Innfører komposittsviller

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

På Helsfyr i Oslo har Sporveien byttet ut de tradisjonelle tresvillene med et kompositt-materiale.

Sporveien har valgt en aktiv linje for å finne en god erstatning for dagens tresviller behandlet med Kreosot. I påsken ble derfor den første vekselen lagt med sviller i komposittmateriale.

Opprinnelig skulle kreosotsvillene vært borte allerede i 2018. Mangelen på et godt erstatningsmateriale har gitt en utsettelse til 2022, men da er det også slutt. Vekselen, som ligger ved innkjøringen til Helsfyr T-banestasjon, er den første i sitt slag i Norge, skriver Sporveien i en pressemelding.

Lang levetid

Materialet har flere fordeler fremfor tresvillene det erstatter. Levetiden er estimert til 50 år, det dobbelte av dagens sviller. Tyngden er den samme, men vekten er mer konstant da vanninntrengingen er langt lavere.

Trykk- og strekkstyrken er større, samtidig er den mer motstandsdyktig mot bøying. Dette siste gjør at det kan legges sviller tynnere enn dagens.

Komposittsvillene er mer motstandsdyktige mot brann, og er enklere å reparere enn plast der borhull kan fylles med det samme materialet og oppebære samme styrke. De er fullt resirkulerbare, materialet behandles som plast.

Kan erstatte alle tresviller

Miljøeffekten er også et vesentlig poeng der svillene ikke gir avrenning mot grunn, verken i lagring eller i bruk, svillene krever heller ikke verneutstyr ved håndtering eller bearbeiding annet enn ved kapping - og da på lik linje med tresviller.

Svillene har et bruksområde som gjør at de kan erstatte samtlige av dagens tresviller. Sporveksler designet for betongsviller vil fortsatt benytte disse.

Svillene har sin opprinnelse i Japan der de brukes i veksler og spor på høyhastighetsbaner, og er også i bruk i flere land i Mellom-Europa og England. Prismessig vil svillene over tid kunne konkurrere når bruk og derfor volum stiger, spesielt veid opp mot levetid.

 



Hold deg opdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Kommentarer

Per Håkonsen
Det produseres jo også komposittsviller i Sverige, på basis av plastavfall.
Har Sporveien testet disse? Det høres litt "langreist" ut å importere komposittsviller fra Japan dersom disse kan produseres av skandinaviske plastavfall.
Mer informasjon her:
http://plastatervinning.se/sliprar.html

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Handelens Miljøfond starter opp 15. august

Etterlyser ny definisjon av bærekraft

Modulbaserte brenselcelleløsninger for båter er prinsippgodkjent

Ny Europa-rekord for gjenvinning av PVC

Oppjustert krav til andel fornybar energi

Lanserer verktøy for samarbeid mellom næringer og studenter

Nyhetsbrev

Hemmeligheten bak kunstig intelligens

Online Newspaper Archive

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

Installerer unikt solcellesystem på busser

Lager 117 megawatt solkraft

PILOT-E utlyser 100 millioner

Bygger stort visningssenter for havbruk

Ukens vits: Helgearbeid

Etablerer nytt robot-samarbeid i Skandinavia

Storordre til Hexagon Composites

Stadig flere solceller på norske hustak

Tre nye katapulter rettet mot havnæringene

Rolls-Royce kan kutte mange stillinger fredag

Full fres og heder for TOMRA

Utvikler ny batteriløsning

Nytt supermolekyl skal produseres på Herøya

SINTEF etablerer fond for nystartede bedrifter

VPI solgt til irsk selskap

Pipelife lanserer STORE, dobbeltveggede rør

Tester ut ny tidevannsteknologi

Oppdatert om rør-i-rør

Vellykket års og medlemsmøte i Norsk Komposittforbund

Ny toppsjef i Norner

Skal få plastdetaljer lettere ut av formverktøyet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.153