Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

Snart skal prototypen for verdens første førerløse ferge være ferdig utviklet i Trondheim. Forskerne melder om stor interesse og øyner et teknologieventyr.

Etterhvert som byene vokser melder behovet seg for flere tverrforbindelser over elver og kanaler. Men broer er dyre og sperrer for båttrafikk.

En førerløs og selvgående ferge som ”ser” kajakkpadlere og båter, og som dukker opp akkurat når du trenger den, kan bli en genial erstatter for gangbroer.

Hovedansvaret for Autoferry-prosjektet så langt, har Institutt for elektroniske systemer, Institutt for teknisk kybernetikk og Institutt for marin teknikk ved NTNU. De har bygd og testet en prototype av en førerløs, elektrisk ferge.Det melder magasinet Gemini, som utgis av Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet NTNU og Sintef.

Nå skal de finpusse på antikollisjonsegenskapene til fergen og lære den situasjonsforståelse.
Kan øke livskvaliteten for folk i by

NTNU har i mange år jobbet med styringssystemer for autonome fartøy, men å lære en datamaskin å forutse bevegelser og lese et komplekst trafikkbilde på detaljnivå, er nytt.

– Dette er en høyteknologisk vri for å skape tverrforbindelser over vannet. Vi tenker at de utslippsfrie fergene kan bidra til å øke livskvaliteten til byboere, sier Egil Eide. Han er førsteamanuensis ved Institutt for elektroniske systemer og operativ ansvarlig for den førerløse ferga.

Les også: Ønsker prøveprosjekt for elektrisk vei

– Førerløse ferger kan eksempelvis være med på å muliggjøre utvikling av områder som tidligere ikke var knyttet til byene på grunn av mangel på infrastruktur.

Den første førerløse fergen skal etter planen krysse kanalen i Trondheim mellom Ravnkloa og Vestre kanalhavn. Avstanden er på litt under 100 meter og overfarten tar bare et minutt, men vil spare gående for en 10-15 minutters gåtur.

Les også: SINTEF etablerer fond for nystartede bedrifter

Prototypen på ferga har blitt testet i kanalen, med gode resultater.

Fergen skal kunne ta minimum 12 passasjerer, samt sykler og barnevogner. Den skal lades i dokkingstasjonene samtidig som den setter av eller tar på nye passasjerer.
Sikkerhet med flere sensorer

Fase én av prosjektet gikk ut på å monitorere båttrafikken i kanalen. I fase to ble en ferge i halv skala (5 meter) bygget og fremdriftssystem, batterier og ladesystem testes. Det blir også jobbet med å utvikle navigasjonssystem og automatisk dokking, samt testing av anti-kollisjonssensorer.
Mer om: førerløs | NTNU | sintef


Hold deg opdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Plastforum i sommermodus

Kjøper Rolls-Royce Marine for 5,3 milliarder kroner

Biobe solgt til BEWi

De største komposittbeholderne i verden

Vinner stor kontrakt på sjøkabel for Equinor

Abyss etablerer nytt teknologiselskap

Nyhetsbrev

Pipelife kjøper Isoterm AS

Online Newspaper Archive

Ukens vits: I disse fotball VM-tider

- Mer forskning avgjørende for Norge som havnasjon

Dette blir oppgavene til Senter for oljevern og marint miljø

Leverer tankene til det første hydrogenfartøyet i USA

Gigantisk landbasert oppdrett i ny video

Ønsker prøveprosjekt for elektrisk vei

Ukens vits: Brannprat

Handelens Miljøfond starter opp 15. august

Etterlyser ny definisjon av bærekraft

Modulbaserte brenselcelleløsninger for båter er prinsippgodkjent

Ny Europa-rekord for gjenvinning av PVC

Lanserer verktøy for samarbeid mellom næringer og studenter

Oppjustert krav til andel fornybar energi

Hemmeligheten bak kunstig intelligens

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

Installerer unikt solcellesystem på busser

Lager 117 megawatt solkraft

Bygger stort visningssenter for havbruk

Stadig flere solceller på norske hustak

Rolls-Royce kan kutte mange stillinger fredag

VPI solgt til irsk selskap

Tester ut ny tidevannsteknologi

Oppdatert om rør-i-rør

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.16