23948sdkhjf

Modulbaserte brenselcelleløsninger for båter er prinsippgodkjent

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

HYON AS, som er et joint venture-selskap eid av Hexagon Composites ASA, Nel ASA og PowerCell Sweden AB, har mottatt verdens første prinsippgodkjenning fra DNV GL for modulbaserte brenselcelleløsninger til bruk i maritimt miljø.

I en pressemelding fra de tre selskapene står det at dette er en viktig milepæl for bruken av brenselcelleoppløsninger til båter. For Hexagon Composites ser man selvfølgelig dette som en økt mulighet for bruk av lette høytrykksbeholdere for hydrogen.

Les også: Hexagon kjøper hele Agility Fuel Solutions

Godkjenningen fra DNV GL bygger på MSC 100-brenselcellen fra PowerCell og den åpner for generell bruk av brenselceller i skip. JV-selskapet har dermed ferdige og godkjente modulariserte løsninger for brenselceller om bord. Dette skal inkludere alle nødvendige sikkerhets- og tilkoblingssystemer.

Løsningene kan installeres over eller under dekk og omfatter skip med behov for el.kraft fra 100kW opp til containerskip i megawatt-klassen.

HYON/PowerCell-løsningen skal være betydelig mindre og lettere enn marine kraftgeneratorer som går på diesel eller gass som drivstoff.

– Med godkjenningen demonstrerer vi overfor markedet at det finnes sikre løsninger for å ha hydrogen og brenselceller ombord på alle typer skip. Dette er en milepæl for å tenke nytt, sier sier adm. direktør i HYON, Tomas Tronstad i en kommentar til godkjennelsen fra DNV GL.

Les også: - Nødvendig å sjøsette 100 nullutslippsfartøy årlig

HYON bruker PowerCell som leverandør av brenselceller. Disse skal, ifølge Hexagon Composites, være verdensledende hva gjelder energitetthet og lav vekt.

I maritime applikasjoner vil brenselcellen MS-100, med elektrisk effekt på 100kW, være selve byggeklossen.

Den internasjonale shippingorganisasjonen IMO har besluttet at halvparten av utslippene fra skip skal være borte innen 2050. Og presset fra myndigheter over hele verden til reduserte utslipp er stort. Det maritime markedet blir dermed et attraktivt marked for hydrogenteknologi.

Hexagon Composites understreker at prosjekter som ønsker å benytte hydrogenteknologi er godt i gang for ferger og høyhastighetsfartøyer. De legger til at trafikk i nærmiljøet, inkludert cruiseskip med faste anløp, arbeidsbåter og offshorefartøyer er andre eksempler på skipssegmenter der hydrogen og brenselceller vil passe godt.



Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

SINTEF-rapport: Stort vekstpotensiale for havnæringer

Hexagon kjøper hele Agility Fuel Solutions

Størst stillingsvekst for olje og maritim sektor

Kakefest på ferja

Nyhetsbrev

Ny hydrogen-lab åpner for grønnere lakseproduksjon

Online Newspaper Archive

TEKMAR 2018: Fiskevelferd 2.0

Debatt om ekstrem og grensesprengende broteknologi

Rasmus Hansson skal lede Handelens Miljøfond

Sprøytestøpte komposittdetaljer i store volumer til kresen bilindustri

God tall fra Kongsberg

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Plast blir stadig viktigere for Astrup

Og det er det som kalles "industriplast" hos Astrup, som øker mest. F.eks. til offshore- og subsea-applikasjoner - der plast ofte er langt mer egnet enn metaller takket være varighet, lav vekt og uten korrosjon..

Ukens vits: Byggefeil

Borealis firedobler gjenvinningsvolumene innen 2025

Niklas Berntsson ny CEO i Plastal Group

Leverer tankene til den første tankstasjonen for hydrogen i Nederland

Tester brenselscellers potensial for fremdrift av fartøyer

Gode kvartalstall for Akva Group

16 500 på Scanpack 2018

Norge og Borealis utvider sitt havengasjement i prosjektet STOP

Hexagon kjøper testteknologi

Vil ta grep for å kutte plast i sprengteinmasser

VELOX og Ashland med skandinavisk distribusjonssamarbeid

Nordisk råd med prisutdelinger i Oslo

Ukens vits: Livslang læring

Sjefsbytte i JEC

Tok navnet Nouryon

Blir toppsjef i Solvay

Uro over økende mangel på PA66

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Ukens vits: Den triste slakteren

Sverige etablerer internasjonal standardiseringsgruppe for gjenvinning av plast

LEGO-byggesett med plast fra sukkerrør

VIDEO: Framtidens oljeutvinning?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.527