23948sdkhjf

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

Snart skal prototypen for verdens første førerløse ferge være ferdig utviklet i Trondheim. Forskerne melder om stor interesse og øyner et teknologieventyr.

Etterhvert som byene vokser melder behovet seg for flere tverrforbindelser over elver og kanaler. Men broer er dyre og sperrer for båttrafikk.

En førerløs og selvgående ferge som ”ser” kajakkpadlere og båter, og som dukker opp akkurat når du trenger den, kan bli en genial erstatter for gangbroer.

Hovedansvaret for Autoferry-prosjektet så langt, har Institutt for elektroniske systemer, Institutt for teknisk kybernetikk og Institutt for marin teknikk ved NTNU. De har bygd og testet en prototype av en førerløs, elektrisk ferge.Det melder magasinet Gemini, som utgis av Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet NTNU og Sintef.

Nå skal de finpusse på antikollisjonsegenskapene til fergen og lære den situasjonsforståelse.
Kan øke livskvaliteten for folk i by

NTNU har i mange år jobbet med styringssystemer for autonome fartøy, men å lære en datamaskin å forutse bevegelser og lese et komplekst trafikkbilde på detaljnivå, er nytt.

– Dette er en høyteknologisk vri for å skape tverrforbindelser over vannet. Vi tenker at de utslippsfrie fergene kan bidra til å øke livskvaliteten til byboere, sier Egil Eide. Han er førsteamanuensis ved Institutt for elektroniske systemer og operativ ansvarlig for den førerløse ferga.

Les også: Norsk-Tysk Forum: Fagkompetanse og industri 4.0

– Førerløse ferger kan eksempelvis være med på å muliggjøre utvikling av områder som tidligere ikke var knyttet til byene på grunn av mangel på infrastruktur.

Den første førerløse fergen skal etter planen krysse kanalen i Trondheim mellom Ravnkloa og Vestre kanalhavn. Avstanden er på litt under 100 meter og overfarten tar bare et minutt, men vil spare gående for en 10-15 minutters gåtur.

Les også: SINTEF etablerer fond for nystartede bedrifter

Prototypen på ferga har blitt testet i kanalen, med gode resultater.

Fergen skal kunne ta minimum 12 passasjerer, samt sykler og barnevogner. Den skal lades i dokkingstasjonene samtidig som den setter av eller tar på nye passasjerer.
Sikkerhet med flere sensorer

Fase én av prosjektet gikk ut på å monitorere båttrafikken i kanalen. I fase to ble en ferge i halv skala (5 meter) bygget og fremdriftssystem, batterier og ladesystem testes. Det blir også jobbet med å utvikle navigasjonssystem og automatisk dokking, samt testing av anti-kollisjonssensorer.
Mer om: førerløs | NTNU | sintef
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Jotun prøver ut spann av resirkulert plast

Styrker den totale TPE-kapasiteten

KRaiburg TPE øker produksjonskapasiteten med 35 prosent i Malaysia.

Mye plast langs norskekysten

Ny teknologi og fortsatt vekst i havbruk

Nye transportbånd fra Continental i oppdrettsnæringen

To eks-ansatte saksøkt av Umoe Mandal

Nyhetsbrev

Wacker ruster opp til ytterligere 40.000 årstonn

Online Newspaper Archive

Sabic med kjemisk gjenvinningsprosjekt

Ukens vits: Lønnsproblemer

Gjerdeløst geitebeite får utmerkelse

TESS passerte tre milliarder i fjor

Lysende bistandsdesign får utmerkelse

Plast-utfordring for nytt avfallssystem

Skal få flere i jobb

- Etterspørselen etter plast vil øke

Nedetid for portalen

Hexagon med ny hydrogen-kontrakt

Forskningsrådet trenger nye styrekandidater

Norner har fått ny forskningsdirektør

Nytt robot-samarbeid gir globale fordeler

Øker PP-kapasiteten i Europa

Nye maskiner skal øke bruken av biomaterialer i kompositt

Dykkerklubb fikk plast-ryddepris

Ukens vits: Sent ute

Risør Plast under avvikling

Plastavfall blir til nye skolestoler i Helgeland

Fikk støtte til to nullutslippsprosjekter for maritim transport

Ukens vits: Forvekslede gaver

To interessenter er blitt til én

To nye avslag fra Fiskeridirektoratet

Ny president i PlasticsEurope

Nå kan fiskekasser i EPS få konkurranse

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Se alle Bedriftenes egne nyheter

FAGDAG: Liming av kompositt

Kurstilbud hos RobotNorge

Månedens tilbud fra Inter-Supply AS

Emballasje for årets julegaver!

Pallevender for de tunge løft

Baca vindsperre

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Masterbatch med kort leveringstid fra Wilh. Willumsen

Hans Claussen AS har nettbutikk - se kompositthuset.no

Bredt sortiment av PEHD på lager i Norge

Høy temperatur spray kontaktlim for den marine industri

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

Polykarbonat plater

Topcoat og Gelcoat - i alle farger (fra 5 kg)

PERSPEX®- Akryl plater lagerføres av ePlast AS i Norge.

POM C Sort fullsortiment av plater på lager

Ampreg 30 - HMS vennlig epoxy fra GURIT

Vinn en ZEISS kikkert

PE IOOO - Materiale med allsidige egenskaper

Vit hva som skjer!

PE 500 et anvendelig materiale

PEEK bolt og plater på lager

ZEISS COMET: Fleksibel og transportabel 3D skanner.

Sandwichpaneler i PP og PEHD fra ePlast AS

Send til en kollega

0.137