23948sdkhjf

Vil investere i digitale Lego-produkter

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Administrerende direktør hos Lego vil tenke enda mer digitalt. For det er ikke bare den klassiske Lego-klossen som skal lokke kundene til butikkene når Lego ser mot oversjøiske markeder…

For å få ny fart på salget av Lego-produkter, ønsker adm. direktør Niels B. Christiansen, å satse mer på det digitale univers omkring de klassiske plastklossene.

Les også: Duplo fyller 50 år

– I 2018 blir det feil å sette oss i bås: at vi kun leverer et fysisk leketøy. Vi lager masse digitale løsninger. Faktisk er Lego blant dem som er lengst fremme her. Det er noe vi har investert store summer på, og noe av det vi også kommer til å investere mange penger i i fremtiden, sier han.

 Lego la fram sitt årsregnskap for 2017 tirsdag 6. mars. 2017 ble betegnet som et vanskelig år. Omsetningen falt med sju prosent sammenlignet med 2016, og etter hele 13 år med vekst. Omsetningen sank til 35 milliarder DKK. Men fallet i omsetning skyltes, i følge Lego-sjefen, ikke at det er mangel på etterspørsel. Riktig nok solgte Lego «litt mindre» i 2017, men det underliggende salget, er i følge adm. direktør det samme som tidligere.

– Vi hadde en flat kurve på Lego-salget i fjor, og vi hadde et ønske om vekst. Men 2017 gir ikke et uttrykk for at det kjøpt særlig mindre Lego, eller at interessen har sunket. Salget har bare ikke steget så mye som vi hadde håpet, sier han.

 Allerede for ett år siden måtte Lego se en ellers flott omsetningsøkning ta slutt og nedgang ble resultatet. Konsernledelsen kom til den erkjennelsen at selskapet hadde vokst for hurtig de siste årene.

Les også: LEGO-byggesett med plast fra sukkerrør

Derfor ble det i forbindelse med Legos ansettelse av den tidligere toppsjefen i Danfoss, Niels B. Christiansen, satt i gang en opprydningsaksjon. Blant annet ble lagebeholdningene forsøkt solgt og det ble ryddet i organisasjonen. Det skal ha gitt en slankere organisasjonsstruktur og der Niels B. Christiansen og Lego-ledelsen for øvrig holder nøye oppsyn med salget.

– Jeg har fem salgsdirektører som rapporterer direkte til meg. De er en del av den øverste ledergruppen. Det gjør at det ikke er så langt fra det som skjer rundt om på verdensmarkedene, til inn der hvor vi tar de overordnede beslutningene, sier han.

Særlig Kina har gitt en tiltrengt vekst i regnskapet i fjor. Det har fått Lego til å se på dette og andre potensielle markeder, så som Midt-Østen og Afrika. Her er det mange barn som fortsatt har til gode å få sine første Lego-klosser.

– Det som skal skje aller først er at vi når ut til flere. Og vi vil gjerne investere i bl.a. det digitale segmentet. Det skal på sikt gi økt omsetning, sier han.

Les også: VIDEO: Slik støpes LEGO-klossene

Niels B. Christiansen vil ikke garantere at omsetningen rettes kraftig opp på kort sikt.

– Vi har ikke mål på enkeltår på den måten. Det viktigste for oss er at vi er der vi ønsker å være om 10 og 20 år. Det er det langsiktige som teller, avslutter Niels B. Christiansen.

 (Kilde: Af Redaktionen/Ritzau)

Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Mikroplast funnet i Mjøsa og Femunden

Landbruket verst på mikroplastutslipp

Får Havforskningsinstituttet som partner

Bli med Plastforum til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Økt interesse for bambus-plast

Ukens vits: En whiskey-hest

Nyhetsbrev

H. Clausen med i PackSynergy

Online Newspaper Archive

Kantine-leverfandør dropper engangsplast

Mikroplast i flere prøver på norsk kontinentalsokkel

Ny teknikk gjør plast om til drivstoff

NyTeknik rapporterer om en kjemisk prosess som kan konvertere plast til drivstoff.

Hexagon Composites ASA: Økte inntektene med nesten 20%

- Fiskerne må ta med plasten hjem

TESS-avtale med Bremnes Seashore

Stor interesse for forskning på plastforurensing

Nexans Halden skal produsere kabler til dansk vindmøllepark

TOMRA-direktør vant prestisjefylt business-pris

Selskapets direktør Stefan Ranstrand anerkjennes for hans lederskap og industrielle strategi.

Fagdag hos Lindberg & Lund

Gjenbruk av kontaktlinser

Ukens vits: Den lidenskapelige ingeniøren

Pris på plastposer ga drastisk forbruksnedgang

Økt industriomsetning i fjerde kvartal

Samsung går over til mer miljøvennlig emballasje

Retter fokus på plaststrømmen fra asiatiske land

Lego vil doble antall butikker i Kina

Jotun prøver ut spann av resirkulert plast

Ukens vits: Lønnsproblemer

Lysende bistandsdesign får utmerkelse

Nedetid for portalen

Norner har fått ny forskningsdirektør

Ukens vits: Sent ute

Risør Plast under avvikling

Plastavfall blir til nye skolestoler i Helgeland

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny 3D-printer fra MakerBot

ABS, ASA og PC fra Wilh. Willumsen

korte lengder rundbolt til svært gode prise fra Astrup AS!

Spør Ultrapolymers om transparente materialer!

Crestabond

FAGDAG: Liming av kompositt

Kurstilbud hos RobotNorge

Månedens tilbud fra Inter-Supply AS

Emballasje for årets julegaver!

Pallevender for de tunge løft

Baca vindsperre

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Masterbatch med kort leveringstid fra Wilh. Willumsen

Hans Claussen AS har nettbutikk - se kompositthuset.no

Bredt sortiment av PEHD på lager i Norge

Høy temperatur spray kontaktlim for den marine industri

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

Polykarbonat plater

Topcoat og Gelcoat - i alle farger (fra 5 kg)

PERSPEX®- Akryl plater lagerføres av ePlast AS i Norge.

POM C Sort fullsortiment av plater på lager

Ampreg 30 - HMS vennlig epoxy fra GURIT

Vinn en ZEISS kikkert

PE IOOO - Materiale med allsidige egenskaper

Vit hva som skjer!

Send til en kollega

0.173