23948sdkhjf

Ny forskning kan gi billigere broer og mer pålitelige vindmøller

| Av Tom Andersson | Tips redaksjonen om en historie

Broer med elementer av kompositt kan bli et vanlig syn i Europa, og vindmøller kan bli mer pålitelige og tåle mer, dersom nytt felleseuropeisk forskningsprosjekt når sine mål. Fire norske selskaper er med i prosjektet DACOMAT, deriblant SINTEF som er prosjektkoordinator.

I EU-regi har fagmiljøer og industri fra fem land tatt mål av seg til å utvikle fiberarmerte plastmaterialer som blir mer motstandsdyktige mot skader enn det dagens utgaver av slike materialer er.

Målet for det nylig oppstartede prosjektet DACOMAT (Damage Controlled Composite Materials) er å få frem fiberarmert plast som tåler å ha sprekker og skader, og derfor vil være egnet for bruk i konstruksjoner med store krav til pålitelighet. Resultatene kan dermed åpne for økt bruk av fiberarmert plast i broer. I tillegg kan de øke påliteligheten til vindmølleblad, som alt utgjør et marked for tradisjonell fiberarmert plast.

I fellesskap skal deltakerne sørge for at eventuelle sprekkdannelser får minimale sjanser til å svekke konstruksjoner av fiberarmert plast. Helt konkret skal prosjektet tilføre materialet egenskaper som vil gjøre det enda vanskeligere for sprekker å vokse enn det er i dagens versjoner. I tillegg utvikles metoder for å overvåke sprekker.

Ambisjonen er å utvikle fiberarmert plast som vil få broer til å leve lengre enn tradisjonelle broer, og samtidig ha 30 prosent lavere levetidskostnader. For vindmølleblad er målet 30 prosent økning i levetiden og 50 prosent nedgang i kostnadene som knytter seg til slike blad.

Prosjektet kan bane vei for gang- og sykkelbroer med overbygg av fiberplast, ikke minst på steder der grunnforholdene ikke tillater tyngre løsninger.

Kommende kunnskap fra DACOMAT kan også åpne for bruk av fiberplast i veibruer, nærmere bestemt hybride broløsninger der noen av konstruksjonselementene er laget i fiberarmert plast og andre i fiberarmert betong.  

For vindmølleblader vil slike materialer redusere behovet for sikkerhetsmarginer i designet. I tillegg vil materialenes egenskaper sikre at skader, som for eksempel kan ha oppstått grunnet overlast, ikke utvikler seg til alvorlige tilstander før reparasjon er mulig.  

Prosjektresultatene vil være relevante også for offshore-installasjoner og andre konstruksjoner som må tåle å stå i røffe omgivelser.

Prosjektet inngår I EUs rammeprogram for forskning og innovasjon, Horizon 2020. Det startet i januar i år og skal pågå ut 2021. Budsjettet er på 5,9 millioner euro. Pengene kommer i sin helhet fra EU-kommisjonen.

Deltakere er SINTEF, koordinator (Norge), Polynt (Norge), FiReCo (Norge), DNV GL (Norge), DTU Wind Energy (Danmark), LM Wind Power (Danmark), 3B Fibreglass (Belgia), Hexcel (Storbritannia), JCH Ecology (Storbritannia), University of Strathclyde (Storbritannia), Carbures Civil Works (Spania), Polytehnical University of Madrid (Spania).

(Hør mer om fremtidens broer på den kommende Plast- og komposittkonferansen 2018 i Sandane, 30. og 31. mai. red. anm.)

Mer om: DACOMAT


Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

SINTEF-rapport: Stort vekstpotensiale for havnæringer

Hexagon kjøper hele Agility Fuel Solutions

Størst stillingsvekst for olje og maritim sektor

Kakefest på ferja

Nyhetsbrev

Ny hydrogen-lab åpner for grønnere lakseproduksjon

Online Newspaper Archive

TEKMAR 2018: Fiskevelferd 2.0

Debatt om ekstrem og grensesprengende broteknologi

Rasmus Hansson skal lede Handelens Miljøfond

Sprøytestøpte komposittdetaljer i store volumer til kresen bilindustri

God tall fra Kongsberg

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Plast blir stadig viktigere for Astrup

Og det er det som kalles "industriplast" hos Astrup, som øker mest. F.eks. til offshore- og subsea-applikasjoner - der plast ofte er langt mer egnet enn metaller takket være varighet, lav vekt og uten korrosjon..

Ukens vits: Byggefeil

Borealis firedobler gjenvinningsvolumene innen 2025

Niklas Berntsson ny CEO i Plastal Group

Leverer tankene til den første tankstasjonen for hydrogen i Nederland

Tester brenselscellers potensial for fremdrift av fartøyer

Gode kvartalstall for Akva Group

16 500 på Scanpack 2018

Norge og Borealis utvider sitt havengasjement i prosjektet STOP

Hexagon kjøper testteknologi

Vil ta grep for å kutte plast i sprengteinmasser

VELOX og Ashland med skandinavisk distribusjonssamarbeid

Nordisk råd med prisutdelinger i Oslo

Ukens vits: Livslang læring

Sjefsbytte i JEC

Tok navnet Nouryon

Blir toppsjef i Solvay

Uro over økende mangel på PA66

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Ukens vits: Den triste slakteren

Sverige etablerer internasjonal standardiseringsgruppe for gjenvinning av plast

LEGO-byggesett med plast fra sukkerrør

VIDEO: Framtidens oljeutvinning?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.192