23948sdkhjf

Innfører komposittsviller

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

På Helsfyr i Oslo har Sporveien byttet ut de tradisjonelle tresvillene med et kompositt-materiale.

Sporveien har valgt en aktiv linje for å finne en god erstatning for dagens tresviller behandlet med Kreosot. I påsken ble derfor den første vekselen lagt med sviller i komposittmateriale.

Opprinnelig skulle kreosotsvillene vært borte allerede i 2018. Mangelen på et godt erstatningsmateriale har gitt en utsettelse til 2022, men da er det også slutt. Vekselen, som ligger ved innkjøringen til Helsfyr T-banestasjon, er den første i sitt slag i Norge, skriver Sporveien i en pressemelding.

Lang levetid

Materialet har flere fordeler fremfor tresvillene det erstatter. Levetiden er estimert til 50 år, det dobbelte av dagens sviller. Tyngden er den samme, men vekten er mer konstant da vanninntrengingen er langt lavere.

Trykk- og strekkstyrken er større, samtidig er den mer motstandsdyktig mot bøying. Dette siste gjør at det kan legges sviller tynnere enn dagens.

Komposittsvillene er mer motstandsdyktige mot brann, og er enklere å reparere enn plast der borhull kan fylles med det samme materialet og oppebære samme styrke. De er fullt resirkulerbare, materialet behandles som plast.

Kan erstatte alle tresviller

Miljøeffekten er også et vesentlig poeng der svillene ikke gir avrenning mot grunn, verken i lagring eller i bruk, svillene krever heller ikke verneutstyr ved håndtering eller bearbeiding annet enn ved kapping - og da på lik linje med tresviller.

Svillene har et bruksområde som gjør at de kan erstatte samtlige av dagens tresviller. Sporveksler designet for betongsviller vil fortsatt benytte disse.

Svillene har sin opprinnelse i Japan der de brukes i veksler og spor på høyhastighetsbaner, og er også i bruk i flere land i Mellom-Europa og England. Prismessig vil svillene over tid kunne konkurrere når bruk og derfor volum stiger, spesielt veid opp mot levetid.

 



Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Kommentarer

Per Håkonsen
Det produseres jo også komposittsviller i Sverige, på basis av plastavfall.
Har Sporveien testet disse? Det høres litt "langreist" ut å importere komposittsviller fra Japan dersom disse kan produseres av skandinaviske plastavfall.
Mer informasjon her:
http://plastatervinning.se/sliprar.html

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Mye skjer denne uken

Avslag for FjordMAX

Regjeringen øker fokuset på havet

Nye tanker innen fiskeoppdrett

Ukens vits: Rot i regnskapet

Nyhetsbrev

Stort potensial for vindkraft i Norge

Online Newspaper Archive

Enda en bilprodusent velger Hexagon-løsning

Miljømesse kommer for første gang til Norge denne uken

Dette skjer når Building Green-messen inntar Gamle Museet i Oslo 17. og 18. oktober.

Scanpack - fullbooket på alle bauger og kanter

Toralf Hustveit går til jobb i Norner

Ukens vits: Den triste slakteren

Skal bygge kjempeanlegg for propylen i Belgia

Danske NKT fikk milliard-tildeling

"Ildsjel-pris" til Brødrene Aa

Sverige etablerer internasjonal standardiseringsgruppe for gjenvinning av plast

Swerea delt i to

Klimaforslag: Ap og SV vil erstatte stål og betong

LEGO-byggesett med plast fra sukkerrør

VIDEO: Framtidens oljeutvinning?

Industridesign og økt verdiskaping i ekspressfart

Regjeringen vil bruke 2,5 milliarder på Rolls-Royce

Ukens vits: Økonomisk sans

Fagbrev som verktøymakere

Satser stort på fornybar energi

Mikrober som nedbryter plast

- Skal gjøre mitt beste i Yrkes-EM

Ukens vits: Den ansvarsfulle medarbeideren

Imponerende investeringer hos Bergen Plastics

Nexeo og Distrupol under samme paraply

Selges ikke Braskem likevel?

Havbruksdagen åpnes av fiskeriministeren

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Avery Dennison inngår miljøsamarbeid med Plasticity

Velox er kjøpt av IMCD

Ukens vits: Den filosofiske fiskerkona

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.231