online Newspaper Archive

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Avduket kjempe-plastkrabbe

Silikon: Et materiale man kan stole på

Roper varsko om mikroplast i klær

Panteordningen feirer 20 år med rekord

Ukens vits: Tidlig helg

Bli med Plastforum til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Europas største, sprøytestøpte detalj?

Vil samarbeide med næringslivet for å redusere engangsartikler av plast

Polet innfører pant på plastflasker

Korte syklustider

Skreddersydd bionedbrytbar PC

Plastdebatt på Plastteknik: - Hvordan løser man plastproblemene?

Festos pneumatiske griper lærer via AI

Ukens vits: Urettferdig oppsigelse

Norsk plastforslag får store konsekvenser

Må kutte 260 jobber

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

- Sprukne mobilskjermer snart kun et minne

Ukens vits: Ekstra fridag

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Plus Pack: Involvering av de ansatte ga suksess med ny UR-robotarm

WITTMANN robotar: Stor... Större... WX193!

Roboter fra Universal Robots med synssystem for matindustrien

Fleksibel UR10 fra Universal Robots øker produksjonen med robotikk i Orkla Foods Sverige i Kumla

Norner er nå representert i Danmark

Uppstart av ännu en Herbold tvättlinje för plastfilm

Universal Robots kommer til Grimstad

Samarbeidende roboter har for alvor gjort sitt inntog i mindre produksjonsbedrifter

Norner styrker sitt fotavtrykk av polymer FoU-tjenester.

Besøk oss på Control 2019!

Universal Robots: Beregne ROI og tilbakebetalingsperiode for en cobot-investering

Astrup lagerfører hardforkrommet stempelstang og sylinderrør

B-Loony Ltd. øker produktiviteten og reduserer kostnadene med Universal Robots

Møt Norner på K 2019: En verden av pionerer

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

ZEISS utvider seg!

Verktøymakeren AS - 20 år

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Fagdag Obocastulan

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart

Punktering av fem myter om samarbeidende roboter

Prøv den populære barrierekalkulatoren

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Send til en kollega

0.126