Innfører komposittsviller

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

På Helsfyr i Oslo har Sporveien byttet ut de tradisjonelle tresvillene med et kompositt-materiale.

Sporveien har valgt en aktiv linje for å finne en god erstatning for dagens tresviller behandlet med Kreosot. I påsken ble derfor den første vekselen lagt med sviller i komposittmateriale.

Opprinnelig skulle kreosotsvillene vært borte allerede i 2018. Mangelen på et godt erstatningsmateriale har gitt en utsettelse til 2022, men da er det også slutt. Vekselen, som ligger ved innkjøringen til Helsfyr T-banestasjon, er den første i sitt slag i Norge, skriver Sporveien i en pressemelding.

Lang levetid

Materialet har flere fordeler fremfor tresvillene det erstatter. Levetiden er estimert til 50 år, det dobbelte av dagens sviller. Tyngden er den samme, men vekten er mer konstant da vanninntrengingen er langt lavere.

Trykk- og strekkstyrken er større, samtidig er den mer motstandsdyktig mot bøying. Dette siste gjør at det kan legges sviller tynnere enn dagens.

Komposittsvillene er mer motstandsdyktige mot brann, og er enklere å reparere enn plast der borhull kan fylles med det samme materialet og oppebære samme styrke. De er fullt resirkulerbare, materialet behandles som plast.

Kan erstatte alle tresviller

Miljøeffekten er også et vesentlig poeng der svillene ikke gir avrenning mot grunn, verken i lagring eller i bruk, svillene krever heller ikke verneutstyr ved håndtering eller bearbeiding annet enn ved kapping - og da på lik linje med tresviller.

Svillene har et bruksområde som gjør at de kan erstatte samtlige av dagens tresviller. Sporveksler designet for betongsviller vil fortsatt benytte disse.

Svillene har sin opprinnelse i Japan der de brukes i veksler og spor på høyhastighetsbaner, og er også i bruk i flere land i Mellom-Europa og England. Prismessig vil svillene over tid kunne konkurrere når bruk og derfor volum stiger, spesielt veid opp mot levetid.

 



Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Kommentarer

Per Håkonsen
Det produseres jo også komposittsviller i Sverige, på basis av plastavfall.
Har Sporveien testet disse? Det høres litt "langreist" ut å importere komposittsviller fra Japan dersom disse kan produseres av skandinaviske plastavfall.
Mer informasjon her:
http://plastatervinning.se/sliprar.html

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Milliongave til frivillig innsats mot plastforsøpling

Bedrifter: Få råd og veiledning til innovasjonsprosjekter

Forskningsrådets innovasjonspris til Zivid Labs

Godt første halvår for industrien

Gode tall fra Hexagon Composites

Fikk første bestilling på TITAN53-moduler

Nyhetsbrev

Nordmenn frykter ikke robotene

Online Newspaper Archive

ATM Brovig har skiftet navn til Atemo

Nytt biogranulat for sprøytestøping

Ukens vits: Hevnen er søt

Uvitenhet styrer plastengasjementet

Norsk-Tysk Forum: Fagkompetanse og industri 4.0

Plastposesalget har sunket 86 prosent i sju engelske matvarekjeder

«Speakers Corner» på NTNU i Gjøvik – bruk muligheten!

Ukens vits: Vesentlig forsinkelse

Bygger ikke verdens lengste lakseoppdrettsskip

Umoe Mandal med ny storkontrakt

Flere vindkraftprosjekter har startet bygging

Dårlige tall for Rolls Royce i fjor

Borealis kjøper gjenvinningsselskap i Østerrike

SABIC lanserer «plank» for store belastninger

29 prosent opp 2017

Færch Plast overtar 4PET Group

Saudi Aramco snuser på SABIC

Equinor med gode tall i sitt «første» kvartal

Kjøper Rolls-Royce Marine for 5,3 milliarder kroner

Biobe solgt til BEWi

Abyss etablerer nytt teknologiselskap

- Mer forskning avgjørende for Norge som havnasjon

Dette blir oppgavene til Senter for oljevern og marint miljø

Ukens vits: Brannprat

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.169