Vil løse internasjonal transportkrise med høyhastighetsbåt

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

I InnoMags nyhetsbrev 19. april fortelles det om «Ukens Gründer». Han grunnla Shannon Boat Company i USA i 1975, med en drøm om å bygge de beste semi-skreddersydde yachtene i verden. Nå ønsker han å revolusjonere vanntransport gjennom sin patenterte Amphfoil-løsning.

Da Walter Schulz startet selskapet var det med bare sytten tusen amerikanske dollar av sine egne penger, en gammel Dodge pickup, en investor og to partnere – båtbyggererfaring hadde han minimalt av.

– Shannon har siden den gang vokst til en internasjonal bedrift med over 170 millioner dollar i salg, med over 100 ansatte, alltid med fokus på innovasjon, sikkerhet og ytelse. Amphfoils er den logiske evolusjonen og utvidelsen av min opprinnelige gründer-båtdrøm, forteller Schulz.

Det Innobørs-registrerte Amphfoil-prosjektet er et amfibiebåtkonsept som tar i bruk tre ulike konsepter for ulike hastigheter. Fra 0 til 40 km/t benytter den seg av katamaran-teknologi, fra 40 til 80 km/t hydrofoil-teknologi, og fra 80 til 160 km/t benytter den seg av overflateeffekten – som tar i bruk en kombinasjon av katamaran- og luftputeteknologi.

 

Beskyttet mot konkurranse

En av prosjektets store styrker er den solide patentbeskyttelsen de har skaffet seg, forteller Schulz.

– Sent i 2017 klarte patentadvokatene våre i McGuinnes & McLane å sikre oss et internasjonalt «utility patent» som utvidet beskyttelsen for Amphfoilen. Patentet er ikke begrenset av størrelse eller spesifikk designbruk. I tillegg har vi skaffet oss internasjonal varemerkebeskyttelse for navnet Amphfoil.

Kort fortalt er Amphfoilen beskyttet med et patent som kombinerer de tre teknologiene til ett båtkonsept, og som ikke er begrenset av størrelse eller form. I følge Schulz betyr dette patentet at Amphfoilen ikke vil ha konkurranse fra lignende konsepter hverken nå eller i løpet av de neste tjue årene.

 

53 milliarder dollar-industri

Det økonomiske potensialet for investorer og partnere som blir med på laget kan være enormt, mener Schulz. På Innobørs søkes det investeringer på fem millioner dollar.

– Siden Amphfoil vil være en breakout-innovasjon for en 53 milliarder dollar-industri vil våre partnere og investorer åpenbart ha rett på en stor andel av de betydelige bygge-, salg-, lisenserings- og royalty-inntektene fra Amphfoil i ethvert land de er bygget, brukt eller eksportert til. For eksempel utgjør bare en prosent markedsandel fra starten av hele 530 millioner i årlige salg, med en brutto profittmargin på 20%.

Videre mener han at akkurat Norge er ideelt lokalisert for å kapitalisere på mulighetene Amphfoilen kan gi. Markedsundersøkelser viser at 40% av vanntransportmarkedet Amphfoilen sikter seg inn på befinner seg nettopp i området rundt Skandinavia og Baltikum. Også nasjonalt er behovet for høyhastighets vanntransport stort.

– Ved å bringe Amphfoil-prosjektet nær det baltiske området, som utgjør 40% av det dokumenterte verdensmarkedet, kan Amphfoiler stadfeste Norges overlegenhet innen maritim innovasjon, og tilby velfortjent avkastning for alle som er med på å gjøre Amphfoil-prosjektet til en suksess.

 

Kan løse transportkrise

Schulz tror Amphfoil-teknologien kan være løsningen på det han beskriver som en internasjonal transportkrise.

– Milliarder av dollar brukes for øyeblikket av investorer og store selskaper for å løse den verdensomspennende transportkrisen og tilhørende forurensningsproblemer. Til og med gamle, upraktiske ideer som flyvende biler og amfibiebiler blir sett på igjen, til tross for de åpenbare problemene med kontroll over luftrommet og farene med flyvende biler over befolkede områder. Droneteknologi får mye publisitet og investeringer, men batteriteknologien har så langt ikke klart å løse problemer knyttet til vekt og rekkevidde når det kommer til å lage praktiske transporttjenester. Det kan ta flere tiår før utfordringer med batterikapasitet, vekt, ladetid, tid og pris løses fullt og helt.

