Jakter fremtidens miljøvennlige hurtigbåt

| Av Katrine Hvitved-Jacobsen | Tips redaksjonen om en historie

Et utviklingsprosjekt med fem konsortier skal jobbe for å utvikle fremtidens miljøvennlige hurtigbåt.

I jakten på fremtidens utslippsfrie hurtigbåt har Trøndelag fylkeskommune signert kontrakt med fem konsortier i et utviklingsprosjekt som skal jobbe frem og demonstrere at nullutslipp er mulig for hurtigbåter med hastigheter over 30 knop, skriver fylkeskommunen i en pressemelding.

Fem konsortier
De fem konsortiene som får kontrakt er ledet av:

• Brødrene Aa
• NTNU Technology Transfer og Flying Foil
• Rødne Trafikk As
• Transportutvikling As
• Selfa Arctic AS

Hvert av konsortiene består i snitt av fem partnere med sentrale aktører fra norsk maritim næring. Blant disse er store selskaper fra verft, rederi, design- og teknologimiljø representert.

Alle konsortiene har noe særegent ved seg, men sentralt i utviklingen står endringer i hydrodynamikk ved for eksempel bruk av foil, reduksjon i energiforbruk og nye energibærere innen batteri og hydrogen.

Verdenseliten
Fylkeskommunen mottok syv gode tilbud som alle tilfredsstilte kravene, noe som har gjort det vanskelig å velge de fem som skulle være med, skriver fylkeskommunen i meldingen.

- Når vi nå går videre med fem konsortier er det et stort skritt på veien mot målet om en dag å kunne skrive kontrakt på en utslippsfri hurtigbåt. Vi hadde en drøm om å gjennomføre et slikt utviklingsprosjekt. Med ti andre fylkeskommuner med i prosjektet er potensialet for at næringen kan lansere en ny form for kysttransport, som i ettertid vil kunne eksporteres til verden rundt oss, nærmere. Måten næringen har tatt utfordringen på viser at vi har en maritim industri i verdenseliten, sier fylkesdirektør for samferdsel Erlend Solem.

Lanseres på 2020-tallet
Sommeren 2019 skal de fem konsortiene kunne demonstrere sine konsepter for utslippsfrie hurtigbåter. Fylkeskommunene som deltar i prosjektet vil deretter kunne benytte de fremlagte konseptene som grunnlag for fremtidige anbud.

- Målet er at verdens første utslippsfrie hurtigbåt skal kunne lanseres tidlig på 2020-tallet. Med dagens tildeling er sannsynligheten stor for at den vil være utviklet med norsk kompetanse og teknologi, sier prosjektleder Lars Fabricius.



Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Fikk første bestilling på TITAN53-moduler

Nordmenn frykter ikke robotene

ATM Brovig har skiftet navn til Atemo

Nytt biogranulat for sprøytestøping

Ukens vits: Hevnen er søt

Uvitenhet styrer plastengasjementet

Nyhetsbrev

Norsk-Tysk Forum: Fagkompetanse og industri 4.0

Online Newspaper Archive

Plastposesalget har sunket 86 prosent i sju engelske matvarekjeder

«Speakers Corner» på NTNU i Gjøvik – bruk muligheten!

Ukens vits: Vesentlig forsinkelse

Bygger ikke verdens lengste lakseoppdrettsskip

Umoe Mandal med ny storkontrakt

Flere vindkraftprosjekter har startet bygging

Dårlige tall for Rolls Royce i fjor

Borealis kjøper gjenvinningsselskap i Østerrike

SABIC lanserer «plank» for store belastninger

29 prosent opp 2017

Færch Plast overtar 4PET Group

Saudi Aramco snuser på SABIC

Ny kontrakt til Ulstein

Equinor med gode tall i sitt «første» kvartal

Kjøper Rolls-Royce Marine for 5,3 milliarder kroner

Biobe solgt til BEWi

De største komposittbeholderne i verden

Abyss etablerer nytt teknologiselskap

- Mer forskning avgjørende for Norge som havnasjon

Dette blir oppgavene til Senter for oljevern og marint miljø

Ukens vits: Brannprat

Etterlyser ny definisjon av bærekraft

Modulbaserte brenselcelleløsninger for båter er prinsippgodkjent

Lanserer verktøy for samarbeid mellom næringer og studenter

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

Bygger stort visningssenter for havbruk

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.154