23948sdkhjf

- Nødvendig å sjøsette 100 nullutslippsfartøy årlig

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

- Skal vi nå målene om 40 prosent reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart innen 2030, må vi sjøsette om lag 100 lav- og nullutslippsfartøy årlig.

Dette skriver Per Wiggo Richardsen i en kronikk på Sysla.no. Han er kommunikasjonsdirektør i DNV GL og med i mediegruppen til Grønt Kystfartsprogram.

Les også: Sprite-flaskene blir ikke lenger grønne

«Gi oss verdens strengeste krav; for da vinner norsk maritim næring», sa Stig Bjørkedal, en av Vard Group sine toppledere nylig da næringen var samlet for å debattere grønn kystfart.

«Ved å møte de strengeste kravene blir vi de aller beste,» sa skipsbyggeren.

Richardsen mener at dette er en skjult sannhet, men en stolt virkelighet, fordi vi har maritime næringer i verdenstoppen. Og næringens mål er å forbli i verdenstoppen.

I kronikken skriver han at det var på Mørekysten man først kunne reise med ferje som gikk på gass. Planer for verdens første ubemannede, helelektriske skip er blitt konkrete. Nettopp Vard i Brevik skal bygge skipet. Tidlig i 2020 skal Yara Birkeland være klar for å frakte mineralgjødsel fra Herøya.

Les også: Stor etterspørsel for tysk automatisering

Sannsynligvis vil også den første hydrogendrevne fergen bli bygget i Norge og satt i drift på et av de mange ferge-sambandene på Vestlandet, skriver Richardsen videre, og peker på at Norge har mange konkurrenter i Europa, i Amerika og i Asia. Alle følger tett med. Norge har et lite forsprang, et forsprang vi ikke har råd til å miste.

Ferske studier fra DNV GL (tidligere Veritas) konkluderer med at det er behov for et stort antall nye skip – globalt, inkludert Norge.

«Våre prognoser sier at det samlede, globale behovet for sjøtransport vil øke med 30 % innen år 2030. Dette er sammenfallende med en nødvendig grønn omstilling av eksiterende og ny flåte», forklarte DNV GLs konsernsjef Remi Eriksen i debatten om grønn kystfart.

Godt over 80 prosent av all varetransport foregår med skip – av flere grunner, men også fordi dette er den mest energieffektive og miljøvennlige transportform.

Les også: Produksjonen av fornybar polypropen skyter fart

Per Wiggo Richardsen i DNV GL/Grønt Kystfartsprogram.

Likevel, mener Richardsen videre, at teknologiutvikling for reduserte utslipp fra skip er påkrevet.

FNs maritime organisasjon IMO har et klart mål om at de samlede utslipp av CO2 fra shipping skal reduseres med 50 prosent innen 2050. Den målsettingen har Norge vært en av pådriverne for å få på plass.

Men Norge som maritim nasjon har høyere ambisjoner. I Sjøkart for Grønn Kystfart, som den norske næringen selv står bak gjennom Grønt Kystfartsprogram står det:

«Allerede innen 2030 skal klimagassutslipp fra norsk innenriks skipsfart være redusert med 40 %. Innen 2050 skal klimagassutslippene være 0 – null!»

Les også: TESS med tøffe bærekraftskrav til leverandører

«Det norske markedet for grønn skipsfart er allerede til stede og voksende. Et langt større internasjonalt marked for grønne løsninger vil snart være en realitet,» spår Narve Mjøs, programdirektør for Grønt Kystfartsprogram.

Eksemplene om LNG (gass), elektrisitet og hydrogen viser klart at norsk maritim næring har forstått betydningen av grønn konkurransekraft og at næringen er godt posisjonert for det grønne skiftet – ikke bare hjemme, men internasjonalt.

Rivhardsen mener at Norge trenger et CO2-fond for skipsfart, basert på suksessoppskriften fra NOx-fondet. «Vi trenger også konkurransedyktige nett-tariffer for elektrisitet for at landstrøm i større grad skal bli tatt i bruk. Og vi trenger et virkemiddelapparat som også kan adressere systembarrierer.

