23948sdkhjf

Limer båten sammen

Liming kommer til å bli mer vanlig ved bygging av fritidsbåter, mener flere av produsentene som var til stede under en demonstrasjon i Grimstad nylig. Metoden skal være både rask, rimelig og miljøvennlig.

I lokalene til Sørlandets Plastindustri AS (SPI) fikk de frammøtte se hvordan skrogavstiveren («grid») ble limt på en 44 fot Windy med strukturlimet Crystic Crestomer. SPI og enkelte andre norske produsenter av fritidsbåter har brukt dette limet fra Scott Bader i flere år. Norsafe, som også var representert på demonstrasjonen, har brukt Crestomer i bergingsbåter for oljeplattformer. Internasjonalt benyttes strukturlimet i store lystbåter, seilbåter og marinefartøyer. De nyeste norske minesveiperne er også sammenføyd med dette limet.
Følg streken Limingen som ble demonstrert, ser såre enkel ut, men må gjennomføres med presisjon. På forhånd var «avtrykket» av avstiveren tegnet på skroget. Montørene trengte bare å sprøyte et passende tykt lag av lim langs strekene. Om lag 50 kilo lim gikk med, og arbeidsoperasjonen tok om lag 20 minutter. Deretter ble avstiveren senket på plass, og kantene ble bearbeidet med sparkelkniv. Daglig leder Frode Ilebekk ved SPI forteller at limet er så kraftig at båten løftes opp i avstiveren etter at limet er herdet.
Elastisk Limet ble lansert på 1980-tallet. Det har en elastisitet på nesten 100 prosent, opplyser Agne Bengtsson, daglig leder for Scott Bader i Skandinavia. – Dette har revolusjonert marinesektoren. For eksempel vil ikke limfugene sprekke ved en mineeksplosjon, sier Bengtsson. Han hevder at Crestomer gir store besparelser sammenlignet med konvensjonell støping med glassfiber. Fordi det er lett og sterkt, åpner metoden for ny og bedre design. Lettere båter gir mindre drivstofforbruk. Dessuten reduseres utslippene av VOC (flyktige organiske forbindelser) ved liming sammenlignet med støping med glassfiber. Bak demonstrasjonen i Grimstad sto Hans Claussen AS, som er Scott Baders distributør i Norge.
Videreutvikles Norsafe var den første kunden her i landet, opplyser Per Egil Claussen i Hans Claussen AS. Norsafe måtte etterkomme nye krav til bergingsbåter og påførte lim med håndsprøyte for å forsterke skottene. – Ellers benyttes limet generelt på båter. På Windy ble det først brukt på flybridgen fordi den må være fleksibel, sier Claussen.

Tekst og foto: Sigurd Aarvig
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.297