23948sdkhjf

Søk støtte til å rydde opp i marin forsøpling

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Har du en god ide som kan bidra til å rydde opp i forsøplingen i havet og langs kysten? Miljødirektoratet forteller i et nyhetsbrev at tilskuddsordningen for opprydding i år er på 80 millioner kroner. Fristen for å søke er 15. februar 2018.

– Vi håper folk er like ivrige i år som i fjor, da vi fikk over 200 søknader. Marin forsøpling gjør stor skade på miljøet. Vi trenger all den hjelp vi kan få til å få bukt med problemet, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet.

Les også: Avery Dennison inngår miljøsamarbeid med Plasticity

 

Miljøproblem

Marin forsøpling er et stort miljøproblem. Avfallet er skadelig for dyrelivet i og rundt havet – og påfører samfunnet betydelige kostnader.

Tilskuddsmidlene kan gå til opprydding både i strandsonen, langs elvebredder og på havbunnen.

Les også: Nye rammebetingelser, avfallsforebygging og emballasjeoptimering på agendaen

Frist for å søke er 15. februar.

 

Også til forebygging

Det kan søkes støtte til koordinering av ryddeaksjoner og transport og innlevering av avfallet til godkjent mottak, inkludert fjerning av eierløse fritidsbåter.

Les også: Nordisk råd med prisutdelinger i Oslo

Prosjekter som har en forebyggende effekt, kan også få støtte. Det gjelder for eksempel informasjons- og veiledningsmateriell, holdningskampanjer, undervisningsopplegg og workshops.

Her vil det hovedsakelig være aktuelt å støtte tiltak som er rettet mot spesifikke sektorer, næringer eller avfallstyper.

 

Hvem kan søke?

Les også: Mikrober som nedbryter plast

Frivillige organisasjoner, foreninger, ideelle stiftelser, private bedrifter og offentlige foretak. Nedre søknadssum er 300 000 kroner.

Det finnes også en støtteordning for mindre ryddeprosjekter, som administreres av Hold Norge Rent.

 

Fishing for litter inkluderes

Nytt fra 2018 er at videreføringen av pilotprosjektet Fishing For Litter blir en del av tilskuddsordningen.

Pilotprosjekt på miljøvennlig vedlikehold av båter for å redusere bruken av bunnstoff videreføres i 2018, men det åpnes i første omgang ikke for søknader til nye prosjekter.



Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Alternativ teknologi kan gi store fordeler for ferger og hurtigbåter

Ukens vits: Utspekulert advokat

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Regjeringen støtter bygging av Oslos nye elektriske komposittfartøy

Inntil 20 millioner lyses ut til prosjekter mot plastforsøpling

Åpnet test-senter for helikoptere

Nyhetsbrev

Industri Futurum – Fremtiden produsert i Norge

Online Newspaper Archive

Navlestrengskabler i 25 år

Nexans Rognan utvider Indonesias informasjonsmotorvei

Gazechim blir ny distributør for Polynt-Reichhold

Marine Harvest endrer navn

Sverdrup-kontrakt til «Kabel’n» i Drammen

Brødr. Aa bygger elferge til Oslo

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

SINTEF-rapport: Stort vekstpotensiale for havnæringer

Hexagon kjøper hele Agility Fuel Solutions

Størst stillingsvekst for olje og maritim sektor

Kakefest på ferja

Ny hydrogen-lab åpner for grønnere lakseproduksjon

TEKMAR 2018: Fiskevelferd 2.0

Debatt om ekstrem og grensesprengende broteknologi

Rasmus Hansson skal lede Handelens Miljøfond

Sprøytestøpte komposittdetaljer i store volumer til kresen bilindustri

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Borealis firedobler gjenvinningsvolumene innen 2025

Niklas Berntsson ny CEO i Plastal Group

VELOX og Ashland med skandinavisk distribusjonssamarbeid

Nordisk råd med prisutdelinger i Oslo

Ukens vits: Livslang læring

Sjefsbytte i JEC

Tok navnet Nouryon

Blir toppsjef i Solvay

Uro over økende mangel på PA66

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.174