23948sdkhjf

Pure Atlantics fikk NEI

| Av Katrine Hvitved-Jacobsen | Tips redaksjonen om en historie

Ville bygge verdens lengste fiskeoppdrettsskip – søknad ble avslått av Fiskeridirektoratet.

Fiskeridirektoratet har avslått det norske oppdrettsselskapet Pure Atlantics søknad om å drive fiskeoppdrett på verdens lengste skip, kommer det frem av en melding fra Fiskeridirektoratet. Det skriver E24.

Begrunnelsen er at planen ikke bidrar til betydelig innovasjon til næringen, ifølge brevet som er datert 16. mai.

Her skriver Fiskeridirektoratet blant annet:

"Det må etter Fiskeridirektoratets vurdering foreligge et sterkere teknisk dokumentasjonsgrunnlag dersom det skal tildeles utviklingstillatelser for å bygge verdens største skip. Fiskeridirektoratet vurderer derfor at det ikke er godtgjort at prosjektet oppfyller vilkåret om «betydelig innovasjon".

Verdens lengste skip
Pure Atlantic har søkt rekordhøye 45 utviklingskonsesjoner, flere enn noen andre. Dette kunne ha gitt dem en brutto slaktevolum på 50.000 tonn laks per år.

Planen var å bygge verdens lengste skip: 521 meter langt og 90 meter bredt.

Energibehovet til skipet skulle dekkes gjennom påmonterte vindmøller. Inni skroget ville det vært åtte separate tanker for oppdrett.

Prislapp: 3,3 milliarder
Tom Henrik Sundby, som er tidligere finansdirektør i seismikkselskapet Polarcus, står bak prosjektet sammen med Svein Johnny Naley og Kåre Jostein Larsen – begge med bakgrunn fra offshorebransjen.

Selve skipet var beregnet til å koste rundt 3,3 milliarder kroner å bygge.
Mer om: Pure Atlantics


Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

SINTEF-rapport: Stort vekstpotensiale for havnæringer

Hexagon kjøper hele Agility Fuel Solutions

Størst stillingsvekst for olje og maritim sektor

Kakefest på ferja

Nyhetsbrev

Ny hydrogen-lab åpner for grønnere lakseproduksjon

Online Newspaper Archive

TEKMAR 2018: Fiskevelferd 2.0

Debatt om ekstrem og grensesprengende broteknologi

Rasmus Hansson skal lede Handelens Miljøfond

Sprøytestøpte komposittdetaljer i store volumer til kresen bilindustri

God tall fra Kongsberg

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Plast blir stadig viktigere for Astrup

Og det er det som kalles "industriplast" hos Astrup, som øker mest. F.eks. til offshore- og subsea-applikasjoner - der plast ofte er langt mer egnet enn metaller takket være varighet, lav vekt og uten korrosjon..

Ukens vits: Byggefeil

Borealis firedobler gjenvinningsvolumene innen 2025

Niklas Berntsson ny CEO i Plastal Group

Leverer tankene til den første tankstasjonen for hydrogen i Nederland

Tester brenselscellers potensial for fremdrift av fartøyer

Gode kvartalstall for Akva Group

16 500 på Scanpack 2018

Norge og Borealis utvider sitt havengasjement i prosjektet STOP

Hexagon kjøper testteknologi

Vil ta grep for å kutte plast i sprengteinmasser

VELOX og Ashland med skandinavisk distribusjonssamarbeid

Nordisk råd med prisutdelinger i Oslo

Ukens vits: Livslang læring

Sjefsbytte i JEC

Tok navnet Nouryon

Blir toppsjef i Solvay

Uro over økende mangel på PA66

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Ukens vits: Den triste slakteren

Sverige etablerer internasjonal standardiseringsgruppe for gjenvinning av plast

LEGO-byggesett med plast fra sukkerrør

VIDEO: Framtidens oljeutvinning?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.19