23948sdkhjf

- Nødvendig å sjøsette 100 nullutslippsfartøy årlig

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

- Skal vi nå målene om 40 prosent reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart innen 2030, må vi sjøsette om lag 100 lav- og nullutslippsfartøy årlig.

Dette skriver Per Wiggo Richardsen i en kronikk på Sysla.no. Han er kommunikasjonsdirektør i DNV GL og med i mediegruppen til Grønt Kystfartsprogram.

Les også: Modulbaserte brenselcelleløsninger for båter er prinsippgodkjent

«Gi oss verdens strengeste krav; for da vinner norsk maritim næring», sa Stig Bjørkedal, en av Vard Group sine toppledere nylig da næringen var samlet for å debattere grønn kystfart.

«Ved å møte de strengeste kravene blir vi de aller beste,» sa skipsbyggeren.

Richardsen mener at dette er en skjult sannhet, men en stolt virkelighet, fordi vi har maritime næringer i verdenstoppen. Og næringens mål er å forbli i verdenstoppen.

I kronikken skriver han at det var på Mørekysten man først kunne reise med ferje som gikk på gass. Planer for verdens første ubemannede, helelektriske skip er blitt konkrete. Nettopp Vard i Brevik skal bygge skipet. Tidlig i 2020 skal Yara Birkeland være klar for å frakte mineralgjødsel fra Herøya.

Les også: LEGO-byggesett med plast fra sukkerrør

Sannsynligvis vil også den første hydrogendrevne fergen bli bygget i Norge og satt i drift på et av de mange ferge-sambandene på Vestlandet, skriver Richardsen videre, og peker på at Norge har mange konkurrenter i Europa, i Amerika og i Asia. Alle følger tett med. Norge har et lite forsprang, et forsprang vi ikke har råd til å miste.

Ferske studier fra DNV GL (tidligere Veritas) konkluderer med at det er behov for et stort antall nye skip – globalt, inkludert Norge.

«Våre prognoser sier at det samlede, globale behovet for sjøtransport vil øke med 30 % innen år 2030. Dette er sammenfallende med en nødvendig grønn omstilling av eksiterende og ny flåte», forklarte DNV GLs konsernsjef Remi Eriksen i debatten om grønn kystfart.

Godt over 80 prosent av all varetransport foregår med skip – av flere grunner, men også fordi dette er den mest energieffektive og miljøvennlige transportform.

Les også: Klimamålene blir ikke oppfylt

Per Wiggo Richardsen i DNV GL/Grønt Kystfartsprogram.

Likevel, mener Richardsen videre, at teknologiutvikling for reduserte utslipp fra skip er påkrevet.

FNs maritime organisasjon IMO har et klart mål om at de samlede utslipp av CO2 fra shipping skal reduseres med 50 prosent innen 2050. Den målsettingen har Norge vært en av pådriverne for å få på plass.

Men Norge som maritim nasjon har høyere ambisjoner. I Sjøkart for Grønn Kystfart, som den norske næringen selv står bak gjennom Grønt Kystfartsprogram står det:

«Allerede innen 2030 skal klimagassutslipp fra norsk innenriks skipsfart være redusert med 40 %. Innen 2050 skal klimagassutslippene være 0 – null!»

Les også: 16 500 på Scanpack 2018

«Det norske markedet for grønn skipsfart er allerede til stede og voksende. Et langt større internasjonalt marked for grønne løsninger vil snart være en realitet,» spår Narve Mjøs, programdirektør for Grønt Kystfartsprogram.

Eksemplene om LNG (gass), elektrisitet og hydrogen viser klart at norsk maritim næring har forstått betydningen av grønn konkurransekraft og at næringen er godt posisjonert for det grønne skiftet – ikke bare hjemme, men internasjonalt.

Rivhardsen mener at Norge trenger et CO2-fond for skipsfart, basert på suksessoppskriften fra NOx-fondet. «Vi trenger også konkurransedyktige nett-tariffer for elektrisitet for at landstrøm i større grad skal bli tatt i bruk. Og vi trenger et virkemiddelapparat som også kan adressere systembarrierer.

Men vi trenger ingen flere avgifter. Næringen har allerede langt flere og langt høyere avgifter enn konkurrerende transportformer», skriver han videre i kronikken.

