23948sdkhjf

Vil investere i digitale Lego-produkter

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Administrerende direktør hos Lego vil tenke enda mer digitalt. For det er ikke bare den klassiske Lego-klossen som skal lokke kundene til butikkene når Lego ser mot oversjøiske markeder…

For å få ny fart på salget av Lego-produkter, ønsker adm. direktør Niels B. Christiansen, å satse mer på det digitale univers omkring de klassiske plastklossene.

Les også: LEGO-byggesett med plast fra sukkerrør

– I 2018 blir det feil å sette oss i bås: at vi kun leverer et fysisk leketøy. Vi lager masse digitale løsninger. Faktisk er Lego blant dem som er lengst fremme her. Det er noe vi har investert store summer på, og noe av det vi også kommer til å investere mange penger i i fremtiden, sier han.

 Lego la fram sitt årsregnskap for 2017 tirsdag 6. mars. 2017 ble betegnet som et vanskelig år. Omsetningen falt med sju prosent sammenlignet med 2016, og etter hele 13 år med vekst. Omsetningen sank til 35 milliarder DKK. Men fallet i omsetning skyltes, i følge Lego-sjefen, ikke at det er mangel på etterspørsel. Riktig nok solgte Lego «litt mindre» i 2017, men det underliggende salget, er i følge adm. direktør det samme som tidligere.

– Vi hadde en flat kurve på Lego-salget i fjor, og vi hadde et ønske om vekst. Men 2017 gir ikke et uttrykk for at det kjøpt særlig mindre Lego, eller at interessen har sunket. Salget har bare ikke steget så mye som vi hadde håpet, sier han.

 Allerede for ett år siden måtte Lego se en ellers flott omsetningsøkning ta slutt og nedgang ble resultatet. Konsernledelsen kom til den erkjennelsen at selskapet hadde vokst for hurtig de siste årene.

Les også: Gode tall fra Hexagon Composites

Derfor ble det i forbindelse med Legos ansettelse av den tidligere toppsjefen i Danfoss, Niels B. Christiansen, satt i gang en opprydningsaksjon. Blant annet ble lagebeholdningene forsøkt solgt og det ble ryddet i organisasjonen. Det skal ha gitt en slankere organisasjonsstruktur og der Niels B. Christiansen og Lego-ledelsen for øvrig holder nøye oppsyn med salget.

– Jeg har fem salgsdirektører som rapporterer direkte til meg. De er en del av den øverste ledergruppen. Det gjør at det ikke er så langt fra det som skjer rundt om på verdensmarkedene, til inn der hvor vi tar de overordnede beslutningene, sier han.

Særlig Kina har gitt en tiltrengt vekst i regnskapet i fjor. Det har fått Lego til å se på dette og andre potensielle markeder, så som Midt-Østen og Afrika. Her er det mange barn som fortsatt har til gode å få sine første Lego-klosser.

– Det som skal skje aller først er at vi når ut til flere. Og vi vil gjerne investere i bl.a. det digitale segmentet. Det skal på sikt gi økt omsetning, sier han.

Niels B. Christiansen vil ikke garantere at omsetningen rettes kraftig opp på kort sikt.

– Vi har ikke mål på enkeltår på den måten. Det viktigste for oss er at vi er der vi ønsker å være om 10 og 20 år. Det er det langsiktige som teller, avslutter Niels B. Christiansen.

 (Kilde: Af Redaktionen/Ritzau)

Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Nytt doktorgradsprogram i teknologi ved OsloMet

Kabel’n permitterer 26 ansatte

Skal lede fremtidens utslippsfrie transport og industri

Selger Aerospace Industrial Maintenance Norway AS til Kongsberg Gruppen

Takk for oss – på papir

Plastforums desemberutgave 2018 ligger snart i postkassene rundt om i landet. Det blir for siste gang. Papirutgaven går inn. Fra nå av er det digital info som gjelder.

Norge skal være foregangsnasjon

Nyhetsbrev

Mottar spesialtillatelsen US DOT for gasstransport

Online Newspaper Archive

To storleverandører fusjonerer

Første sprengladning på SalMars gigantanlegg

Lanxess øker satsningen på flammehemmere

Investeringene på vei opp

Satser i Sør-Afrika

Universal Robots feirer 10 år med coboter

Universal Robots feirer 10-årsjubileum for sitt salg av verdens første lønnsomme samarbeidende roboter - såkalte coboter. Siden starten har selskapet hatt størst global markedsandel av coboter.

Ukens vits: Forvekslede gaver

To interessenter er blitt til én

Nexans tilbyr tjeneste som reduserer risiko og tap

Ny måte å merke subsea-slanger på

BEWi med ny fabrikk i Danmark

To interessenter er blitt til én

Tenker stort i Trøndelag

Ny kontrakt for Nexans Halden

To nye avslag fra Fiskeridirektoratet

Ukens vits: Vektproblemer

Norsk drone skal drive miljøovervåkning for EU

Ny president i PlasticsEurope

Nå kan fiskekasser i EPS få konkurranse

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Marine Harvest endrer navn

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Borealis firedobler gjenvinningsvolumene innen 2025

Niklas Berntsson ny CEO i Plastal Group

VELOX og Ashland med skandinavisk distribusjonssamarbeid

Nordisk råd med prisutdelinger i Oslo

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurstilbud hos RobotNorge

Månedens tilbud fra Inter-Supply AS

Emballasje for årets julegaver!

Pallevender for de tunge løft

Baca vindsperre

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Masterbatch med kort leveringstid fra Wilh. Willumsen

Hans Claussen AS har nettbutikk - se kompositthuset.no

Bredt sortiment av PEHD på lager i Norge

Høy temperatur spray kontaktlim for den marine industri

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

Polykarbonat plater

Topcoat og Gelcoat - i alle farger (fra 5 kg)

PERSPEX®- Akryl plater lagerføres av ePlast AS i Norge.

POM C Sort fullsortiment av plater på lager

Ampreg 30 - HMS vennlig epoxy fra GURIT

Vinn en ZEISS kikkert

PE IOOO - Materiale med allsidige egenskaper

Vit hva som skjer!

PE 500 et anvendelig materiale

PEEK bolt og plater på lager

ZEISS COMET: Fleksibel og transportabel 3D skanner.

Sandwichpaneler i PP og PEHD fra ePlast AS

Send til en kollega

0.157