23948sdkhjf

Reparerer oljerørledninger subsea med epoksy

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Fuglesangs AS og 3X Engineering har utviklet en helt ny teknologi hvor man reparerer rør og strukturer under vann, nå også i kjøligere vann. Nyvinningen ble vist på ONS-messen og det var stor interesse for den nye teknologien.

Fuglesangs har spesialisert seg på pumper og pumpesystem til både hav- og landbasert industri. Nå har den tradisjonsrike bedriften fått med Equinor til å kvalifisere denne nye måten å reparere rør og strukturer under vann på ved hjelp påføring av en ekstremt sterkt eposky, armert med Kevlar.

Les også: Danske NKT fikk milliard-tildeling

Etter flere år med utviklingsarbeid kunne Fuglesangs og 3X Engineering endelig presentere den nye teknologien på ONS tirsdag i denne uken. Teknologien gjør det mulig å reparere rør under vann på en helt ny og langt mer sikker måte enn tidligere – kalt subsea wrapping. En del av nyvinningen er at det er utviklet en hydraulisk maskin for selve wrappingen

Det var stor interesse for presentasjonen på ONS-messen tirsdag.

- Vi fikk en rekke positive tilbakemeldinger på det vi presenterte, og skal ta tak i ting som vi skal jobbe videre med framover, sier fjerde generasjon Fuglesang, styreleder og primus motor for prosjektet, Hans Peter Fuglesang.

- Jeg vil påstå at dette at dette er noe helt nytt innen rørreparasjon under vann. Vi har etter flere år med utvikling nå kommet så lang at vi har reparert rør og strukturer på Oseberg Syd-plattformen. Nå står Oseberg Øst for tur. Flere andre større operatører i Nordsjøen har meldt sin interesse, legger han til

Les også: Vurderer vindpark på Snorre og Gullfaks

Den nye teknologien går under navnet subsea wrapping. Fuglesang kan fortelle at prosjektet snart har vart i tre år, men at oljekrisen satte en midlertidig stopper for det. Nå har man imidlertid fått det oppe og går igjen.

- Vi kom i 2014 i kontakt med en 3X Engineering i Monaco som var i ferd med å utvikle epoxyen vi trenger for å kunne gjøre arbeid under vann. Det viste seg imidlertid at det ble utfordringer med vedheftet, som ikke var godt nok i kaldt vann. Nå kan vi i samarbeid med 3X Engineering si at vi har funnet riktig formel på teknologien, og er altså i ferd med å starte arbeidet på flere plattformer, sier Hans Peter Fuglesang.

- Med denne nye teknologien løser vi problemer som man ikke har kunnet løse tidligere, sier styrelederen i Fuglesangs videre. Han kaller den nye teknologien et stort framskritt for undersjøisk rør- og struktur-reparasjoner, og sier at den nye metoden både er sikrere, bedre og mer bærekraftig enn tidligere måter å reparere rør og strukturer under vann på. Dykkerne må igjennom en dags trening på land for å gjennomføre jobben. Equinor har investert mye penger i å kvalifisere teknologien og er glade for at reparasjoner på 3 caissoner på Oseberg Syd har vært vellykket gjennomført i sommer. Reparasjonene Gjøres i henhold til ISO- og ASME-Standarder.

- Subsea wrapping er en enkel teknologi i forhold til de alternative som vi har hatt til i dag når det gjelder reparasjon og korrosjonsbeskyttelse av rør og strukturer under vann. I tillegg vil det spare oljeselskapene store summer fordi man ikke trenger å stanse produksjonen på plattformene over lang tid. I tillegg er det også et positivt sikkerhetsaspekt ved denne måten å reparere under vann på. Strukturen blir styrket og det er mer miljøvennlig og en grønn måte å jobbe på. Epoxyen vi bruker tilfredsstiller selvsagt alle miljøkrav med god margin, og det samme gjør vedheftet og holdbarheten, noe som gir forlenget levetid på flere av plattformene, sier Fuglesang.

Han tror markedet er stort for denne nye typen teknologi, og flere meldte sin interesse for teknologien på ONS-messen da selskapet presenterte den.



Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

LetSea etablerer havbrukssenter på Dønna

Beste stands på OTD

Bred optimisme i industrien

- Nødvendig å sjøsette 100 nullutslippsfartøy årlig

- Skal vi nå målene om 40 prosent reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart innen 2030, må vi sjøsette om lag 100 lav- og nullutslippsfartøy årlig.

Sjefsbytte i JEC

Tok navnet Nouryon

Nyhetsbrev

Blir toppsjef i Solvay

Online Newspaper Archive

Uro over økende mangel på PA66

Tre gram lim nok for å trekke et tog!

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Mye skjer denne uken

Avslag for FjordMAX

Regjeringen øker fokuset på havet

Nye tanker innen fiskeoppdrett

Ukens vits: Rot i regnskapet

Stort potensial for vindkraft i Norge

Enda en bilprodusent velger Hexagon-løsning

Miljømesse kommer for første gang til Norge denne uken

Dette skjer når Building Green-messen inntar Gamle Museet i Oslo 17. og 18. oktober.

Scanpack - fullbooket på alle bauger og kanter

Toralf Hustveit går til jobb i Norner

Ukens vits: Den triste slakteren

Skal bygge kjempeanlegg for propylen i Belgia

Danske NKT fikk milliard-tildeling

"Ildsjel-pris" til Brødrene Aa

Sverige etablerer internasjonal standardiseringsgruppe for gjenvinning av plast

LEGO-byggesett med plast fra sukkerrør

VIDEO: Framtidens oljeutvinning?

Industridesign og økt verdiskaping i ekspressfart

Fagbrev som verktøymakere

Satser stort på fornybar energi

Mikrober som nedbryter plast

- Skal gjøre mitt beste i Yrkes-EM

Ukens vits: Den ansvarsfulle medarbeideren

Imponerende investeringer hos Bergen Plastics

Nexeo og Distrupol under samme paraply

Selges ikke Braskem likevel?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.486