Les også: Økt anvendelse av elektrisitet - fører til redusert behov for energi

Det er et formidabelt taktskifte som må til for å nå klimamålene. Enkelt sagt viser analyser DNV GL har gjennomført at over 100 nye lav- eller null-utslipps skip må sjøsettes hvert år – bare i Norge – for å nå målene om 40 % reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart innen 2030. I 2018 er det omlag 30 som settes på vannet, utdyper han videre, og fortsetter:

«Alle deler med betydning for norsk, maritim næringsutvikling samarbeider gjennom Grønt Kystfartsprogram – rederier, leverandører, verft, akademia, forskning, myndigheter, havner og vareeiere. Dette gjøres for å skape nye tidligmarkeder for norsk, grønn, maritim teknologi. Sette oss i stand til å møte forpliktelser – men like viktig; gi norske aktører et springbrett for å lykkes med å ta store andeler i det fremvoksende internasjonale markedet for grønn skipsfart».

-Målet er like krystallklart som det er ambisiøst: Norge skal bli verdensledende på miljøvennlig og effektiv skipsfart, avslutter Per Wiggo Richardsen i kronikken, som sto hos Sysla.no.

 

Kilde: Kilde: Sysla.no
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Selger Aerospace Industrial Maintenance Norway AS til Kongsberg Gruppen

Takk for oss – på papir

Plastforums desemberutgave 2018 ligger snart i postkassene rundt om i landet. Det blir for siste gang. Papirutgaven går inn. Fra nå av er det digital info som gjelder.

Norge skal være foregangsnasjon

Mottar spesialtillatelsen US DOT for gasstransport

To storleverandører fusjonerer

Første sprengladning på SalMars gigantanlegg

Nyhetsbrev

Lanxess øker satsningen på flammehemmere

Online Newspaper Archive

Investeringene på vei opp

Satser i Sør-Afrika

Universal Robots feirer 10 år med coboter

Universal Robots feirer 10-årsjubileum for sitt salg av verdens første lønnsomme samarbeidende roboter - såkalte coboter. Siden starten har selskapet hatt størst global markedsandel av coboter.

Ukens vits: Forvekslede gaver

To interessenter er blitt til én

Nexans tilbyr tjeneste som reduserer risiko og tap

Ny måte å merke subsea-slanger på

BEWi med ny fabrikk i Danmark

To interessenter er blitt til én

Tenker stort i Trøndelag

Ny kontrakt for Nexans Halden

To nye avslag fra Fiskeridirektoratet

Ukens vits: Vektproblemer

Norsk drone skal drive miljøovervåkning for EU

Ikeas morselskap kjøper seg inn i NGR

Rydde marint søppel? Slik får du støtte

Sikret ytterligere kontrakt for norske fabrikker

Ny president i PlasticsEurope

Nå kan fiskekasser i EPS få konkurranse

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Marine Harvest endrer navn

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Borealis firedobler gjenvinningsvolumene innen 2025

Niklas Berntsson ny CEO i Plastal Group

VELOX og Ashland med skandinavisk distribusjonssamarbeid

Nordisk råd med prisutdelinger i Oslo

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurstilbud hos RobotNorge

Månedens tilbud fra Inter-Supply AS

Emballasje for årets julegaver!

Pallevender for de tunge løft

Baca vindsperre

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Masterbatch med kort leveringstid fra Wilh. Willumsen

Hans Claussen AS har nettbutikk - se kompositthuset.no

Bredt sortiment av PEHD på lager i Norge

Høy temperatur spray kontaktlim for den marine industri

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

Polykarbonat plater

Topcoat og Gelcoat - i alle farger (fra 5 kg)

PERSPEX®- Akryl plater lagerføres av ePlast AS i Norge.

POM C Sort fullsortiment av plater på lager

Ampreg 30 - HMS vennlig epoxy fra GURIT

Vinn en ZEISS kikkert

PE IOOO - Materiale med allsidige egenskaper

Vit hva som skjer!

PE 500 et anvendelig materiale

PEEK bolt og plater på lager

ZEISS COMET: Fleksibel og transportabel 3D skanner.

Sandwichpaneler i PP og PEHD fra ePlast AS

Send til en kollega

0.189