«Future of The Fjords» ble Årets skip

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Passasjerskipet «Future of The Fjords,» bygget av Brødr. Aa for rederiet The Fjords, er kåret til Ship of the Year. Prisen ble delt ut i Hamburg av ambassadør Petter Ølberg under SMMs første dag.

Det er Skipsrevyen som deler ut denne prisen, og i år skjedde altså utdelingen av prisen på SMM-messen i Hamburg tirsdag. Det er andre gang at de nye sightseeing katamaranene fra Brødr. Aa kåres til Årets skip. Båtene er i karbonfiber.

Les også: Verdens første helektriske fartøy på plass i Flåm

- En innovativ vinner som viser frem det beste av hva norskutviklet grønn skipsteknologi kan få til, sier ansvarlig redaktør i Skipsrevyen Gustav- Erik Blaalid. Det er på fagbladets hjemmeside at redaktøren sier dette.

Ifølge Skipsrevyen.no er «Future of The Fjords» en helelektrisk norskutviklet og -bygget passasjerkatamaran. Det 42 meter lange fartøyet er bygget i karbonfiber, og har et helelektrisk fremdriftssystem bestående av to elektriske motorer på 450 kW hver. Skipet trafikkerer Nærøyfjorden, og bidrar dermed til null utslipp i verdensarvfjorden.

Ship of the Year-juryen består av administrerende direktør  i Norges Rederiforbund, Harald Solberg; maritim bransjesjef i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll; og administrerende direktør i Norske Skipsverft, Asle Strønen.

-Vi er utrolig glade, overrasket og stolte over å vinne Ship of The Year for «Future of the Fjords», sier administrerende direktør Rolf Sandvik  i The Fjords i en kommentar til Skipsrevyen.no. Han legger til at Ship of the Year er selskapet anerkjennelse for den fantastiske jobben som alle fagfolkene som har jobbet med dette har fått til.

Juryen fremhever at i tillegg til helelektrisk drift suppleres fartøyet med  det strategisk konseptet PowerDock. PowerDocken er en effektiv batteribank på 2,4 MW som kan fungere som strømlader for flere typer fartøy, i tillegg kan den ta imot kloakk og gråvann. «Future of The Fjords» kombinert med PowerDock illustrerer det gjennomarbeidede, konseptuelle arbeidet utviklerne har gjort for igjen å løfte bærekraftig sjøverts persontransport til nye teknologiske høyder.

Juryens begrunnelse:

Juryen anerkjenner M/S «Future of The Fjords» som et helhetlig konsept hvor innovativ fartøysutvikling går hånd i hånd med en gjennomført strategi for å gjøre det helelektriske fartøyskonseptet mulig også ved andre lokasjoner. PowerDocken løser et potensielt hinder for å gjøre flere grisgrendte strøk tilgjengelig for elektriske fartøysoperasjoner, og eliminerer behovet for landbaserte og kostbare ladestasjoner. Problematikken omkring infrastruktur synes løst på en forbilledlig måte. Samspillet båt+batteribank sikrer reelle nullutslippsoperasjoner (verken til luft eller sjø, samt no noise). Slik sett vurderes konseptet (fartøy + batteribank med tankkapasitet) av juryen som en akselerator for det grønne skiftet. Juryen gir uttrykk for stor anerkjennelse til partene som har utviklet, og faktisk gjennomført, et teknologisk og økonomisk løft som det «Future of The Fjords» og PowerDocken innebærer. Juryen kommer dermed til den konklusjon at byggenummer 291 fra Brødrene Aa AS til The Fjords DA innfrir de forventninger man skal stille til Ship of the Year. Samlet sett vurderes kombinasjonen av futuristisk fartøysteknologi og innovasjonsnivået i batteribanken som utløsende for valg at M/S «Future of The Fjords» som Ship of the Year 2018.

 

Kilde: Kilde: Skipsrevyen.no


Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Hexagon Ragasco har nådd en ny milepæl

Borche sprøytestøpemaskiner til Norge

Aquadome-rettssaken startet

- Skal gjøre mitt beste i Yrkes-EM

Ukens vits: Den ansvarsfulle medarbeideren

Ekornes er tatt av børs – minoritesaksjonærene tvangsutløses

Nyhetsbrev

Kjempebehov for fagarbeidere

Online Newspaper Archive

Allerede 80 % fullt på Nor-Shipping

Imponerende investeringer hos Bergen Plastics

Bygger demobil med gjenvunnet husholdningsplast

Nexeo og Distrupol under samme paraply

Piratkopier kan gi store skader

De kan forårsake ødelagte maskiner som fører til produksjonsstans og dermed tap av penger. I verste fall kan de til og med føre til personskader. Det handler om falske produkter til for eksempel reservedeler til maskiner eller kulelagre. Problemet er kjent også i plastindustrien.

Fjerner plast fra sixpacken

Selges ikke Braskem likevel?

Vil bygge vindkraft-anlegg i USA

Havbruksdagen åpnes av fiskeriministeren

Elektriske fly like om hjørnet?

RPC-konsernet vurderes solgt!

Økt anvendelse av elektrisitet - fører til redusert behov for energi

Økt anvendelse av elektrisitet og dermed mer effektiv utnyttelse av energi, vil bidra til at verdens energibehov kommer til å falle fra midten av 2030 tallet til tross for at stadig flere får tilgang til energi.

- Norge langt bak på bruk av roboter

Norge har med sine mange små og mellomstore virksomheter enda til gode å forstå hvor stor forskjell en liten robot kan gjøre, selv i en mindre produksjon. Derfor har Universal robots, den danske frontløper for samarbeidende roboter, ansatt Julius Skulstad.

Klimamålene blir ikke oppfylt

Over 3 000 bedrifter søkte SkatteFUNN

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Avery Dennison inngår miljøsamarbeid med Plasticity

Velox er kjøpt av IMCD

Ukens vits: Den filosofiske fiskerkona

Med nytt navn skal polymer-spesialist åpne flere markeder

Vurderer vindpark på Snorre og Gullfaks

ABB er med på «å forandre verden»

Bygger kompetansesenter for biokompositter

Ny storhandel kan være på gang…

Ukens vits: Gøy med muskler

Milliongave til frivillig innsats mot plastforsøpling

Bedrifter: Få råd og veiledning til innovasjonsprosjekter

Nordmenn frykter ikke robotene

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.239