Men vi trenger ingen flere avgifter. Næringen har allerede langt flere og langt høyere avgifter enn konkurrerende transportformer», skriver han videre i kronikken.

Les også: Nestlé med krafttak mot plastavfall

Det er et formidabelt taktskifte som må til for å nå klimamålene. Enkelt sagt viser analyser DNV GL har gjennomført at over 100 nye lav- eller null-utslipps skip må sjøsettes hvert år – bare i Norge – for å nå målene om 40 % reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart innen 2030. I 2018 er det omlag 30 som settes på vannet, utdyper han videre, og fortsetter:

«Alle deler med betydning for norsk, maritim næringsutvikling samarbeider gjennom Grønt Kystfartsprogram – rederier, leverandører, verft, akademia, forskning, myndigheter, havner og vareeiere. Dette gjøres for å skape nye tidligmarkeder for norsk, grønn, maritim teknologi. Sette oss i stand til å møte forpliktelser – men like viktig; gi norske aktører et springbrett for å lykkes med å ta store andeler i det fremvoksende internasjonale markedet for grønn skipsfart».

-Målet er like krystallklart som det er ambisiøst: Norge skal bli verdensledende på miljøvennlig og effektiv skipsfart, avslutter Per Wiggo Richardsen i kronikken, som sto hos Sysla.no.

 

Kilde: Kilde: Sysla.no
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Svart plast byttes ut for miljøet

Fra taktekkerbransjen til plastindustri, VVS og V/A

Begrenset koronaeffekt på halvfabrikat i plast

Norsk plastbransje lite rammet av koronapandemien

Aluminium armert med resirkulert PET

Overflatemesse blir hel-nordisk

Nyhetsbrev

Ukas vits: Dekknavn

Sprite-flaskene blir ikke lenger grønne

Stor etterspørsel for tysk automatisering

Protec Scandinavia AS etablerer seg i Sverige

Vil ta måneder å rydde opp

Rydder plast i havna med droner

Europas plastgjenvinning i fare

Ukas vits: Gravid

Havskilpadde med 100 plastbiter inni seg

Foreslår internasjonalt forbud mot ny miljøgift

Europas og USAs BNP kan falle med 8 prosent

Ber om 65 millioner i krisehjelp

Plast medvirkende årsak til tapt dyreliv i fjorden

Kystverket ønsker tips fra publikum

Dystre utsikter for bilindustriens underleverandører

Engangsplastposer lider under koronakrisen

Plast får en renessanse under koronakrisen

Gift i resirkulerte plastleker

Utvider investeringen i polyesterplast

Ukens vits: Hos legen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Avfallsbeholder fra IDEA Kompetanse

POM-C BLÅ - perfekt for næringsmiddelindustrien

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

Sveisetrådkniv for PVC og linoleum

3D Scanning Systems - Innovative Solutions for 3D digitizin

Lindberg & Lund AS utvider med en ny avdeling

Produksjon av bilinteriør med trykkregulert vakuumteknologi

Vakuumsystemer for behandling av COVID-19-pasienter i Brasil

Lindberg & Lund AS med LIoyds godkjenning for Araldite 2015-

Improve your metrology skills, also @home.

Vi har blitt medlem i Næringsklyngen NCMT

Visste du at...

Rask levering på vårt store utvalg av gummiduk produkter

Betydelig fordel med tørr vakuumteknologi ved ekstrudering

Hastelevering av vakuumpumper til amerikansk helsevesen

Are you working from home?

Increase efficiency in the lab!

Kunnskapsbase for 50% gjenvinning av plast

Would you like to elevate your metrology skills from home?

Vakuumsystem levert til provisorisk akuttsykehus i Madrid

Norsk Katapult hjelper bedrifter med støtteordninger

I kampen mot koronaviruset: Tett samarbeid redder liv

Send til en kollega

0.125