23948sdkhjf

«Future of The Fjords» ble Årets skip

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Passasjerskipet «Future of The Fjords,» bygget av Brødr. Aa for rederiet The Fjords, er kåret til Ship of the Year. Prisen ble delt ut i Hamburg av ambassadør Petter Ølberg under SMMs første dag.

Det er Skipsrevyen som deler ut denne prisen, og i år skjedde altså utdelingen av prisen på SMM-messen i Hamburg tirsdag. Det er andre gang at de nye sightseeing katamaranene fra Brødr. Aa kåres til Årets skip. Båtene er i karbonfiber.

Les også: Verdens første helektriske fartøy på plass i Flåm

- En innovativ vinner som viser frem det beste av hva norskutviklet grønn skipsteknologi kan få til, sier ansvarlig redaktør i Skipsrevyen Gustav- Erik Blaalid. Det er på fagbladets hjemmeside at redaktøren sier dette.

Ifølge Skipsrevyen.no er «Future of The Fjords» en helelektrisk norskutviklet og -bygget passasjerkatamaran. Det 42 meter lange fartøyet er bygget i karbonfiber, og har et helelektrisk fremdriftssystem bestående av to elektriske motorer på 450 kW hver. Skipet trafikkerer Nærøyfjorden, og bidrar dermed til null utslipp i verdensarvfjorden.

Ship of the Year-juryen består av administrerende direktør  i Norges Rederiforbund, Harald Solberg; maritim bransjesjef i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll; og administrerende direktør i Norske Skipsverft, Asle Strønen.

-Vi er utrolig glade, overrasket og stolte over å vinne Ship of The Year for «Future of the Fjords», sier administrerende direktør Rolf Sandvik  i The Fjords i en kommentar til Skipsrevyen.no. Han legger til at Ship of the Year er selskapet anerkjennelse for den fantastiske jobben som alle fagfolkene som har jobbet med dette har fått til.

Juryen fremhever at i tillegg til helelektrisk drift suppleres fartøyet med  det strategisk konseptet PowerDock. PowerDocken er en effektiv batteribank på 2,4 MW som kan fungere som strømlader for flere typer fartøy, i tillegg kan den ta imot kloakk og gråvann. «Future of The Fjords» kombinert med PowerDock illustrerer det gjennomarbeidede, konseptuelle arbeidet utviklerne har gjort for igjen å løfte bærekraftig sjøverts persontransport til nye teknologiske høyder.

Juryens begrunnelse:

Juryen anerkjenner M/S «Future of The Fjords» som et helhetlig konsept hvor innovativ fartøysutvikling går hånd i hånd med en gjennomført strategi for å gjøre det helelektriske fartøyskonseptet mulig også ved andre lokasjoner. PowerDocken løser et potensielt hinder for å gjøre flere grisgrendte strøk tilgjengelig for elektriske fartøysoperasjoner, og eliminerer behovet for landbaserte og kostbare ladestasjoner. Problematikken omkring infrastruktur synes løst på en forbilledlig måte. Samspillet båt+batteribank sikrer reelle nullutslippsoperasjoner (verken til luft eller sjø, samt no noise). Slik sett vurderes konseptet (fartøy + batteribank med tankkapasitet) av juryen som en akselerator for det grønne skiftet. Juryen gir uttrykk for stor anerkjennelse til partene som har utviklet, og faktisk gjennomført, et teknologisk og økonomisk løft som det «Future of The Fjords» og PowerDocken innebærer. Juryen kommer dermed til den konklusjon at byggenummer 291 fra Brødrene Aa AS til The Fjords DA innfrir de forventninger man skal stille til Ship of the Year. Samlet sett vurderes kombinasjonen av futuristisk fartøysteknologi og innovasjonsnivået i batteribanken som utløsende for valg at M/S «Future of The Fjords» som Ship of the Year 2018.

 

Kilde: Kilde: Skipsrevyen.no


Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Industri Futurum – Fremtiden produsert i Norge

Navlestrengskabler i 25 år

Nexans Rognan utvider Indonesias informasjonsmotorvei

Gazechim blir ny distributør for Polynt-Reichhold

Marine Harvest endrer navn

Sverdrup-kontrakt til «Kabel’n» i Drammen

Nyhetsbrev

Brødr. Aa bygger elferge til Oslo

Online Newspaper Archive

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

SINTEF-rapport: Stort vekstpotensiale for havnæringer

Hexagon kjøper hele Agility Fuel Solutions

Størst stillingsvekst for olje og maritim sektor

Kakefest på ferja

Ny hydrogen-lab åpner for grønnere lakseproduksjon

TEKMAR 2018: Fiskevelferd 2.0

Debatt om ekstrem og grensesprengende broteknologi

Rasmus Hansson skal lede Handelens Miljøfond

Sprøytestøpte komposittdetaljer i store volumer til kresen bilindustri

God tall fra Kongsberg

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Plast blir stadig viktigere for Astrup

Og det er det som kalles "industriplast" hos Astrup, som øker mest. F.eks. til offshore- og subsea-applikasjoner - der plast ofte er langt mer egnet enn metaller takket være varighet, lav vekt og uten korrosjon..

Ukens vits: Byggefeil

Borealis firedobler gjenvinningsvolumene innen 2025

Niklas Berntsson ny CEO i Plastal Group

VELOX og Ashland med skandinavisk distribusjonssamarbeid

Nordisk råd med prisutdelinger i Oslo

Ukens vits: Livslang læring

Sjefsbytte i JEC

Tok navnet Nouryon

Blir toppsjef i Solvay

Uro over økende mangel på PA66

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Ukens vits: Den triste slakteren

Sverige etablerer internasjonal standardiseringsgruppe for gjenvinning av plast

LEGO-byggesett med plast fra sukkerrør

VIDEO: Framtidens oljeutvinning?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.544