23948sdkhjf

Nanoprodukt falt i smak hos «Katta»

Re-Turn AS opplevde midt under K-messen noe ikke alle selskaper er forunt, nemlig å få et flott innslag i NRKs «Schrödingers Katt». Det dreier som om nano-karbonrørmodifiserte skipsmalinger som ser ut til å redusere friksjonen mellom vannet og skipssiden med 10 prosent, kanskje mer. Det er et imponerende tall med stor miljømessig betydning.
Det var sommeren 2006 at Re-Turn igangsatte utviklingen av nano-karbonrørmodifiserte epoksyssystemer for lystbåter, skip og offshore, basert på resultater og patenter oppnådd hos Nanolab med partnere i Finland.
FoU-ansvarlig hos Re-Turn AS, Paal Skybak, forteller at de har tatt de finske patentene videre over på skipscoatinger, der Re-Turn startet med enklere tester for friksjon og groing på skroget under vannlinjen. Nå i sommer, ett år senere, gikk prosjektet over i en bredere fase og et omfattende testarbeid, bl.a. hos Marintek i Trondheim. Til hjelp i arbeidet har man hatt en sisteårs student ved NTNU som skriver hovedoppgave knyttet til friksjon hos glatte coatinger for marine applikasjoner.
– Essensen har vært å få demonstrert hvilke miljøaspekter som vinnes ved at båter og skip kan gli lettere gjennom vannet, sier Skybak til Plastforum. Mindre friksjon vil kunne gi betydelig hastighetsforbedringer eller reduksjon i drivstofforbruk og miljøutslipp. Det er dette som Marintek har testet på i sommer og som «Schrödingers Katt» har interessert seg nærmere for og som altså resulterte i innslaget i beste sendetid, se link. Det hører med til historien at Re-Turn underveis også er tildelt midler fra Innovasjon Norge til å gjennomføre et IFU-forprosjekt (IFU = Industriell Forsknings og Utviklingskontrakt). Forprosjektet skal munne ut i et konkret samarbeidsprosjekt med en større aktør. Under K2007 var Re-Turns folk rundt på messen og søkte videre samarbeidspartnere og så vidt Plastforum har snappet opp er flere råvareselskaper interessert i å inngå utviklingssamarbeid med Re-Turn AS og på flere områder.
Paal Skybak sier coatingene som er utviklet så langt også viser gode egenskaper som det skal testes videre på, bl.a. UV-testing, ripetesting etc. Alt tyder så langt på man kan klare seg med færre strøk av coating i forhold til tidligere produkter takket være stoffets tette struktur. – Grunnen til at Re-Turns coatinger er så tette er at nano-karbonrrørene binder seg kjemisk til epoksien og ikke bare er et egnet fyllstoff eller additiv som tilsettes, sier Skybak. Produktet er altså testet hos Marintek og filmet av «Schrödingers Katt» der friksjonsforbedringer på 10 prosent synes å være resultatet. Andre tester som Re-Turn har gjort, bl.a. i samarbeid med et universitet i Sør-Afrika viser enda bedre verdier. 10 prosent forbedring er i skipsfartssammenheng et fantastisk tall som vil gi verden store miljømessige forbedringer – og Re-Turn AS store salgspotensialer!
Se mer på innslaget fra «Schrödingers Katt» på Maling kan gjøre skip mer miljøvennlige

Asle Isaksen



Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109