Amphfoil-prosjektet har et par store fordeler når man sammenligner med andre løsninger som utforskes, forteller han. Her utnyttes de allerede eksisterende vannveiene, som blomstret før veibasert transport tok over hegemoniet i det tjuende århundret.

Dermed blir kostnadene forbundet med infrastruktur minimale. En annen stor fordel er at disse rutene allerede er gjennomregulert over hele verden. Dermed trenger man ikke å vente på klarsignal fra reguleringsmyndigheter, slik som med for eksempel selvkjørende eller flyvende biler, eller droner.

 

Miljøvennlig

Også når det kommer til miljøhensyn har Amphfoilen et fortrinn, mener Schulz.

– Siden Amphfoil-konseptet også bruker eksisterende teknologi som stillegående diesel/elektrisitets-hybrider med lave karbonutslipp og praktisk talt ingen ødeleggende kjølvannsturbulens-problemer, vil bruken av vannveier ikke ha noen negativ innvirkning på miljøet.

(Kilde: Innomag/Vegard Skjervheim)



Hold deg opdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Ny forskning kan gi billigere broer og mer pålitelige vindmøller

Broer med elementer av fiberarmert plast (kompositt) kan bli et vanlig syn i Europa, og vindmøller kan bli mer pålitelige og tåle mer, dersom nytt felleseuropeisk forskningsprosjekt når sine mål.

Plast- og Komposittkonferansen: 188 påmeldte i dag

Akva Group i pent pluss

Akva Group leverer både omsetnings- og resultatvekst i første kvartal.

Akva Group kjøper Egersund Net

Verdens første CE-merking av glassfiberstrukturer

Sandberg samler laksenæringen om laksedød

Nyhetsbrev

Bellona og ABB lanserer studie om laks på landstrøm

Bellona og ABB presenterer av en studie som viser at ytterligere elektrifisering av sjøfasen av lakseproduksjon kan kutte utslipp av klimagasser med 360 000 tonn CO2 årlig, tilsvarende 180 000 biler.

Online Newspaper Archive

Plastal kjøper ARWI High-Tech Coating Raufoss AS

Øker garantirammen for skipsbyggelån

Ukas vits: Effektiv slanking

Verdens første helektriske fartøy på plass i Flåm

90.000 frivillige deltok i strandryddeuka

90.000 frivillige ryddet søppel under årets strandryddeuke, fordelt på 3.000 ryddeaksjoner. Hittil i år er det plukket 311 tonn søppel.

Kobberforurensning fra oppdrettsanlegg truer vestlandsfjorder

Fylkesmannen i Hordaland advarer om uakseptabel forurensning av kobber fra oppdrettsanlegg i flere fjorder i Hordaland.

300 millioner kroner til havforskning

Forskningsrådet lyser ut 300 millioner kroner til forskningsprosjekter i havbedrifter.

Brødr. Aa: Båt nummer 19 levert Rødne Fjordcruise

Fransk forsker 3D-printet bolig

En fransk forsker som har bygget en kommunal bolig med 3D-printer er bekreftet som foredragsholder til konferansen Bygg 4.0 som holdes i Oslo 15. mai.

Oljebransjen fenger igjen studentene

Vellykket års og medlemsmøte i Norsk Komposittforbund

​#havetfrittforplast

Over halvparten av nordmenn sier de bruker mindre plast enn før, viser en spørreundersøkelse gjort på oppdrag fra sjømatnæringen.

Ny PILOT-E-utlysning trenger innspill fra bransjen

Ny sør-inngang ferdig til K 2019

Ny toppsjef i Norner

Skal få plastdetaljer lettere ut av formverktøyet

Plast- og Komposittkonferansen med rekordstor forhåndspåmelding

Dette er Prosess 21

Optimistiske ledere

Snart kommer hun til din arbeidsplass

Life Technologies plastkuler konkurrerer om Eksportprisen 2018.

Foreslå en bransjeperson å hedre

Sjefsbytte i Borealis

Ny, termoplastisk karbonfiberkompositt

Ønsker Statnett som investor

EU-oppfordring: Øk bruken av gjenvunnet plast

AkzoNobel selger Specialty Chemicals

Mannen med kontraktene

Kompositt- og polymerutdanning som nettstudie

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.334